Polscy prawnicy zaczynają blogować

W sieci jest ponad 20 dzienników prawniczych. Są formą ekspresji i narzędziem marketingowym. Budują stałe i bliskie kontakty z klientami

Publikacja: 07.08.2010 08:12

Polscy prawnicy zaczynają blogować

Foto: www.sxc.hu

Przybywa blogów o prawie. Prowadzą je najczęściej prawnicy młodszego pokolenia, obeznani z komputerem i swobodnie poruszający się po Internecie. Blogi są bardzo różnorodne. Niektórzy autorzy piszą o interesujących ich zagadnieniach prawnych. Inne blogi, pod skrzydłami kancelarii, prowadzone są przez ekspertów w konkretnej dziedzinie.

[srodtytul]Przyjemność i biznes[/srodtytul]

Olgierd Rudak z Wrocławia bloguje w swoim czasopiśmie internetowym "Lege artis" pod hasłem "Wszystko, co chcielibyście wiedzieć o prawie, ale wstydzicie się zapytać". Bynajmniej nie jest to poradnik. Autor po prostu pisze o różnych sprawach, które go zajmują. Ostatnio o tym, że polska konstytucja powinna przewidywać stanowisko wiceprezydenta. Na pytanie dlaczego bloguje, odpowiada: – Bo lubię:). Odzywają się chyba niespełnione aspiracje dziennikarskie. Jestem u siebie i mogę pisać, co chcę.

Superaktywnym blogerem jest Mikołaj Barczentewicz, młody prawnik o zainteresowaniach wychodzących poza literę przepisów – takich jak filozofia, ekonomia, teoria prawa. – Nie jest to treść, którą można bezpośrednio pozyskać klientów, ale dobre kontakty w środowisku prawniczym jak najbardziej – tłumaczy. – Dla części blogerów prowadzenie blogu ma wartość samą w sobie.

Obecnie zaangażowany jest w trzy blogi. W jednym publikuje głównie dla siebie, pozostałe skierowane są do prawników, ich klientów oraz dziennikarzy. Mają kreować obraz prawnika jako eksperta w określonej specjalizacji. Zdaniem Mikołaja Barczentewicza blog jest rewelacyjnym narzędziem marketingowym, pozwala się wyróżnić, nie atakując klienta tak jak reklama.

Pod szyldem największej polskiej kancelarii Domański Zakrzewski Palinka działa "Life Sciences Law Blog" poświęcony prawu farmaceutycznemu, medycznemu i żywnościowemu. Jego redaktorem naczelnym jest dr Marcin Matczak.

– Kancelaria chce pozyskać nowych klientów, pokazując swoją wiedzę i warsztat pracy, oraz dać im coś od siebie, zanim jeszcze zdecydują się zlecić jej doradztwo – wyjaśnia. W blogu każdy może zadać pytanie i otrzymać za darmo odpowiedź prawnika. – Jeszcze dziesięć lat temu prawnicy mogli tylko marzyć o tak wygodnym i permanentnym kontakcie z klientem – dodaje.

[srodtytul]Wirtualna komunikacja[/srodtytul]

Ryszard Sowiński, doradca kancelarii, prowadzący blog "NowoczesnaKancelaria.pl" uważa, że uwiarygodniają one autora jako specjalistę w danej dziedzinie, pomagają nawiązywać kontakty, zachęcają do rozwoju.

Kiedyś kontakty z potencjalnymi klientami nawiązywałem głównie na szkoleniach. Dziś w przerwach konferencji podchodzą do mnie prawnicy i zaczynają rozmowę od "czytam pański blog". W pewnym sensie jesteśmy już znajomymi – opisuje.

Według Rafała Chmielewskiego, autora blogu podatkowego oraz drugiego, poświęconego e-marketingowi prawniczemu, nie ma formy, która by się pozycjonowała w wyszukiwarkach internetowych lepiej niż blog, w dodatku bezpłatnie i ponadczasowo. Ma też ogromną siłę oddziaływania, gdyż buduje relacje ze swoim gościem – potencjalnym klientem – który może zadać pytanie czy wypowiedzieć się w komentarzu.

– [b]Stoimy u progu nowej ery hiperkomunikacji. Nie ma wątpliwości, że blogi mają ogromną przyszłość. Również w Polsce będą zyskiwały na popularności[/b] – prorokuje Rafał Chmielewski.

[ramka]WEDŁUG WIKIPEDII

[srodtytul]Komentarze i refleksje w Internecie [/srodtytul]

[b]Blog (ang. web log – dziennik sieciowy)[/b] to rodzaj strony internetowej zawierającej określoną liczbę odrębnych, samodzielnych, uporządkowanych chronologicznie wpisów, których twórcą jest właściciel blogu. Blogi umożliwiają zazwyczaj archiwizację oraz kategoryzowanie wpisów, a także ich komentowanie przez czytelników.

Najczęściej mają charakter osobisty i są internetowymi pamiętnikami. Zawierają przemyślenia, uwagi, komentarze, rysunki, przedstawiając światopogląd autora. Blogi mogą być też narzędziem marketingu czy komunikacji (np. politycznej). Wówczas mają często wielu autorów. Ogół blogów traktowany jako medium komunikacyjne nosi nazwę blogosfery.[/ramka]

Przybywa blogów o prawie. Prowadzą je najczęściej prawnicy młodszego pokolenia, obeznani z komputerem i swobodnie poruszający się po Internecie. Blogi są bardzo różnorodne. Niektórzy autorzy piszą o interesujących ich zagadnieniach prawnych. Inne blogi, pod skrzydłami kancelarii, prowadzone są przez ekspertów w konkretnej dziedzinie.

[srodtytul]Przyjemność i biznes[/srodtytul]

Pozostało 91% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów