Lubelski Związek Lekarzy Rodzinnych i Pracodawców domagał się od Samodzielnego Publicznego Szpitala Klinicznego nr 4 w Lublinie udzielenia informacji o kosztach diagnostyki laboratoryjnej i obrazowej finansowanych ze środków publicznych poniesionych w 2010 r. na przeprowadzenie badań dla potrzeb leczenia zamkniętego i otwartego.
Szpital odmówił. Powołał się na art. 5 ust 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej, czyli tajemnicę przedsiębiorstwa.
Sąd Okręgowy w Lublinie także uznał, że żądanie Związku jest niezasadne. Stwierdził, że wprawdzie szpital w zakresie, w jakim korzysta ze środków publicznych, jest podmiotem zobowiązanym do udzielania informacji stanowiących informacje publiczne, a żądana taką właśnie jest, jednakże ma ona charakter przetworzony. W takiej sytuacji wnioskodawca musi wykazać istnienie szczególnego interesu publicznego zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy.
Według sądu Związek nie przytoczył żadnych takich okoliczności, wskazując jedynie, że szpital jest zakładem opieki zdrowotnej finansowanym ze środków publicznych, co sprawia, że informacje o jego wydatkach mają charakter publiczny, a on sam ma obowiązek ich udzielić.
Sąd Okręgowy podniósł także, że chociaż ustawa o działalności leczniczej klasyfikuje samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej jako podmiot leczniczy niebędący przedsiębiorcą, to jednak gdy prowadzi on działalność zarobkową, możliwa staje się odmowa udzielenia informacji publicznej ze względu na tajemnice przedsiębiorstwa. Żądane informacje mają bowiem wartość gospodarczą podlegającą ochronie na podstawie ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.