Reklama

Prawo jazdy z Internetu już za rok

Ruszają przygotowania do uruchomienia systemu, który pozwoli kierowcom na wyrobienie prawa jazdy drogą elektroniczną

Publikacja: 05.02.2009 07:05

Prawo jazdy z Internetu już za rok

Foto: Fotorzepa, Rob Robert Gardziński

Właśnie wchodzi w życie znowelizowane rozporządzenie ministra infrastruktury, które na to pozwoli ([link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=298059]DzU z 2009 r. nr 9, poz. 46[/link]). Ma być łatwiej dla kierowców i przyjaźniej (mniej tłoczno) dla urzędników wydziałów komunikacji.

Spersonalizowane dokumenty zamówi u producenta starosta. Dane, zdjęcie i podpis wnioskodawca prześle mu drogą informatyczną.

Starania o dokument trzeba będzie rozpocząć od złożenia elektronicznego wniosku. Niekompletny lub zawierający błędy zostanie cofnięty do kierowcy. Dopiero po uzupełnieniu braków będzie załatwiony. Urząd (w systemie) wypełni wniosek, wprowadzi dane do systemu teleinformatycznego i utworzy lub zaktualizuje kartę kierowcy. Uzupełnione dane prześle producentowi dokumentu. Po jego uzyskaniu dane kierowcy trafią do ewidencji z numerem dokumentu i datą jego ważności. System ten będzie współdziałał z ewidencją kierowców.

[b]Procedura ma trwać bardzo krótko, ale na jej przygotowanie zarezerwowano w rozporządzeniu cały rok.[/b]

– To skomplikowana sprawa – ocenia Mariusz Kawecki, programista. I dodaje, że nie dość, że program musi być wydolny, to jeszcze zsynchronizowany z kilkoma innymi. Na tym jednak nie koniec. Trzeba też utworzyć wydzieloną skrzynkę podawczą, która obsłuży składane wnioski. A chodzić może o całkiem spore zainteresowanie (nawet kilka tysięcy wniosków miesięcznie).

Reklama
Reklama

Z takiej możliwości nie skorzystają jednak wszyscy kierowcy. Osoby, które przed uzyskaniem prawa jazdy muszą zdać egzamin państwowy, dłużej poczekają na dokument. Na razie nie ma szans na to, by objąć programem i elektroniczną obsługą wojewódzkie ośrodki ruchu drogowego. A właśnie tam zdaje się egzaminy.

[b]Formularz wniosku będzie dostępny w portalu Biuletynu Informacji Publicznej właściwego wydziału komunikacji oraz na elektronicznej platformie usług administracji publicznej (ePUAP). [/b]

W BIP znaleźć też będzie można:

- adres skrzynki podawczej,

- szczegółową procedurę składania wniosku,

- spis niezbędnych załączników,

Reklama
Reklama

- wymaganą wysokość opłaty i numer konta, na które należy ją wpłacić.

Składanie elektronicznych wniosków będzie można rozpocząć dopiero za rok.

Właśnie wchodzi w życie znowelizowane rozporządzenie ministra infrastruktury, które na to pozwoli ([link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=298059]DzU z 2009 r. nr 9, poz. 46[/link]). Ma być łatwiej dla kierowców i przyjaźniej (mniej tłoczno) dla urzędników wydziałów komunikacji.

Spersonalizowane dokumenty zamówi u producenta starosta. Dane, zdjęcie i podpis wnioskodawca prześle mu drogą informatyczną.

Pozostało jeszcze 82% artykułu
Reklama
Prawo drogowe
Kiedy na skrzyżowaniu działa zasada „prawej ręki"? Sąd rozstrzygnął spór
Podatki
Nie zgłosiłeś spadku po rodzinie? Będzie szansa na uniknięcie podatku
Dobra osobiste
„Obcieram i idę dalej”. Prof. Andrzej Zoll odpowiedział Jarosławowi Kaczyńskiemu
Praca, Emerytury i renty
Co się dzieje z emeryturą po śmierci? Jakie prawa ma rodzina? ZUS wyjaśnia
Spadki i darowizny
Ile razy można zmienić testament notarialny i w jakim trybie? Zasady są jasne
Reklama
Reklama