Reklama

Mniej wkuwania. Są nowe podstawy programowe w podstawówce, liceum, technikum

Rządowe Centrum Legislacji opublikowało dwa projekty rozporządzeń – zmieniające podstawę programową kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej i w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia. Oba projekty zostały skierowane do uzgodnień i konsultacji społecznych, które mają potrwać trzy tygodnie.

Publikacja: 23.04.2024 12:30

Mniej wkuwania. Są nowe podstawy programowe w podstawówce, liceum, technikum

Foto: Adobe Stock

W podstawie programowej dla szkół podstawowych i szkoły branżowej I stopnia Minister Edukacji proponuje by cele kształcenia ogólnego w szkole podstawowej uzupełniono o wymóg dbania o środowisko przyrodnicze, w tym klimat, w skali lokalnej i globalnej oraz dodaje wymóg dotyczący stosowania w pracy z uczniami założeń uniwersalnego projektowania, a w przypadku uczniów z niepełnosprawnościami, w tym uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, którym nauczanie dostosowuje się do ich możliwości psychofizycznych oraz tempa uczenia się – wprowadzono odwołanie do racjonalnych usprawnień, o których mowa w Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych.

Odchudzony program

Zmiany podstawy programowej kształcenia ogólnego dla II etapu edukacyjnego, czyli dla klas IV-VIII szkoły podstawowej obejmują przedmioty: język polski, język obcy nowożytny, język łaciński, język mniejszości narodowej lub etnicznej, język regionalny – kaszubski, historię, wiedzę o społeczeństwie, matematykę, biologię, geografię, chemię, fizykę, informatykę. Zaproponowane zmiany mają na celu zmniejszenie podstawy programowej kształcenia ogólnego o około 20% - między innymi usunięto z treści nauczania wymagania szczegółowe, które są niemożliwe lub bardzo trudne do zrealizowania w praktyce szkolnej oraz ograniczono wymagania związane z wiedzą teoretyczną lub encyklopedyczną na korzyść rozwijania umiejętności. Zmniejszono ilość materiału przeznaczoną do opanowania przez ucznia, co powinno przełożyć się na większą motywację do uczenia się, rozwijanie zdolności i zainteresowań oraz kształtowanie właściwych przekonań i postaw. Natomiast bez zmian pozostaje podstawa programowa kształcenia ogólnego w zakresie przedmiotów: przyroda, technika, muzyka, plastyka, edukacja dla bezpieczeństwa, wychowanie fizyczne, wychowanie do życia w rodzinie, etyka, a także kształcenie zintegrowane klas I-III.

Czytaj więcej

Podstawa programowa w szkołach. Barbara Nowacka zapowiada odchudzenie o 20 proc.

Resort edukacji wskazuje w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla II etapu edukacyjnego (tj. klas IV–VIII) w zakresie języka polskiego, że na egzaminie ósmoklasisty nie obowiązuje znajomość treści i problematyki krótkich utworów literackich poznawanych w całości, utworów literackich poznawanych we fragmentach i utworów poetyckich dla klas IV–VI. Egzamin ósmoklasisty jest przeprowadzany na podstawie wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej. Konieczne jest wskazanie, że na tym egzaminie wymagana jest znajomość części lektur obowiązkowych tj. pozycji książkowych poznawanych w całości, natomiast nie jest wymagana znajomość krótkich utworów literackich poznawanych w całości, utworów literackich poznawanych we fragmentach i utworów poetyckich dla klas IV–VI. Oczekiwanie od uczniów przystępujących do egzaminu ósmoklasisty znajomości problematyki krótkich tekstów, które były omawiane w klasach IV–VI przez jedną, dwie godziny lekcyjne jest wymaganiem nadmiarowym i nie jest konieczne do rzetelnego sprawdzenia umiejętności polonistycznych na egzaminie przeprowadzanym w klasie VIII. Należy dodać, że w latach 2019–2024 na egzaminie ósmoklasisty obowiązywały tylko lektury z klas VII i VIII.

Dla szkoły branżowej I stopnia także zaproponowano zmniejszenie podstawy programowej o około 20%. Natomiast bez zmian pozostaje podstawa programowa kształcenia ogólnego w zakresie przedmiotów: biznes i zarządzanie, edukacja dla bezpieczeństwa, wychowanie fizyczne, wychowanie do życia w rodzinie i etyka.

Reklama
Reklama

Projektowana podstawa programowa kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia nie obejmuje podstawy programowej w zakresie przedmiotu historia i teraźniejszość. Ma to związek z procedowanym równolegle projektem rozporządzenia Ministra Edukacji w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół w zakresie rezygnacji, od roku szkolnego 2024/2025.

Szczegóły, zmiany, listy lektur opisano w projekcie rozporządzenia: https://legislacja.gov.pl/projekt/12384450

HiT do końca roku

W podstawie programowej dla liceów, techników i szkoły branżowej II stopnia Minister Edukacji zaproponował zmianę podstawy programowej kształcenia ogólnego w zakresie przedmiotów: język polski, język obcy nowożytny, język łaciński, język mniejszości narodowej lub etnicznej, język regionalny – kaszubski, historia, wiedza o społeczeństwie, historia i teraźniejszość, matematyka, biologia, geografia, chemia, fizyka, informatyka, filozofia, język łaciński i kultura antyczna, historia muzyki i historia sztuki. Także tutaj zaproponowane zmiany mają na celu zmniejszenie podstawy programowej kształcenia ogólnego o około 20%. Natomiast bez zmian pozostaje podstawa programowa kształcenia ogólnego w zakresie przedmiotów: muzyka, plastyka, biznes i zarządzanie, edukacja dla bezpieczeństwa, wychowanie fizyczne, wychowanie do życia w rodzinie i etyka.

Ponadto, projekt rozporządzenia przewiduje dodanie nowego załącznika nr 4 do rozporządzenia (załącznik nr 3 do projektu rozporządzenia), który określa podstawę programową kształcenia ogólnego w zakresie przedmiotów: historia i wiedza o społeczeństwie, dla uczniów czteroletniego liceum ogólnokształcącego i pięcioletniego technikum oraz słuchaczy liceum ogólnokształcącego dla dorosłych, którzy rozpoczęli kształcenie przed dniem 1 września 2022 r.

Przedmiot historia i teraźniejszość będzie jeszcze realizowany w roku szkolnym 2024/2025 – w klasie II liceum ogólnokształcącego, klasie II i III technikum oraz klasie I liceum ogólnokształcącego dla dorosłych, do której uczęszczają słuchacze, którzy rozpoczęli kształcenie z dniem 1 lutego 2024 r. i w roku szkolnym 2025/2026 – w klasie II liceum ogólnokształcącego dla dorosłych, będącej kontynuacją klasy oraz w klasie III technikum.

Jesienią 2024 r. Ministerstwo Edukacji Narodowej planuje przekazać do uzgodnień, konsultacji publicznych i opiniowania projekt podstawy programowej kształcenia ogólnego dla nowego przedmiotu, który ma zastąpić dotychczasowy przedmiot historia i teraźniejszość. Nowy przedmiot będzie dedykowany edukacji obywatelskiej, którego realizacja jest przewidziana w klasie II szkół ponadpodstawowych (liceum ogólnokształcącym i technikum).

Reklama
Reklama

Proponowane zmiany w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego i technikum oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły II stopnia zostały przygotowane przy założeniu, że nie będą skutkowały koniecznością wydania nowych podręczników. Uczniowie tych szkół będą mogli korzystać z dotychczas dopuszczonych do użytku szkolnego podręczników.

Szczegóły zapisów projektu rozporządzenia są dostępne na stronie RCL: https://legislacja.gov.pl/projekt/12384451

Tekst powstał we współpracy z Wydawnictwami Szkolnymi i Pedagogicznymi SA

Zawody prawnicze
Notariusze zwalniają pracowników i zamykają kancelarie
Spadki i darowizny
Czy darowizna sprzed lat liczy się do spadku? Jak wpływa na zachowek?
Internet i prawo autorskie
Masłowska zarzuca Englert wykorzystanie „kanapek z hajsem”. Prawnicy nie mają wątpliwości
Prawo karne
Małgorzata Manowska reaguje na decyzję prokuratury ws. Gizeli Jagielskiej
Nieruchomości
Co ze słupami na prywatnych działkach po wyroku TK? Prawnik wyjaśnia
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama