To zupełnie nowa tendencja – wiele firm z korporacji funkcjonuje w ten właśnie sposób już od miesięcy. Kolejne, jak udało się nam ustalić, rozważają taką możliwość. Okazuje się jednak, że uleganie temu trendowi nie jest cechą jedynie dużych firm działających w branży usług doradztwa podatkowego. Coraz chętniej po taką formułę działania sięgają także mniejsze kancelarie i spółki.
Nowa forma aktywności firm doradczych jest odpowiedzią na wyraźne zapotrzebowanie ich klientów. Przede wszystkim tych, którzy prowadzą działalność gospodarczą w innym regionie kraju niż ten, w którym działa firma doradztwa podatkowego czy kancelaria. Ze względu na to, że bieżąca obsługa firmy, rozwiązywanie jej problemów czy prowadzenie ważnych spraw, wymaga codziennego kontaktu z klientem, wiele firm doradczych decyduje się skrócić dystans. Coraz powszechniejsze jest więc albo czasowe oddelegowanie swoich specjalistów do poszczególnych miast (dojeżdżają do klientów na każde wezwanie) albo tworzenie w nich oddziałów.
Ta nowa tendencja jest bardzo korzystna dla lokalnego rynku usług doradczych, gdyż firmy tworzące oddziały w innych częściach kraju decydują się z reguły na zatrudnienie lub stałą współpracę z doradcami podatkowymi z danego terenu. W ten sposób nie tylko zyskują specjalistów, którzy znają lokalny rynek i jego uwarunkowania oraz mają kontakty w urzędach, ale także stają się w pełni dyspozycyjni dla klientów. Oprócz stałych doradców w oddziałach często funkcjonują również tacy, którzy dojeżdżają z siedziby firmy za każdym razem, gdy tylko zachodzi taka potrzeba. Przeważnie są to wysokiej klasy specjaliści, którzy angażują się dopiero na określonym etapie sprawy, np. w trakcie większej kontroli czy postępowań sądowych. Na taką „dojazdową” formułę funkcjonowania oddziału decydują się przeważnie mniejsze firmy. Duże mogą sobie natomiast pozwolić na skierowanie – na kilka lat – do pracy w oddziałach określonych doradców podatkowych ze swojej centrali, także tych o ugruntowanej pozycji zawodowej, którzy jednocześnie kierują pracą całego zespołu (oddziału).
Bliski kontakt z klientem to zatem główny powód tworzenia oddziałów. Choć oczywiście motywacją jest równie często chęć zaistnienia na lokalnym rynku i rozszerzenia swojej działalności.
Z kolei dla przedsiębiorców korzystanie z oddziałów firm doradczych działających w ich miastach niesie wymierne korzyści finansowe. W terenie stawki za usługi doradcze są bowiem niższe niż w dużych ośrodkach, przede wszystkim w Warszawie. Do tego nie trzeba ponosić kosztów wyjazdów po poradę.