Liczba ofiar śmiertelnych wśród pieszych na przejściach spadła z 12 zabitych w 2018 r. do 5 zabitych w roku 2021. Polskie Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego Instytutu Transportu Samochodowego przeprowadziło analizę wstępnych danych o wypadkach. Na jej podstawie stwierdzono pierwsze symptomy pozytywnego wpływu zmian na poprawę bezpieczeństwa.
1 czerwca 2021 r. zaczęły obowiązywać nowe przepisy dotyczące m.in. pieszych uczestników ruchu drogowego. Uzyskali oni pierwszeństwo nie tylko, gdy znajdują się na przejściu, ale także wchodząc na nie. Zmiany miały za zadanie zmniejszyć liczbę wypadków z udziałem niechronionych uczestników ruchu. Tylko w 2020 r. piesi stanowili blisko jedną piątą wszystkich poszkodowanych (18,4 proc.). Paradoksalnie, piesi giną ciągle tam, gdzie mają być bezpieczni, ponieważ przejścia dla pieszych są drugim, po jezdni, miejscem występowania wypadków z ich udziałem. W 2020 roku było to 11,3 proc. wszystkich zdarzeń, w których śmierć poniosło 197 pieszych, a 1068 zostało ciężko rannych.
Czytaj więcej
Pierwszeństwo pieszych może zaowocować po 1 czerwca lawiną wyroków skazujących kierowców za wypadki na zebrach.
– Analiza czerwcowych danych z czterech lat: 2018–2021, wykazała spadek liczby najechań na pieszych na przejściach w pierwszym miesiącu obowiązywania nowych przepisów. Na uwagę zasługują dużo niższe liczby wypadków, rannych i ofiar śmiertelnych w czerwcu 2020 r., ale dane te były wynikiem nadzwyczajnej sytuacji i ograniczeń w przemieszczaniu się w celu zahamowania rozprzestrzeniania się wirusa Covid-19, trudno więc je uznać za reprezentatywne. Dlatego pozytywny wpływ nowych przepisów należy oceniać, porównując dane tegoroczne z danymi z lat 2018 i 2019 – mówi Anna Zielińska z Polskiego Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego ITS.
Optymistyczne dane potwierdzają policyjne statystyki. Otóż w czerwcu 2021 r. policja odnotowała 4776 kierowców, którzy złamali przepisy o prędkości, jadąc więcej niż 50 km/h za szybko w terenie zabudowanym. Rok wcześniej, też w czerwcu, było ich 6843. Mniej jest też wypadków z udziałem pieszych na przejściach: w 2021 r. – 847, rok wcześniej – 1257, a w 2019 r. – 1511. Spadek widać także w liczbie zabitych: w 2021 r. liczba ofiar – 49, w 2019 r. – 107.