[b]Rok temu kupiłem komputer w sklepie elektronicznym. Niedawno stwierdziłem problemy z dyskiem. Sprzedawca nie chce przyjąć towaru do reklamacji. Twierdzi, że komputer nie ma europejskiej gwarancji producenta, ponieważ był odnowiony. Gdybym wiedział, że nie jest pełnowartościowy, nie kupiłbym go. Jakie prawa mi przysługują?[/b]
Czytelnik po zakupie towaru bez gwarancji nie jest pozbawiony ochrony prawnej. Jeśli kupił towar jako osoba fizyczna, może go zareklamować powołując się na ustawę o sprzedaży konsumenckiej. Natomiast, jeśli prowadzi firmę i wziął fakturę, musi w reklamacji powołać się na kodeks cywilny.
Przepisy nie zmuszają producentów czy sprzedawców do wystawienia gwarancji. Gwarancja jest formą umowy cywilnoprawnej, która z zasady powinna przyjmować formę dodatkowego bonusu dla kupującego (np. w postaci dłuższych niż w ustawie terminów ochrony, szybkiego zwrotu gotówki, zwrotu towaru w określonym terminie po zakupie).
Natomiast producent, jeśli udzieli gwarancji, nie może wyłączyć, ograniczyć ani zawiesić uprawnień kupującego wynikających z ustawy (art. 13 ust. 4 ustawy o sprzedaży konsumenckiej).
[srodtytul]Reklamacja konsumencka[/srodtytul]