Audytor bezpieczeństwa ruchu drogowego ma rozpoznawać zagrożenia na drodze

Szkolenie na audytorów bezpieczeństwa ruchu drogowego ma trwać przynajmniej 120 godzin. Na praktykę będzie trzeba poświęcić połowę tego czasu

Publikacja: 17.08.2012 08:55

Zawód audytorów stworzyły wymogi unijne, nakazujące Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad o

Zawód audytorów stworzyły wymogi unijne, nakazujące Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz miastom na prawach powiatu przeprowadzenie audytów bezpieczeństwa na podlegających im drogach publicznych oraz ich ewentualna modernizacje

Foto: sxc.hu

Identyfikacja miejsc niebezpiecznych na drodze czy ocena groźnych dla kierowców lokalizacji na podstawie rekonstrukcji wypadków – to elementy programu szkolenia, które odbędą audytorzy bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Na drogach zaliczonych do transeuropejskiej sieci (istotnych dla ruchu w UE) już na etapie ich projektowania i budowania mają być prowadzone audyty bezpieczeństwa ruchu drogowego. Tak samo będzie nawet po oddaniu drogi do użytku.

Trzeba więc umieć analizować przyczyny wypadków drogowych na podstawie policyjnych raportów. Wszystko po to, by na trasach było bezpieczniej, by wyeliminować np. ograniczenia widoczności czy zabezpieczyć miejsca, w których często jest mgła.

Audytorem bezpieczeństwa ruchu drogowego nie może zostać każdy. Trzeba mieć wykształcenie techniczne w zakresie budownictwa drogowego, inżynierii ruchu drogowego lub transportu i odbyć specjalne szkolenie zakończone egzaminem. Program tego szkolenia jest zawarty w projekcie rozporządzenia ministra transportu. Przyszli audytorzy będą musieli poznać m.in. przepisy dotyczące ruchu drogowego, dróg publicznych czy prawo budowlane. Nauczą się też eliminować błędy, np. w zaprojektowanych skrzyżowaniach. Szkolenie zakończy się przeprowadzeniem dwóch audytów. Bez nich nie będzie można przystąpić do egzaminu, po którym zostanie wydany specjalny certyfikat.

Okazuje się, że tego rodzaju audyty są już od jakiegoś czasu przeprowadzane na drogach należących do Generalnej Dy- rekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Na swoje potrzeby audytów na drogach krajowych GDDKiA przeszkoliła w sumie około 150 osób.

– Obecnie upoważnienia do przeprowadzania audytów ma ok. 110 pracowników GDDKiA – mówi Urszula Nelken, rzeczniczka GDDKiA. Dodaje, że ta liczba audytorów jest wystarczająca na potrzeby Generalnej Dyrekcji.

Takie kontrole bezpieczeństwa na drogach mają być prowadzone także na niektórych odcinkach pozostających w zarządzie prezydentów miast. Certyfikat będą musieli uzyskać zarówno ci, którzy już są audytorami, jak i ci, którzy dopiero planują zdobycie tych kwalifikacji.

Mikołaj Karpiński, rzecznik Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej, wskazuje, że osoby, które ukończyły kursy dla audytorów bezpieczeństwa ruchu drogowego, zachowują swoje uprawnienia przez rok od dnia wejścia w życie nowelizacji ustawy o drogach publicznych (31 maja 2012 r.), która wprowadziła wymóg przeprowadzania takich audytów na niektórych trasach. Po 12 miesiącach muszą mieć już odpowiedni certyfikat.

etap legislacyjny: uzgodnienia międzyresortowe

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów