3
Umiejętność włączania się do ruchu będziesz musiał zaprezentować już podczas wyjazdu z ośrodka egzaminacyjnego na drogę. Podczas włączania się do ruchu pamiętaj o zachowaniu szczególnej ostrożności i ustąpieniu pierwszeństwa innemu pojazdowi i uczestnikowi ruchu. Włączanie się do ruchu następuje również po zatrzymaniu, które nie wynika z warunków lub przepisów ruchu drogowego, czyli zatrzymaniu z własnej woli. Tak też będzie na egzaminie po wykonaniu zadania „hamowania od prędkości 50 km/h do zatrzymania we wskazanym przez egzaminatora miejscu". Pamiętaj, że jeżeli zatrzymujesz się na jezdni, to zgodnie z przepisami zatrzymanie ma nastąpić jak najbliżej krawędzi jezdni, a hamowanie w sposób spokojny i przewidywalny dla innych uczestników ruchu drogowego.
4
Podczas jazdy pamiętaj o zajmowaniu właściwej pozycji na drodze i nie chodzi tylko o jazdę możliwie blisko prawej krawędzi jezdni, ale także o wybór właściwego miejsca na drodze podczas skręcania w lewo z drogi jednokierunkowej, odpowiedniego toru jazdy podczas zawracania oraz inne manewry wykonane świadomie z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa. Jeśli jednak popełnisz błąd – nie panikuj, nie staraj się za wszelką cenę jak najszybciej go naprawić. Oceń sytuację, w jakiej się znalazłeś i dopiero wtedy podejmij właściwą decyzję. To, w jaki sposób zachowasz się w takiej sytuacji, będzie kluczowe, jeśli chodzi o ocenę Twoich umiejętności. Jeśli w takim przypadku zachowasz zimną krew i wybrniesz bezpiecznie z trudnej sytuacji, spotkasz się z wysoką oceną egzaminatora. Mimo popełnionego wcześniej błędu dużo ważniejsza dla egzaminatora okaże się umiejętność radzenia sobie w trudnych sytuacjach.
5
Pamiętaj również, że musisz współpracować z innymi uczestnikami ruchu drogowego, wykazywać się kulturą jazdy, porozumiewać się z nimi w sposób ogólnie przyjęty, czyli gesty głową, ręką, czytelne i jednoznaczne zachowania.
Nie jedź zbyt wolno
Każdy przejazd przez skrzyżowanie wiąże się z zachowaniem odpowiednich warunków i czynności. Niejednokrotnie zdarza się, że inny kierujący posiadający pierwszeństwo na skrzyżowaniu wykazuje się uprzejmością wobec osoby zdającej. Najczęściej takie zachowanie podyktowane jest faktem, iż przejazd pojazdu egzaminacyjnego jest utrudniony, a w skrajnych przypadkach poprzez duże natężenie ruchu wręcz niemożliwy. Osoba zdająca samodzielnie podejmując decyzję, powinna w odpowiedni sposób zareagować na sygnały dawane przez innego kierującego. Pamiętaj, że kierujący na drodze są partnerami, a nie rywalami, i jeżeli za pomocą dozwolonych środków chcą rozwiązać problem, jaki w danej chwili powstał, to jest to godne pochwały i nie może być w żaden sposób negowane. Zdający nie reagując na uprzejmości innego kierującego, wykazuje się ignorancją i ogólnym niezrozumieniem całej idei ruchu drogowego. Takie zachowanie może doprowadzić do utrudnienia ruchu wszystkim kierującym znajdującym się w pobliżu, a z całą pewnością będzie wzbudzać agresję wśród uczestników ruchu. Argumenty o nieustąpieniu pierwszeństwa nie mają w tym przypadku zastosowania. Definicja ustąpienia pierwszeństwa w rozumieniu art. 2 ustawy – Prawo o ruchu drogowym jasno określa, kiedy i w jakich przypadkach mamy do czynienia z ustąpieniem pierwszeństwa.
6
Musisz znać i dobrze rozumieć zasady ostrożności i właściwej postawy w stosunku do innych uczestników ruchu drogowego. Pamiętaj, że w ruchu drogowym nic nie dzieje się zawsze lub w każdym przypadku. Twoje zachowania nie mogą być szablonowe lub wyuczone według określonych schematów. Na egzaminie szczególnie jest to widoczne w postępowaniu wobec pieszych. Powinieneś być wyczulony na słowa instruktora, który mówi: „zawsze gdy widzisz pieszego – zatrzymaj się".
7
Powinieneś jechać z prędkością nieutrudniającą ruchu i dostosowaną do warunków ruchu, czyli poruszać się dynamicznie. Chcąc określić dynamikę jazdy, możemy przyjąć, że jest to sprawność działania. W obecnych czasach ruch drogowy jest na tyle dynamiczny, że niedostosowanie się do jego wymogów może stwarzać trudności w poruszaniu się, a w niektórych przypadkach nawet stwarzać zagrożenie dla jego uczestników. Ponadto niedynamiczne ruszanie z miejsca może stać się przyczyną nieustąpienia pierwszeństwa na skrzyżowaniu. Zdający chcąc opuścić skrzyżowanie i widząc pojazd w bezpiecznej odległości nadjeżdżający z przeciwka, podejmuje decyzję o rozpoczęciu jazdy, ale robi to na tyle niedynamicznie, że po upływie kilku sekund nadal znajduje się na skrzyżowaniu i zmusza nadjeżdżającego z przeciwka do istotnej zmiany prędkości, tym samym nie ustępując mu pierwszeństwa przejazdu.