Czasy się zmieniają i wymagania klientów też. Dlatego od uświadomienia sobie tej oczywistej prawdy oraz umiejętności szybkiego dostosowania się do oczekiwań gospodarki i klientów zależy dziś sukces niejednej firmy doradztwa podatkowego. Tym bardziej że dziś już nie wystarczy być kancelarią czy spółką ograniczającą się do świadczenia wyłącznie usług doradztwa podatkowego.
Coraz częściej bowiem przedsiębiorcy poszukują firm, które zapewnią im kompleksową obsługę – nie tylko w zakresie podatków, ale także prawa i finansów. Co więcej, chcą przeważnie kontaktu z jednym doradcą, ale za to mającym szerszą wiedzę, nie tylko w zakresie jednego podatku, w którym przez lata praktyki zdobywał doświadczenie. Po części jest to trend nadany przez zagraniczne firmy wchodzące na polski rynek, które od lat korzystają z fachowej obsługi u siebie i tego samego oczekują u nas. Stąd zapotrzebowanie przedsiębiorców na doradcę, który nie tylko poprowadzi firmę od strony podatkowej, ale i pokieruje nią pod względem finansowym oraz prawnym. W grę wchodzi więc kompleksowa obsługa podmiotów gospodarczych – poczynając od bieżących rozliczeń podatkowych, poprzez opracowywanie strategii finansowych, restrukturyzację czy optymalizację podatkową, a na obsłudze prawnej z reprezentowaniem przedsiębiorcy przed organami skarbowymi kończąc.
Nic więc dziwnego, że tak szeroki zakres usług zdołają zapewnić jedynie duże firmy doradcze, takie jak PricewaterhouseCoopers, KPMG, Deloitte czy Ernst & Young, które mają zdecydowanie większe możliwości pozyskiwania i obsługiwania nowych klientów. Zadanie to ułatwiają im przepisy ustawy o rachunkowości, które zobowiązują do corocznego badania sprawozdań finansowych. Można więc przypuszczać, że część klientów doradców podatkowych trafia do nich na skutek wątpliwości, jakie mają w trakcie tych badań.
Drogą wytyczoną przez duże firmy doradcze decydują się podążać także niektóre mniejsze firmy świadczące usługi doradztwa podatkowego i zatrudniające księgowych czy biegłych rewidentów. W takich wypadkach swoją działalność doradczą prowadzą poprzez dwie spółki: audytorską i doradztwa podatkowego.
Niewątpliwie przedsiębiorcy cenią sobie zwłaszcza poczucie bezpieczeństwa, jakie daje im doradca o szerokiej wiedzy i kompetencjach – nie wystarczy przecież umiejętność rozliczenia podatku dochodowego czy złożenia w terminie deklaracji w VAT. Dlatego coraz częściej kompleksowa obsługa podatkowa przedsiębiorstwa zlecana jest zewnętrznej firmie. O tym, jak ważny jest bliski kontakt z doradcą, świadczą chociażby tworzone w firmach tzw. gorące linie, które w ramach opłaty abonamentowej gwarantują w razie potrzeby stały kontakt telefoniczny.