Pytania z egzaminu teoretycznego na prawo jazdy będą częściowo jawne

Firmy, które przygotowują dziś pytania na egzamin teoretyczny na wszystkie kategorie prawa jazdy, zapowiadają, że udostępnią je szkołom nauki

Publikacja: 04.04.2013 10:44

Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych ujawni 10 proc. pytań, a Instytut Transportu Samochodowego 50 proc. całej bazy. Dzięki temu wyniki egzaminu teoretycznego mają być dużo lepsze niż dziś, a kandydaci przyzwyczają się do zdawania nowych testów.

Zmieniony egzamin teoretyczny na prawo jazdy obowiązuje już ponad dwa miesiące. Po pierwszych fatalnych wynikach (zdawalność 11 proc.) dziś średnia w całym kraju wynosi ok. 30 proc.

– Jest lepiej, ale mogłoby być dużo lepiej – uważa Dariusz Mazur, właściciel szkoły jazdy w Chojnowie. Dodaje, że wystarczyłoby, aby autorzy ujawnili bazy pytań testowych.

– W ustawie o kierujących pojazdami nie ma ani słowa o tym, że pytania mają być tajne – przekonuje. Podkreśla, że nikt nie sprawdził pytań pod względem merytorycznym.

– Nie wiemy nawet, czy odpowiedzi uznane przez autorów za prawidłowe takie rzeczywiście są – dodaje.

Dariusz Suwała, właściciel szkoły z Radomia, nie kryje zdziwienia, że minister transportu nie wziął odpowiedzialności za prawidłowość pytań.

– Nikt się nie podpisał pod ich treścią – zauważa.

– To nie jest test z prawa, tylko sytuacji drogowych. Kandydat musi poznać jego istotę i formę, by nie być zaskoczonym podczas egzaminu – dodaje. Uważa też, że wszystkie pytania powinny być jawne, bo argument uczenia się testów na pamięć w wypadku nowego egzaminu po prostu upada. Pełna tajność pytań na egzamin teoretyczny ma swoich zwolenników.

– Kandydat na kierowcę musi umieć zachować się na drodze, a sytuacji na niej nie da się przewidzieć – wyjaśnia Janusz Kopyczyński, specjalista ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego.

PWPW, autor części pytań na nowy egzamin teoretyczny, ma ich w swojej bazie ok. 2 tys.

– Zamierzamy udostępnić nie więcej niż 10 proc. – zapewnia Marcin Kaleta z PWPW.

Jak zamierza to zrobić?

– Udzielimy licencji na rozpowszechnienie podmiotowi komercyjnemu. Niewykluczone, że będzie ich kilku – dodaje.

– ITS, który ma dziś w bazie ok. 1,3 tys. pytań, zamierza ujawnić 50 proc. – mówi Mikołaj Krupiński, rzecznik ITS. Co na to wszystko Ministerstwo Transportu?

– Wykorzystywane podczas egzaminu pytania nie są ujęte w katalogu i nie są „utajnione", lecz są generowane w czasie rzeczywistym jedynie w systemie teleinformatycznym wykorzystywanym przez wojewódzki ośrodek ruchu drogowego wyłączenie na potrzeby egzaminu państwowego – wyjaśnia Mikołaj Karpiński, rzecznik MT. Zapewnia też, że ani ITS, ani PWPW nie wystąpiły do resortu transportu o wyrażenie stanowiska w zakresie możliwości udostępnienia do publikacji części pytań podmiotom komercyjnym. Biorąc pod uwagę przepisy, w ocenie resortu udostępnienie pytań do publikacji nie znajduje uzasadnienia.

Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych ujawni 10 proc. pytań, a Instytut Transportu Samochodowego 50 proc. całej bazy. Dzięki temu wyniki egzaminu teoretycznego mają być dużo lepsze niż dziś, a kandydaci przyzwyczają się do zdawania nowych testów.

Zmieniony egzamin teoretyczny na prawo jazdy obowiązuje już ponad dwa miesiące. Po pierwszych fatalnych wynikach (zdawalność 11 proc.) dziś średnia w całym kraju wynosi ok. 30 proc.

Pozostało jeszcze 84% artykułu
Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura 2025: język polski. Odpowiedzi i arkusze CKE
Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura 2025: matematyka - poziom podstawowy. Odpowiedzi
Prawo dla Ciebie
Jest decyzja SN ws. wytycznych PKW. Czy wstrząśnie wyborami?
Zawody prawnicze
Egzaminy prawnicze 2025. Z tymi zagadnieniami zdający mieli największe problemy
Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura i egzamin ósmoklasisty 2025 z "Rzeczpospolitą" i WSiP
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku