System monitorowania miasta prowadzony przez straż miejską zarejestrował wykroczenie, polegające na zaparkowaniu samochodu w odległości mniejszej, niż 10 metrów od przejścia pieszych.
Straż miejska wystosowała pismo do właściciela auta L.Z., wzywające do wskazania osoby, która tego dnia powierzył pojazd do użytkowania.
W związku z tym, iż właściciel nie odpowiedział straż miejska wystąpiła do sądu o ukaranie za popełnienie wykroczenia. Sąd uznał L.Z. winnego popełnienia zarzucanego wykroczenia.
Mężczyzna wezwał prezydenta miasta o usunięcie jego danych w postaci imienia, nazwiska, adresu zamieszkania i numeru rejestracyjnego pojazdu z rejestru prowadzonego przez straż miejską.
W związku z tym, iż prezydent odmówił uwzględnienia żądania, właściciel skierował skargę do Generalnego Inspektora Danych Osobowych. Zakwestionował w niej uprawnienia straży miejskiej do przetwarzania danych osobowych, podnosząc, iż „uprawnienie wynikające z przepisu art. 11 ust 2 i 3 ustawy o Strażach gminnych, w związku z art. 23 ust 1 pkt 2 ustawy o ochronie danych osobowych nie upoważnia straży miejskich do przetwarzania danych osobowych, ponieważ zgodnie z art. 10a ustawy o strażach gminnych – Straż tylko w celu realizacji ustawowych zadań może przetwarzać dane osobowe. Przepisy ustawy o straży przewidują zatem dalej idącą ich ochronę, niż przepisy o ochronie danych osobowych".