"Sugerowane" przejścia dla pieszych. Nikt nie słyszał o nowym rozwiązaniu ministerstwa

Ministerstwo Infrastruktury wprowadziło do przepisów pojęcie "przejścia sugerowanego", czyli nowego przejścia dla pieszych, nie prowadząc przy tym żadnej kampanii informacyjnej, mimo iż może wywołać ono sporo kłopotów zarówno dla pieszych jak i pozostałych uczestników ruchu. p

Publikacja: 06.09.2022 17:17

"Sugerowane" przejścia dla pieszych. Nikt nie słyszał o nowym rozwiązaniu ministerstwa

Foto: Adobe Stock

Zgodnie z definicją zawartą w ustawie Prawo o ruchu drogowych, przejście sugerowane to „nieoznakowane, dostosowane technicznie miejsce umożliwiające przekraczanie jezdni, drogi dla rowerów lub torowiska przez pieszych, niebędące przejściem dla pieszych”.

Mówiąc prościej - pieszy nie ma w tym miejscu pierwszeństwa i zobowiązany jest ustąpić je pojazdom. Rozwiązanie to ma jednak zapewnić pieszym większe bezpieczeństwo niż, gdy zdecydują się na przekroczenie drogi w losowym miejscu. Nowe przejście ma również rozwikłać konflikt na linii piesi - rowerzyści powstający w przypadku przekraczania dróg dla rowerów. Ministerstwo Infrastruktury zaleca, by w tych miejscach również pojawiły się nowe przejścia. Obecnie większość przejść nie posiada oznakowania, więc w piesii nie powinni z nich korzystać. 

Czytaj więcej

Michał Płociński: I znowu nikt nie wie, kto ma pierwszeństwo. Brawo

Prócz samego pomysłu, ministerstwo wprowadza też zalecenia dla inżynierów - „należy je stosować po dokładnej analizie uwarunkowań lokalnych”, a przede wszystkim spełniający poniższe warunki: wolne od przeszkód pole widoczności, a na drogach pozamiejskich można takie umieścić tylko na odcinkach dróg z prędkością dopuszczalną do 70 km/h i z obowiązkiem ostrzeżenia kierowców znakiem A-30 z tabliczką „PIESI”.

Czytaj więcej

Koniec pierwszeństwa dla nadjeżdżających rowerzystów

Przejścia sugerowane pojawiały się już w kilku miastach w Polsce przed ich oficjalnym wprowadzeniem, m.in w Gdańsku - pracownicy GZDiZ podkreślają, że nowy rodzaj "przeprawy" dla pieszych nie do końca przekonuje użytkowników, osoby nieposiadające wiedzy o przejściach sugerowanych chcą wprowadzenia na nich właściwego dla zwykłych przejść oznakowania argumentując to brakiem poczucia bezpieczeństwa, czy obawą o najmłodszych i najstarszych uczestników ruchu, którzy mogą nie znać przepisów na tyle dobrze. Problem braku znajomości przepisów leży także po stronie kierowców, którzy nie do końca wiedzą jak mają zachować się na sugerowanym przejściu. 

Zgodnie z definicją zawartą w ustawie Prawo o ruchu drogowych, przejście sugerowane to „nieoznakowane, dostosowane technicznie miejsce umożliwiające przekraczanie jezdni, drogi dla rowerów lub torowiska przez pieszych, niebędące przejściem dla pieszych”.

Mówiąc prościej - pieszy nie ma w tym miejscu pierwszeństwa i zobowiązany jest ustąpić je pojazdom. Rozwiązanie to ma jednak zapewnić pieszym większe bezpieczeństwo niż, gdy zdecydują się na przekroczenie drogi w losowym miejscu. Nowe przejście ma również rozwikłać konflikt na linii piesi - rowerzyści powstający w przypadku przekraczania dróg dla rowerów. Ministerstwo Infrastruktury zaleca, by w tych miejscach również pojawiły się nowe przejścia. Obecnie większość przejść nie posiada oznakowania, więc w piesii nie powinni z nich korzystać. 

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Prawo karne
Przeszukanie u posła Mejzy. Policja znalazła nieujawniony gabinet
Prawo dla Ciebie
Nowe prawo dla dronów: znikają loty "rekreacyjne i sportowe"
Edukacja i wychowanie
Afera w Collegium Humanum. Wykładowca: w Polsce nie ma drugiej takiej „drukarni”
Edukacja i wychowanie
Rozporządzenie o likwidacji zadań domowych niezgodne z Konstytucją?
Praca, Emerytury i renty
Są nowe tablice GUS o długości trwania życia. Emerytury będą niższe