Gdy niewiele ponad 10 lat temu uchwalona została ustawa o doradztwie podatkowym, która reguluje zasady wykonywania tego wolnego zawodu, zarówno Ministerstwo Finansów, jak i przedstawiciele tej jeszcze młodej korporacji byli przekonani co do tego, że to rynek zweryfikuje doradców. Jednym z elementów miała być cena usług, która razem z rozwojem branży powinna – jak wówczas oczekiwano – spadać. Dziś okazuje się jednak, że oczekiwania te były nieco na wyrost. Cena jest bowiem ważnym, ale nie najważniejszym kryterium dla przedsiębiorców korzystających z usług doradztwa podatkowego. Liczy się przede wszystkim gwarancja bezpieczeństwa, jakiej oczekują i jaką zdoła im zapewnić profesjonalista. Krótko mówiąc, warto stawiać na jakość usług. Nie bez znaczenia jest tu, niestety, nasz skomplikowany i często niejasny system podatkowy. Niepewność tę dodatkowo potęguje niestabilne prawo – przepisy zmieniają się bowiem jak w kalejdoskopie. Dlatego podatnicy wolą często zapłacić za spokojny sen, niż samodzielnie borykać się z problemami podatkowymi.
Oczekiwanie od doradcy podatkowego wysokiego profesjonalizmu nie zmienia jednak faktu, że cena usług jest instrumentem decydującym o konkurencyjności na rynku. Kancelarie i spółki starają się dzięki niej pozyskiwać nowych klientów. Dlatego niechętnie ujawniają swoje cenniki. Niestety, także w zestawieniach rankingowych (a podanie tych danych było dobrowolne), niewiele z nich zechciało uchylić rąbka tajemnicy. Po części wynika to zapewne z trudności w określeniu ceny w skomplikowanych sytuacjach przedsiębiorców. Niektóre firmy argumentowały, że nie mają stałego cennika, gdyż jest on uzależniony od wielu czynników, które są rozpatrywane indywidualnie. Możliwe jest też negocjowanie ceny.
Część spółek wskazywała, że ich klienci mają wykupiony miesięczny abonament za usługę porad z zakresu podatków (tzw. hotline) – jest to zwykle koszt rzędu 1 tys. euro.
W zdecydowanej większości firm obowiązują jednak stawki godzinowe, zróżnicowane, m.in. w zależności od doświadczenia i stażu doradcy podatkowego (prawnika) – i wynoszą nawet powyżej 200 euro. Cennik usług uzależniony jest nie tylko od wielkości i renomy firmy oraz pracujących w niej profesjonalistów, ale także regionu kraju. Są więc i takie spółki, w których np. godzina pracy doradcy podatkowego kosztuje 200 – 300 zł netto, a w wypadku większych zleceń stawka jest negocjowana indywidualnie. W innych cena ustalana jest procentowo i wynosi np. 15 proc. netto od wartości przedmiotu sporu.
[ramka][b]Jacek Kędzior, partner zarządzający Ernst & Young[/b]