To już kolejne korzystne rozstrzygnięcie sądu administracyjnego dotyczące rejestracji w Polsce samochodów z kierownicą po prawej stronie.
Przypomnijmy, iż w wyroku z 20 marca 2014 r. (sygn. C-639/11), w sprawie skierowanej przez Komisję Europejską przeciwko Polsce, Trybunał Sprawiedliwości UE uznał, że uzależniając rejestrację na swym terytorium nowych oraz wcześniej zarejestrowanych w innych państwach członkowskich samochodów osobowych z układem kierowniczym umieszczonym po prawej stronie od przełożenia koła kierownicy na lewą stronę, Polska uchybiła zobowiązaniom ciążącym na niej na mocy m.in. art. 2a dyrektywy w sprawie zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do układów kierowniczych pojazdów silnikowych i ich przyczep.
Można wznowić postępowanie
Na to orzeczenie powołał się Naczelny Sąd Administracyjny (sygn. akt I OSK 2951/12) w lipcu 2014 r. w sprawie Grzegorza Dorobka z Kielc, który przez sześć lat walczył z polskimi urzędnikami o zarejestrowanie samochodu marki Opel Vauxhall, przywiezionego w 2008 r. z Wielkiej Brytanii. W tym wyroku NSA wskazał, że chociaż wyrok TS UE nie jest aktem, który podlega implementacji, a polskie przepisy nie zostały zmienione, jest to okoliczność, która umożliwia wznowienie postępowania o rejestrację „anglika" albo złożenie nowego wniosku.
Do orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości UE, NSA odwołał się też w wyroku dotyczącym cofnięcia uprawnień diagnoście, który w 2011 roku po przeprowadzeniu badania technicznego Opla Frontera z kierownicą umieszczoną po prawej stronie i zarejestrowanego za granicą, wydał zaświadczenie, iż pojazd ten spełnia wymogi techniczne określone w polskim ustawodawstwie, a dokładniej w art. 66 Prawa o ruchu drogowym.
Starosta, a za nim Samorządowe Kolegium Odwoławcze uznały, iż wydanie takiego zaświadczenia tzw. „anglikowi" uzasadniało cofnięcie diagnoście uprawnień do wykonywania badań technicznych pojazdów na podstawie art. 84 ust. 3 pkt 2 Prawa o ruchu drogowym. Przepis ten stanowi, iż „starosta cofa diagnoście uprawnienie do wykonywania badań technicznych, jeżeli w wyniku przeprowadzonej kontroli wydanie przez diagnostę zaświadczenia albo dokonanie wpisu do dowodu rejestracyjnego pojazdu niezgodnie ze stanem faktycznym lub przepisami".