Reuters poinformował, że Władimir Putin w reakcji na sankcje podpisał ustawę mówiącą, że rosyjscy przewoźnicy będą mogli przerejestrować leasingowane na Zachodzie samoloty jako swoją własność. Ta sytuacja rodzi dwa rodzaje problemów: zagrożenie dla bezpieczeństwa lotów i zakaz używania samolotów, niezależnie od sankcji w postaci zakazu lotów. Właściciele samolotów będą mieli też roszczenia za pozbawienie ich majątku.
Bezpieczeństwo i uziemienie
Zarówno samoloty uziemione, jak i eksploatowane muszą być poddawane przeglądom i obsłudze technicznej. Wymagane jest używanie tylko oryginalnych części, a producenci w związku z sankcjami już wstrzymali dostawy do Rosji.
Czytaj więcej
Putin zezwolił na rejestrację praw do zagranicznych samolotów będących w leasingu rosyjskich linii lotniczych. Samoloty otrzymają również rosyjskie świadectwa zdatności do lotu.
– Bez tych części i przeglądów samoloty te nie będą mogły dalej latać z powodów bezpieczeństwa. Korzystanie z części uzyskiwanych ze źródeł nieautoryzowanych może skutkować zakazem latania na terenie UE wydanym przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego (najwyższą władzę lotniczą w UE). Te kwestie są pilnowane i kontrolowane na bieżąco. Nawet bez wojny i sankcji kwalifikuje ona linie lotnicze niespełniające standardów do niskiej kategorii bezpieczeństwa, co odcina im dostęp do lotów w Europie – wskazuje Jadwiga Stryczyńska, adwokat, ekspert lotniczy, kancelaria WKB Lawyers. – Gdyby nawet taki samolot wylądował w Europie, to może zostać uziemiony podczas kontroli na płycie jako niespełniający norm bezpieczeństwa. Rosyjskim przewoźnikom pozostałaby eksploatacja tych maszyn na terenie Rosji i w krajach nieprzestrzegających standardów lotniczych – dodaje mec. Stryczyńska.
Nowe ryzyka
Nawet latanie nad Afryką niesie dla Rosjan ryzyko. Prawo lotnicze przewiduje uproszczone procedury zatrzymywania samolotu np. do wyjaśnienia jego statusu właścicielskiego, ale w krajach, które nie przestrzegają twardo standardów lotniczych, ich interwencja zależeć będzie od tego, jak dane państwo jest związane z Zachodem. Ryzyko czeka też wsiadających do takich samolotów w razie ich zatrzymania, nie mówiąc o katastrofie.