Zmiany, nie tylko we wzorze dokumentu, ale także w egzaminie teoretycznym na prawo jazdy wprowadza ustawa o kierujących pojazdami.
Po 19 stycznia nowy dokument dostaną ci, którzy już na nowych zasadach zdobędą uprawnienia. Dotychczasowe prawa jazdy (wydane bezterminowo) będą wymieniane w latach 2028–2033. Nowy dokument jest różowy i zawiera wewnątrz karty kolorowe zdjęcie. Dodatkowym elementem jest okienko z soczewkami, w którym widnieć będą znak PL i data ważności dokumentu. Na rewersie znajdzie się numer wykonany laserem. Do personalizacji użyto aż trzech technik. Dokument będzie wydawany terminowo, na kat. B będzie ważny przez 15 lat. Proces wyrabiania dokumentu (od momentu otrzymania od starosty informacji o zdaniu egzaminu do odesłania staroście gotowego blankietu) ma trwać siedem dni.
By uzyskać nowe prawo jazdy wszystkich kategorii, trzeba zdać egzamin teoretyczny (na nowych zasadach). Na kat. B zamiast 18 pytań wylosowanych z puli 500 – jak było dotychczas – egzaminowany będzie odpowiadał na 32 pytania (20 podstawowych i 12 specjalistycznych, innych na każdą z kategorii praw jazdy) z puli 1,2 tys. pytań (docelowo 3 tys.).
Przyszły kierowca, odpowiadając na pierwszych 20 pytań, będzie miał tylko 20 sekund na przeczytanie każdego z nich i 15 sekund na odpowiedź. Do żadnego z pozostawionych bez odpowiedzi pytań nie będzie można wrócić, niemożliwe będą też poprawki. Część pytań będzie zawierała materiał filmowy, część – fotograficzny. Cały egzamin potrwa nie dłużej niż 25 minut.
Po 19 stycznia będziemy musieli jeszcze przed zapisaniem się do szkoły jazdy założyć przez Internet profil kierowcy w Urzędzie Komunikacji. Do urzędu musimy dostarczyć zdjęcie i zaświadczenie lekarskie. Profil będzie uzupełniany w miarę postępów i nie zostanie skasowany, dopóki nie zdamy egzaminu na prawo jazdy. Państwowa Wytwórnia Papierów Wartościowych poinformowała wczoraj, że podpisała umowy na wprowadzenie systemu teleinformatycznego wspierającego proces egzaminowania kandydatów na kierowców z 14 spośród 49 Wojewódzkich Ośrodków Ruchu Drogowego m.in. wszystkimi na Mazowszu. Z pozostałymi WORD współpracuje Instytut Transportu Samochodowego.