Reklama

TK: niekonstytucyjne zasady egzaminowania na maturze

Rozporządzenie dotyczące oceniania i klasyfikowania uczniów zmieniało się już 29 razy. Niestabilność systemu oświaty godzi w prawa uczniów.

Publikacja: 25.09.2013 09:45

TK: niekonstytucyjne zasady egzaminowania na maturze

Foto: Fotorzepa, Łukasz Solski

Przepis ustawy o systemie oświaty upoważniający ministra edukacji do wydania rozporządzenia, w którym określone są m.in. zasady przeprowadzania w szkołach egzaminów zewnętrznych, w tym matury, jest niezgodny z art. 92 konstytucji. Tak orzekł wczoraj Trybunał Konstytucyjny.  Dał 18 miesięcy na zmianę zakwestionowanych przepisów. Po tym czasie przestanie obowiązywać rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów  wydane na mocy przepisów uznanych za niekonstytucyjne.

– Uchylenie sprzecznego z konstytucją upoważnienia do wydania rozporządzenia nie daje przesłanki wznawiania postępowań po rozstrzygnięciach, które zapadły na podstawie tego rozporządzenia – zaznaczył sprawozdawca Mirosław Granat.

Niezadowoleni maturzyści z ubiegłych lat nie będą więc mogli domagać się powtórnego przeegzaminowania.

Zdaniem rzecznika praw obywatelskich Ireny Lipowicz, która wniosła o zbadanie sprawy, zawarte w ustawie upoważnienie do wydania tego rozporządzenia nie zawiera szczegółowych wytycznych. Zakres regulacji przekazanej do określenia w rozporządzeniu jest bardzo szeroki, brak też w ustawie definicji pojęć użytych w tym upoważnieniu.

Ministerstwo Edukacji ma 18 miesięcy na zmianę  przepisów ustawy

Reklama
Reklama

„Wpływające do mnie skargi wskazują na nieprawidłowości w systemie oceniania. Treść zarzutów stawianych przez uczniów i ich rodziców dotyczy częstych i radykalnych zmian w systemie, których skutkiem jest nieporównywalność osiągnięć uczniów zdobywających wykształcenie w różnych rocznikach" –  napisała rzecznik w uzasadnieniu do swojego wniosku.

– Uczeń nie może mieć zaufania do reguł gry – argumentował Mirosław Wróblewski z Biura  Rzecznika Praw Obywatelskich.

Trybunał (sygnatura akt K 35/12) przychylił się do argumentacji RPO. Powołał się też na art. 70 konstytucji. Zgodnie z nim każdy ma prawo do nauki, a władze publiczne zapewniają obywatelom powszechny i równy dostęp do wykształcenia. Skoro zagadnienia regulowane w ustawie o systemie oświaty są bezpośrednio związane z prawem konstytucyjnym obywateli, to istota tych praw powinna zostać wyrażona w ustawie, nie w rozporządzeniu. Delegacja ustawowa powinna być szczegółowa pod względem przedmiotowym. Rozporządzenie wydane na podstawie art. 22 ust. 2 pkt 4 ma zaś charakter samoistny, nie wykonawczy.  Warunki oceniania, klasyfikowania i przeprowadzania egzaminów są sprawami, które nie mają charakteru technicznego i muszą być określane w ustawie.  Przepis art. 22 zmienia relacje między ustawą a rozporządzeniem wykonawczym. Pozostawia ministrowi do uregulowania istotę sprawy.

Przepis ustawy o systemie oświaty upoważniający ministra edukacji do wydania rozporządzenia, w którym określone są m.in. zasady przeprowadzania w szkołach egzaminów zewnętrznych, w tym matury, jest niezgodny z art. 92 konstytucji. Tak orzekł wczoraj Trybunał Konstytucyjny.  Dał 18 miesięcy na zmianę zakwestionowanych przepisów. Po tym czasie przestanie obowiązywać rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów  wydane na mocy przepisów uznanych za niekonstytucyjne.

Reklama
Prawo rodzinne
Sąd Najwyższy wydał ważny wyrok dla konkubentów. Muszą się rozliczyć jak po rozwodzie
Prawo karne
Wypadek na A1. Nagły zwrot w procesie Sebastiana M.
Prawo pracy
Prawnik ostrzega: nadchodzi rewolucja w traktowaniu samozatrudnionych
Zawody prawnicze
Rząd zdecydował: nowa grupa zawodowa otrzyma przywilej noszenia togi
Sądy i trybunały
Rzecznik dyscyplinarny sędziów „na uchodźstwie”. Jak minister chce ominąć ustawę
Reklama
Reklama