Pytania z egzaminu teoretycznego na prawo jazdy będą częściowo jawne

Firmy, które przygotowują dziś pytania na egzamin teoretyczny na wszystkie kategorie prawa jazdy, zapowiadają, że udostępnią je szkołom nauki

Publikacja: 04.04.2013 10:44

Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych ujawni 10 proc. pytań, a Instytut Transportu Samochodowego 50 proc. całej bazy. Dzięki temu wyniki egzaminu teoretycznego mają być dużo lepsze niż dziś, a kandydaci przyzwyczają się do zdawania nowych testów.

Zmieniony egzamin teoretyczny na prawo jazdy obowiązuje już ponad dwa miesiące. Po pierwszych fatalnych wynikach (zdawalność 11 proc.) dziś średnia w całym kraju wynosi ok. 30 proc.

– Jest lepiej, ale mogłoby być dużo lepiej – uważa Dariusz Mazur, właściciel szkoły jazdy w Chojnowie. Dodaje, że wystarczyłoby, aby autorzy ujawnili bazy pytań testowych.

– W ustawie o kierujących pojazdami nie ma ani słowa o tym, że pytania mają być tajne – przekonuje. Podkreśla, że nikt nie sprawdził pytań pod względem merytorycznym.

– Nie wiemy nawet, czy odpowiedzi uznane przez autorów za prawidłowe takie rzeczywiście są – dodaje.

Dariusz Suwała, właściciel szkoły z Radomia, nie kryje zdziwienia, że minister transportu nie wziął odpowiedzialności za prawidłowość pytań.

– Nikt się nie podpisał pod ich treścią – zauważa.

– To nie jest test z prawa, tylko sytuacji drogowych. Kandydat musi poznać jego istotę i formę, by nie być zaskoczonym podczas egzaminu – dodaje. Uważa też, że wszystkie pytania powinny być jawne, bo argument uczenia się testów na pamięć w wypadku nowego egzaminu po prostu upada. Pełna tajność pytań na egzamin teoretyczny ma swoich zwolenników.

– Kandydat na kierowcę musi umieć zachować się na drodze, a sytuacji na niej nie da się przewidzieć – wyjaśnia Janusz Kopyczyński, specjalista ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego.

PWPW, autor części pytań na nowy egzamin teoretyczny, ma ich w swojej bazie ok. 2 tys.

– Zamierzamy udostępnić nie więcej niż 10 proc. – zapewnia Marcin Kaleta z PWPW.

Jak zamierza to zrobić?

– Udzielimy licencji na rozpowszechnienie podmiotowi komercyjnemu. Niewykluczone, że będzie ich kilku – dodaje.

– ITS, który ma dziś w bazie ok. 1,3 tys. pytań, zamierza ujawnić 50 proc. – mówi Mikołaj Krupiński, rzecznik ITS. Co na to wszystko Ministerstwo Transportu?

– Wykorzystywane podczas egzaminu pytania nie są ujęte w katalogu i nie są „utajnione", lecz są generowane w czasie rzeczywistym jedynie w systemie teleinformatycznym wykorzystywanym przez wojewódzki ośrodek ruchu drogowego wyłączenie na potrzeby egzaminu państwowego – wyjaśnia Mikołaj Karpiński, rzecznik MT. Zapewnia też, że ani ITS, ani PWPW nie wystąpiły do resortu transportu o wyrażenie stanowiska w zakresie możliwości udostępnienia do publikacji części pytań podmiotom komercyjnym. Biorąc pod uwagę przepisy, w ocenie resortu udostępnienie pytań do publikacji nie znajduje uzasadnienia.

Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych ujawni 10 proc. pytań, a Instytut Transportu Samochodowego 50 proc. całej bazy. Dzięki temu wyniki egzaminu teoretycznego mają być dużo lepsze niż dziś, a kandydaci przyzwyczają się do zdawania nowych testów.

Zmieniony egzamin teoretyczny na prawo jazdy obowiązuje już ponad dwa miesiące. Po pierwszych fatalnych wynikach (zdawalność 11 proc.) dziś średnia w całym kraju wynosi ok. 30 proc.

Pozostało 84% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów