Reklamy zalewają nasze szkoły – jak się przed nimi bronić

Dyrektorzy szkół, dopuszczając do umieszczania na terenie placówki materiałów medialno-reklamowych, powinni zwracać szczególną uwagę na publikowane w nich treści

Publikacja: 30.07.2012 15:49

Na nasilające się niepokojąco zjawisko zamieszczania materiałów na terenie szkół uwagę w swojej interpelacji zwróciła posłanka Krystyna Łybacka, która podnosi, iż „reklamodawcy, traktując dzieci i młodzież jako atrakcyjną grupę nabywców, często wykorzystują nieświadomość młodych ludzi niepotrafiących właściwie odczytać intencji przyświecających niektórym producentom lub usługodawcom".

Zdaniem posłanki duża cześć z reklamowanych produktów może mieć negatywny wpływ na zachowanie lub zdrowie młodych ludzi. „Wpływ reklam może również wywoływać negatywne zjawiska o charakterze społecznym, ponieważ możliwość zakupu określonego produktu staje się powodem konkurencji wśród uczniów traktujących jego posiadanie jako wyznacznik ich wyższego statusu w społeczności szkolnej" – tłumaczy Łybacka.

Posłanka zwróciła się do ministra edukacji narodowej z pytaniem czy resort kontroluje sposób zamieszczania reklam na terenie placówek oświatowych.

W odpowiedzi Mirosław Sielatycki - podsekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej wyjaśnił, iż za organizację pracy w szkole, zgodnie z art. 39 ust. 1 ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.), odpowiada dyrektor szkoły, który m.in. sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego uczniów. „Dlatego dyrektorzy szkół (placówek), dopuszczając do umieszczania w szkole (placówce) lub na terenie należącym do szkoły (placówki) materiałów dotyczących akcji medialno-reklamowych, powinni zwracać szczególną uwagę na treści publikowane w tych materiałach" – napisał Sielatycki.

Jak dodał, podejmowane w tym zakresie przez dyrektora szkoły lub placówki działania powinny być kontrolowane przede wszystkim przez organ prowadzący szkołę bezpośrednio nadzorujący organizację pracy szkoły, a ponadto dyrektor szkoły lub placówki w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z radą szkoły lub placówki, radą pedagogiczną, rodzicami i samorządem uczniowskim.

Zdaniem Sielatyckiego przepisy ustawy o systemie oświaty w dostateczny sposób umożliwiają kontrolę podejmowanych przez dyrektora szkoły działań związanych z organizacją pracy szkoły, w tym nad organizowanymi w szkołach akcjami reklamowymi i marketingowymi. Jednocześnie Silatycki zapowiedział, że minister edukacji narodowej, dostrzegając zagrożenia, jakie może nieść wkraczający do szkół i placówek rynek reklam, podejmie działania uwrażliwiające kuratorom oświaty, dyrektorom szkół i placówek na zachowanie szczególnej ostrożności w podejmowaniu decyzji w tym zakresie.

Prawo karne
Morderstwo na Uniwersytecie Warszawskim. Obrońca podejrzanego: nie przyznał się
Ubezpieczenia i odszkodowania
Rekordowe odszkodowanie dla pacjenta. Miał operację kolana, wypisano go bez nogi
Prawo dla Ciebie
Jest decyzja SN ws. wytycznych PKW. Czy wstrząśnie wyborami?
Prawo karne
Mieszkanie Nawrockiego. Nieprawdziwe oświadczenia w akcie notarialnym – co na to prawo karne?
Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura i egzamin ósmoklasisty 2025 z "Rzeczpospolitą" i WSiP
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem