Prawo jazdy 2013: Jak zdać egzamin na placu manewrowym i z jazdy po mieście

Aż 30 proc. osób przystępujących do egzaminu praktycznego nie zdaje go już na placu manewrowym.

Publikacja: 17.01.2013 06:30

Radzimy więc, jak pomyślnie przejść przez plac manewrowy. Na co zwrócić uwagę, jak podjechać do „tyczki" na placu, na co zwracać szczególną uwagę podczas jazdy „po mieście".

Powszechnie znane są zarówno kryteria oceny zadań egzaminacyjnych, jak i wymiary stanowisk. Już ta wiedza powinna się przekładać na pozytywne wykonanie tych zadań, szczególnie gdy szkoła jazdy, w której się uczymy, dysponuje pojazdami tego samego typu co ośrodek egzaminacyjny. Moje doświadczenia wskazują jednak, że jest inaczej. Jest to po części skutek stresu, który towarzyszy kandydatom w pierwszych minutach egzaminu, ale również słabego przygotowania praktycznego do jazdy.

Częsty błąd, który pojawia się podczas jazdy do tyłu „po łuku", polega na schematycznym wykonaniu obrotów kierownicą. Cofanie na zasadzie „widzę tyczkę – skręcam pół obrotu" wielokrotnie doprowadza do potrącenia tyczki lub przejechania linii. Zdający tak ślepo ufają w skuteczność tej metody, że ignorują wnikliwą obserwację otoczenia, co kończy się uzyskaniem wyniku negatywnego już na placu manewrowym.

Nie wymuszaj

Podczas części egzaminu w ruchu drogowym najczęściej dochodzi do nieustąpienia pierwszeństwa innym uczestnikom ruchu. Przeważnie jest to skutek niewłaściwej oceny zachowań innego uczestnika ruchu, błędnego oszacowania prędkości, z jaką porusza się inny pojazd, albo zła ocena odległości, w której się znajduje, zwłaszcza podczas zmiany pasa ruchu. Innym powodem „wymuszenia" pierwszeństwa jest niedostrzeganie znaków drogowych ustalających pierwszeństwo przejazdu, w szczególności kiedy dotyczą one skrzyżowania z tzw. pierwszeństwem łamanym. Osoba egzaminowana widzi znak, który informuje ją, że znajduje się na drodze z pierwszeństwem przejazdu, lecz nie dostrzega tabliczki, która wskazuje, jak to pierwszeństwo przez dane skrzyżowanie przebiega.

Kłopotliwe skrzyżowania

Zdający mają również trudności z dostrzeganiem skrzyżowań równorzędnych. Zbliżając się do takiego skrzyżowania, nie zachowują szczególnej ostrożności, nie zmniejszają prędkości, a o nieustąpieniu pierwszeństwa pojazdowi nadjeżdżającemu z prawej strony dowiadują się dopiero, gdy egzaminator gwałtownie zatrzyma pojazd. Pamiętaj, że skrzyżowania równorzędne bywają często nieoznakowane, bądź ostrożny i obserwuj całe otoczenie drogi, by nie umknęły one Twojej uwadze.

Niestety, równie często uwadze zdających umykają znaki wskazujące przejścia dla pieszych. Szczególnie w sytuacji, w której zdający poruszający się drogą dwukierunkową nie obserwują w wystarczającym stopniu obu części drogi. Pojazdy nadjeżdżające z kierunku przeciwnego, które utknęły w korku, zasłaniając lewą część jezdni, powodują, że przejście dla pieszych jest widoczne tylko w połowie. Zdający często nie są przygotowani na to, że zza stojących w korku pojazdów nagle wyłoni się pieszy chcący przejść na drugą stronę jezdni. Ten brak ostrożności powoduje, że egzaminowani dostrzegają pieszych zdecydowanie za późno, gdy nie ma już czasu na prawidłową reakcję. Wiele egzaminów zakończyło się interwencją egzaminatora polegającą na gwałtownym zatrzymaniu pojazdu przed przejściem, po którym poruszał się pieszy.

Kolejnym błędem, który pojawia się na egzaminie, jest niezastosowanie się do znaku STOP.

Dzieje się tak, dlatego że kierujący nie zawsze wie, jak powinien się zachować, widząc ten znak. Niewłaściwe miejsce zatrzymania, jakie wybiera zdający, często przyczynia się do uzyskania przez niego wyniku negatywnego. Pamiętaj, że to linia ciągła wyznacza miejsce zatrzymania pojazdu, a w przypadku braku linii, co nierzadko się zdarza, zatrzymanie powinno nastąpić w miejscu, które zapewnia dobrą widoczność drogi z pierwszeństwem.

Znaki wskazujące dozwolone kierunki jazdy z poszczególnych pasów ruchu także często pozostają przez kierujących niezauważone. Ignorowanie znaków poziomych to częsta przyczyna niewłaściwego przejazdu przez skrzyżowanie o ruchu okrężnym. Szczególnie podczas wykonywania manewru zawracania, gdy istotny jest wybór właściwego pasa ruchu w celu kontynuowania jazdy zgodnie z zasadą ruchu okrężnego.

Egzaminowani za to doskonale pamiętają, że nie wolno najechać na linię podwójną ciągłą, mają to wręcz zakodowane w głowie. Niestety do tego stopnia, że nawet wtedy, gdy omijają nieprawidłowo zaparkowany pojazd, wolą doprowadzić do kolizji, niż naruszyć wspomnianą linię. Pamiętaj, że w ruchu drogowym zdarzają się sytuacje wyjątkowe, które nie pozostawiają nam wyboru i zmuszają nas do nietypowych zachowań, których w normalnych warunkach chcielibyśmy uniknąć.

Profesjonalne hamowanie

Na uwagę zasługuje również zadanie „hamowanie do zatrzymania we wskazanym miejscu", czyli np. zatrzymanie w celu wysadzenia pasażera lub jego zabrania. Zatrzymanie to wiąże się z koniecznością spokojnego zatrzymania pojazdu jak najbliżej krawędzi jezdni i równolegle do niej. Zdający często mylą to zadanie z hamowaniem awaryjnym, doprowadzając do gwałtownego hamowania, powodując zagrożenie bezpieczeństwa ruchu drogowego. Egzaminator przywiązuje dużą wagę do włączenia się do ruchu przez osobę zdającą po uprzednim zatrzymaniu. Osoba zdająca powinna bacznie obserwować otoczenie pojazdu przed ruszeniem z miejsca.

Pamiętaj, że nieprawidłowo wykonane hamowanie do zatrzymania we wskazanym miejscu potraktowane zostanie jako błąd (np. zatrzymanie nastąpiło na środku jezdni lub pasa ruchu, było to hamowanie zbyt gwałtowne lub nie nastąpiło we wskazanym miejscu). Nieprawidłowe włączenie się do ruchu bez następstwa, jakim jest nieustąpienie pierwszeństwa, również potraktowane będzie jako błąd, natomiast jeśli nie ustąpisz pierwszeństwa przejazdu podczas włączania się do ruchu, egzamin zostanie przerwany z wynikiem negatywnym.

Unikaj błędów opisanych wyżej, prowadź pojazd ostrożnie, przewidując i odpowiednio reagując na zagrożenia. Obserwuj uważnie drogę i innych uczestników ruchu drogowego. Przestrzeganie tych wszystkich zasad pomoże Ci w osiągnięciu sukcesu na egzaminie państwowym na prawo jazdy.

Autor jest egzaminatorem  WORD Warszawa

Radzimy więc, jak pomyślnie przejść przez plac manewrowy. Na co zwrócić uwagę, jak podjechać do „tyczki" na placu, na co zwracać szczególną uwagę podczas jazdy „po mieście".

Powszechnie znane są zarówno kryteria oceny zadań egzaminacyjnych, jak i wymiary stanowisk. Już ta wiedza powinna się przekładać na pozytywne wykonanie tych zadań, szczególnie gdy szkoła jazdy, w której się uczymy, dysponuje pojazdami tego samego typu co ośrodek egzaminacyjny. Moje doświadczenia wskazują jednak, że jest inaczej. Jest to po części skutek stresu, który towarzyszy kandydatom w pierwszych minutach egzaminu, ale również słabego przygotowania praktycznego do jazdy.

Pozostało 89% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów