Reklama

Kiedy biuro podróży odpowiada, gdy klient jest niezadowolony

To, że w katalogu pojawił się błąd, nie oznacza, że organizator wyjazdu usprawiedliwi złe wykonanie usługi. Klientowi należy się rekompensata.

Publikacja: 24.05.2013 08:59

Biuro podróży nie może zastrzec, że nie odpowiada za szkodę w majątku uczestnika imprezy (np. zniszc

Biuro podróży nie może zastrzec, że nie odpowiada za szkodę w majątku uczestnika imprezy (np. zniszczenie lub kradzież bagażu)

Foto: www.sxc.hu

Turysta niezadowolony z usług biura podróży nie jest bezbronny. Za szkody poniesione z powodu niewykonania lub nienależytego wykonania umowy  powinien dostać rekompensatę. Biura próbują jednak ograniczyć swoją odpowiedzialność, wpisując do umów sprzeczne z prawem sformułowania. Choć takie klauzule są nieważne, warto wiedzieć, na co zwrócić uwagę i jakich zapisów unikać.

Zakazane są nieważne

Zgodnie z prawem odpowiedzialność organizatora wyjazdu może zostać ograniczona do dwukrotności ceny imprezy, chyba że doszło do szkód na osobie. Tymczasem w umowach można znaleźć samo zastrzeżenie ograniczenia odpowiedzialności do dwukrotności ceny, bez wskazania, że nie dotyczy ono szkód na osobie. Jest ono zbyt daleko idące, a tym samym niezgodne z prawem i nieważne. Lepiej, by przed podpisaniem umowy organizator wykreślił je ze wzorca kontraktu.

Błędy w broszurach

Biura podróży zastrzegają także, że nie odpowiadają za nieścisłości w katalogach czy folderach, także te dotyczące ceny. Ustawa o usługach turystycznych w art. 12 wyraźnie jednak mówi, że informacje zawarte w materiałach reklamowych muszą być rzetelne i nie mogą wprowadzać w błąd. Jeśli dany element usługi nie został określony w umowie, to informacje zawarte w katalogu uznaje się za wiążące.

Umowy o świadczenie usług w ramach imprez turystycznych dotyczą wielu świadczeń połączonych w jeden program (np. transport, wyżywienie, nocleg). O prawidłowym wykonaniu umowy świadczy należyte wykonanie każdego z nich. Dlatego wybiórcze traktowanie przez przedsiębiorców świadczeń określanych umową i zastrzeganie przez nich np. że nie stanowi nieprawidłowego wykonania umowy zmiana terminu spełnienia usług transportowych, jest niezgodne z prawem. Biuro nie może też zastrzec, że nie odpowiada za szkodę w majątku uczestnika imprezy (np. zniszczenie lub kradzież bagażu).

Także okoliczność, że konsument sam rezygnuje z części świadczeń, nie oznacza, że biuro podróży przestaje być odpowiedzialne za nieprawidłowe wykonywanie reszty usług objętych umową. Biuro nie może więc zastrzec, że w razie późniejszego dotarcia uczestnika do miejsca imprezy turystycznej, nie gwarantuje usług o standardzie uzgodnionym w umowie.

Reklama
Reklama

Jest kilka wyjątków

Biuro nie poniesie jednak odpowiedzialności, gdy nie mogło wykonać umowy z powodu działania lub zaniechania klienta (np. spóźnił się na lot) albo siły wyższej, czyli działania niemożliwego do przewidzenia (np. zamieszek w kraju wypoczynku). Nie odpowie także, jeśli powodem niewykonania albo nienależytego wykonania umowy było zachowanie osoby trzeciej, która nie uczestniczyła w wykonywaniu usługi, ale tylko gdy nie można było tego zachowania przewidzieć lub uniknąć. W innych przypadkach biuro ponosi odpowiedzialność.

Uważaj! Te klauzule w umowach z biurem podróży są niezgodne z prawem

Turysta niezadowolony z usług biura podróży nie jest bezbronny. Za szkody poniesione z powodu niewykonania lub nienależytego wykonania umowy  powinien dostać rekompensatę. Biura próbują jednak ograniczyć swoją odpowiedzialność, wpisując do umów sprzeczne z prawem sformułowania. Choć takie klauzule są nieważne, warto wiedzieć, na co zwrócić uwagę i jakich zapisów unikać.

Zakazane są nieważne

Pozostało jeszcze 87% artykułu
Reklama
Samorząd i administracja
Znamy wyniki egzaminu na urzędnika mianowanego. „Przełamaliśmy barierę niemożności"
Prawo w Polsce
Czy można zagrodzić jezioro? Wody Polskie wyjaśniają
Prawo dla Ciebie
Zamieszanie z hybrydowym manicure. Klienci zestresowani. Eksperci wyjaśniają
Za granicą
Ryanair nie poleci do Hiszpanii? Szykuje się strajk pracowników. Jest stanowisko przewoźnika
Prawo drogowe
Będzie podwyżka opłat za badania techniczne aut. Wiceminister podał kwotę
Reklama
Reklama