Liczba ofiar śmiertelnych wśród pieszych na przejściach spadła z 12 zabitych w 2018 r. do 5 zabitych w roku 2021. Polskie Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego Instytutu Transportu Samochodowego przeprowadziło analizę wstępnych danych o wypadkach. Na jej podstawie stwierdzono pierwsze symptomy pozytywnego wpływu zmian na poprawę bezpieczeństwa.

1 czerwca 2021 r. zaczęły obowiązywać nowe przepisy dotyczące m.in. pieszych uczestników ruchu drogowego. Uzyskali oni pierwszeństwo nie tylko, gdy znajdują się na przejściu, ale także wchodząc na nie. Zmiany miały za zadanie zmniejszyć liczbę wypadków z udziałem niechronionych uczestników ruchu. Tylko w 2020 r. piesi stanowili blisko jedną piątą wszystkich poszkodowanych (18,4 proc.). Paradoksalnie, piesi giną ciągle tam, gdzie mają być bezpieczni, ponieważ przejścia dla pieszych są drugim, po jezdni, miejscem występowania wypadków z ich udziałem. W 2020 roku było to 11,3 proc. wszystkich zdarzeń, w których śmierć poniosło 197 pieszych, a 1068 zostało ciężko rannych.

Czytaj więcej

Nowa zasada prawa drogowego - pierwszeństwo pieszych od 1 czerwca 2021

– Analiza czerwcowych danych z czterech lat: 2018–2021, wykazała spadek liczby najechań na pieszych na przejściach w pierwszym miesiącu obowiązywania nowych przepisów. Na uwagę zasługują dużo niższe liczby wypadków, rannych i ofiar śmiertelnych w czerwcu 2020 r., ale dane te były wynikiem nadzwyczajnej sytuacji i ograniczeń w przemieszczaniu się w celu zahamowania rozprzestrzeniania się wirusa Covid-19, trudno więc je uznać za reprezentatywne. Dlatego pozytywny wpływ nowych przepisów należy oceniać, porównując dane tegoroczne z danymi z lat 2018 i 2019 – mówi Anna Zielińska z Polskiego Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego ITS.

Optymistyczne dane potwierdzają policyjne statystyki. Otóż w czerwcu 2021 r. policja odnotowała 4776 kierowców, którzy złamali przepisy o prędkości, jadąc więcej niż 50 km/h za szybko w terenie zabudowanym. Rok wcześniej, też w czerwcu, było ich 6843. Mniej jest też wypadków z udziałem pieszych na przejściach: w 2021 r. – 847, rok wcześniej – 1257, a w 2019 r. – 1511. Spadek widać także w liczbie zabitych: w 2021 r. liczba ofiar – 49, w 2019 r. – 107.

Prof. Marcin Ślęzak, dyrektor ITS, mówi „Rz", że wstępna analiza instytutu potwierdza słuszność wprowadzenia zmian w kodeksie drogowym, które powinny przynieść trwały spadek liczby ofiar śmiertelnych na pasach.

800

Średnio tylu pieszych każdego roku ginie na polskich drogach

– Z danych Polskiego Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego ITS wynika, że każdego roku na drogach w ok. 7 tys. wypadków ginie blisko 800 pieszych, a ok. 2,5 tys. zostaje ciężko rannych. Prawie połowa potrąceń ma miejsce właśnie na przejściach dla pieszych, na których ginie ok. 250 pieszych, a 1,3 tys. zostaje ciężko rannych. Nowe regulacje powinny się przyczynić do zmiany tej negatywnej tendencji.

– Cieszy to, że nie potwierdziły się obawy sceptyków, którzy twierdzili, że po wprowadzeniu nowych zasad bezpieczeństwa na przejściach liczba ofiar wśród pieszych wzrośnie – mówi „Rz" Mariusz Sztal, ekspert do spraw bezpieczeństwa ruchu drogowego, wieloletni egzaminator na prawo jazdy. I dodaje, że policyjne statystyki za czerwiec br. w kwestii wypadkowości pieszych uznać należy za niewątpliwy sukces.

Autopromocja
CYFROWA.RP.PL

Jak cyfrowa rewolucja wpływa na biznes i życie codzienne

CZYTAJ WIĘCEJ

W 2018 r. ITS prowadził „Badania zachowań pieszych i relacji pieszy–kierowca" na zlecenie Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Wnioski płynące z tych analiz stały się podstawą do zmian, które weszły w życie z 1 czerwca 2021 roku. Z badań ITS wynika, że w rejonie przejść dla pieszych aż 85 proc. kierowców przekracza dozwoloną prędkość. Prędkość ma decydujące znaczenie: przy prędkości dozwolonej 50 km/h spadek średniej prędkości o 1 km/h powoduje spadek ofiar śmiertelnych nawet o 8 proc.