Reklama

Pytania z egzaminu teoretycznego na prawo jazdy będą częściowo jawne

Firmy, które przygotowują dziś pytania na egzamin teoretyczny na wszystkie kategorie prawa jazdy, zapowiadają, że udostępnią je szkołom nauki

Publikacja: 04.04.2013 10:44

Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych ujawni 10 proc. pytań, a Instytut Transportu Samochodowego 50 proc. całej bazy. Dzięki temu wyniki egzaminu teoretycznego mają być dużo lepsze niż dziś, a kandydaci przyzwyczają się do zdawania nowych testów.

Zmieniony egzamin teoretyczny na prawo jazdy obowiązuje już ponad dwa miesiące. Po pierwszych fatalnych wynikach (zdawalność 11 proc.) dziś średnia w całym kraju wynosi ok. 30 proc.

– Jest lepiej, ale mogłoby być dużo lepiej – uważa Dariusz Mazur, właściciel szkoły jazdy w Chojnowie. Dodaje, że wystarczyłoby, aby autorzy ujawnili bazy pytań testowych.

– W ustawie o kierujących pojazdami nie ma ani słowa o tym, że pytania mają być tajne – przekonuje. Podkreśla, że nikt nie sprawdził pytań pod względem merytorycznym.

– Nie wiemy nawet, czy odpowiedzi uznane przez autorów za prawidłowe takie rzeczywiście są – dodaje.

Reklama
Reklama

Dariusz Suwała, właściciel szkoły z Radomia, nie kryje zdziwienia, że minister transportu nie wziął odpowiedzialności za prawidłowość pytań.

– Nikt się nie podpisał pod ich treścią – zauważa.

– To nie jest test z prawa, tylko sytuacji drogowych. Kandydat musi poznać jego istotę i formę, by nie być zaskoczonym podczas egzaminu – dodaje. Uważa też, że wszystkie pytania powinny być jawne, bo argument uczenia się testów na pamięć w wypadku nowego egzaminu po prostu upada. Pełna tajność pytań na egzamin teoretyczny ma swoich zwolenników.

– Kandydat na kierowcę musi umieć zachować się na drodze, a sytuacji na niej nie da się przewidzieć – wyjaśnia Janusz Kopyczyński, specjalista ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego.

PWPW, autor części pytań na nowy egzamin teoretyczny, ma ich w swojej bazie ok. 2 tys.

– Zamierzamy udostępnić nie więcej niż 10 proc. – zapewnia Marcin Kaleta z PWPW.

Reklama
Reklama

Jak zamierza to zrobić?

– Udzielimy licencji na rozpowszechnienie podmiotowi komercyjnemu. Niewykluczone, że będzie ich kilku – dodaje.

– ITS, który ma dziś w bazie ok. 1,3 tys. pytań, zamierza ujawnić 50 proc. – mówi Mikołaj Krupiński, rzecznik ITS. Co na to wszystko Ministerstwo Transportu?

– Wykorzystywane podczas egzaminu pytania nie są ujęte w katalogu i nie są „utajnione", lecz są generowane w czasie rzeczywistym jedynie w systemie teleinformatycznym wykorzystywanym przez wojewódzki ośrodek ruchu drogowego wyłączenie na potrzeby egzaminu państwowego – wyjaśnia Mikołaj Karpiński, rzecznik MT. Zapewnia też, że ani ITS, ani PWPW nie wystąpiły do resortu transportu o wyrażenie stanowiska w zakresie możliwości udostępnienia do publikacji części pytań podmiotom komercyjnym. Biorąc pod uwagę przepisy, w ocenie resortu udostępnienie pytań do publikacji nie znajduje uzasadnienia.

Sądy i trybunały
Czy to koniec głodzenia KRS i TK?
Podatki
Skarbówka przywróci termin na zgłoszenie rodzinnego spadku lub darowizny
Prawnicy
Ewa Wrzosek: Adama Bodnara i mnie poróżniły priorytety
Spadki i darowizny
Jeśli opiekowała się siostrą, to nie można jej odebrać zachowku. Wyrok SN
Sądy i trybunały
SN wyjątkowo nierychliwy. Orzeczenie zapadło po... 57 latach
Reklama
Reklama