Ranking firm doradztwa podatkowego: Walka o mniejsze przedsiębiorstwa

Konkurencyjny rynek sprawia, że firmy doradcze chętniej kierują swoją ofertę do małych i średnich podmiotów gospodarczych

Publikacja: 19.06.2012 07:00

Jeszcze kilka lat temu obowiązywał jasny podział. Największe firmy doradztwa podatkowego i międzynarodowe kancelarie obsługiwały głównie największe przedsiębiorstwa. Firmy średniej wielkości trafiały zwykle do mniejszych firm doradczych. Wiele z nich nie widziało jednak potrzeby stałej współpracy z doradcą podatkowym, wystarczyła im dobrze prowadzona księgowość.

Polski kapitał w cenie

Teraz to się zmienia. Z jednej strony małe i średnie polskie przedsiębiorstwa coraz bardziej doceniają wagę bieżącego planowania podatkowego. Często uwarunkowania fiskalne decydują, czy będą realizować planowaną przez siebie inwestycję. Firmy średniej wielkości zauważają już, że doradca podatkowy potrafi zapewnić realne oszczędności. Takie konkretne obliczenie, wskazujące jakie kwoty mogą pozostać w firmie, przekonuje przedsiębiorców do usług doradztwa podatkowego.

Zapotrzebowanie na te usługi wynika też z rosnącej liczby transakcji na rynku. W firmach z polskim kapitałem zachodzą obecnie zmiany pokoleniowe. Założyciele, przekazując biznes następcom, chcą zadbać również o kwestie podatkowe.

Z drugiej strony rosnąca konkurencja sprawia, że mniejsze podmioty gospodarcze stały się łakomym kąskiem nawet dla firm z wielkiej czwórki. Andrzej Bernatek, partner w KPMG, wyjaśnia, że polska gospodarka jest w dużej części oparta na działalności polskich firm, w tym firm rodzinnych.

– Priorytetem jest uzyskanie efektywnych oszczędności dla przedsiębiorcy lub ułatwień w prowadzonym przez niego biznesie. Przykładem są produkty optymalizujące rozliczenia podatkowe czy pozwalające odzyskać nadpłacone podatki w przeszłości. Co istotne, fakt, że wynagrodzenie KPMG jest często wprost uzależnione od uzyskania faktycznych i wymiernych korzyści, sprawia, iż usługi te są atrakcyjne i dostępne nawet dla małych, rozwijających się firm – mówi Bernatek.

Kiedy liczy się dywersyfikacja

Irek Małek, właściciel firmy Malek Recruitment, zauważa, że walka o mniejsze podmioty wynika z tego, że średnie i małe firmy de facto płacą więcej.

– Duże przedsiębiorstwa, tak jak w innych branżach, są w stanie wynegocjować niższe marże. Ważnym aspektem jest też dywersyfikacja działań ze strony największych firm doradczych. Relacja z jednym dużym klientem oznacza znacznie większe ryzyko biznesowe, zwłaszcza w obecnej sytuacji, kiedy klienci stali się mniej lojalni – mówi Małek.

– Na pewno firmy z wielkiej czwórki, jeśli chcą rywalizować o mniejsze podmioty gospodarcze, muszą stać się bardzo elastyczne, zarówno gdy chodzi o ceny, jak i o kontakt z klientami. Należy jednak mieć świadomość, że w firmach tej wielkości wiele decyzji jest podejmowanych za granicą.

Bardziej elastyczni

Nie oznacza to jednak, że mniejsze firmy doradcze łatwo oddają swoich klientów. Ich przewaga nad dużymi podmiotami wynika w znacznej mierze z ich elastyczności. Przedsiębiorcom łatwiej jest dotrzeć do doradcy i uzyskać ewentualne obniżki cen. Nie bez znaczenia jest też, że wielu z nich bardziej odpowiada formuła mniejszej spółki doradztwa i bezpośredni kontakt z właścicielem, niż zhierarchizowana formuła większych podmiotów.

Również dla doradców podstawą działania jest często bezpośredni kontakt z właścicielem danego przedsiębiorstwa. W wielu wypadkach łatwiej jest przekonać do zastosowania konkretnych rozwiązań właśnie jego, niż np. dział zamówień firmy.

Coraz częstszą praktyką staje się też bezpłatny audyt podatkowy, który ma zidentyfikować i pokazać przedsiębiorcy obszar nie tylko możliwych oszczędności, lecz także potencjalnych sporów z organami podatkowymi.

Coraz częściej niewielkie firmy doradztwa podatkowego działają na zasadzie podobnej jak doradca in house w danym podmiocie gospodarczym.

Ważny jest też czynnik psychologiczny. Wielu klientów z mniejszych firm lepiej czuje się w relacjach z mniejszymi firmami doradczymi.

Jeszcze kilka lat temu obowiązywał jasny podział. Największe firmy doradztwa podatkowego i międzynarodowe kancelarie obsługiwały głównie największe przedsiębiorstwa. Firmy średniej wielkości trafiały zwykle do mniejszych firm doradczych. Wiele z nich nie widziało jednak potrzeby stałej współpracy z doradcą podatkowym, wystarczyła im dobrze prowadzona księgowość.

Polski kapitał w cenie

Pozostało 90% artykułu
Prawo karne
Słynny artykuł o zniesławieniu ma zniknąć z kodeksu karnego
Prawo karne
Pierwszy raz pseudokibice w Polsce popełnili przestępstwo polityczne. W tle Rosjanie
Podatki
Kiedy ruszy KSeF? Ministerstwo Finansów podało odległy termin
Konsumenci
Sąd Najwyższy orzekł w sprawie frankowiczów. Eksperci komentują
Podatki
Ministerstwo Finansów odkryło karty, będzie nowy podatek. Kto go zapłaci?
Materiał Promocyjny
Wsparcie dla beneficjentów dotacji unijnych, w tym środków z KPO