Choć pozycja zawodowa kobiet w ostatnich dziesięcioleciach znacząco się poprawiła, nadal występują czynniki, które osłabiają ich konkurencyjność względem mężczyzn. Przede wszystkim to kobiety rodzą i w dużej mierze sprawują opiekę nad dziećmi. Ponadto społeczeństwa, nawet te najbardziej rozwinięte, postrzegają kobietę przez nieco inny pryzmat niż mężczyznę – jako osobę mniej agresywną, skromniejszą, bardziej empatyczną i przypisują ją do określonych ról zawodowych. Znajduje to potwierdzenie w opiniach czytelników portalu Ekonomia24.pl - uznali oni czynnik kulturowy jako jeden z istotniejszych w zakresie równości szans na rynku pracy. 22 proc. z nich uważa, że kluczowa dla poprawy pozycji kobiet jest zmiana mentalności społeczeństwa.
Zmiany kulturowe postępują jednak długo, a rozwiązania potrzebne są na już. Punktem krytycznym w karierze Polek jest moment, gdy decydują się na dziecko. Najczęściej wypadają z rynku pracy po zakończeniu urlopu macierzyńskiego, gdy albo tracą etat, albo gdy decydują się na przejście na z reguły bezpłatny urlop wychowawczy. Chętnie powróciłyby do regularnej pracy, jednak jest to często nieopłacalne - opłata za prywatny żłobek lub opiekunkę pochłania większość pensji, a dostanie się do publicznego żłobka graniczy często z cudem. Zresztą nie każda kobieta chce oddać maleńkie dziecko pod opiekę obcych osób.
Pracować można zdalnie
Zdaniem co czwartego ankietowanego w sondzie portalu Ekonomia24.pl najlepszym rozwiązaniem w tej sytuacji jest promowanie elastycznych form zatrudnienia umożliwiających łączenie pracy zawodowej z macierzyństwem.
Z badań Firma 2000 ze stycznia 2012 r. wynika, że w opinii jedynie 26 proc. polskich pracowników ich zadania nie mogą być realizowane w formie telepracy, czyli zdalnie, poza zakładem pracy. Większość prac biurowych nie wymaga de facto obecności w miejscu pracy. Pracownika w większości przypadków wystarczy wyposażyć w komputer i telefon.
Praca zdalna w przypadku kobiet to nie tylko możliwość spędzania czasu z dzieckiem w trakcie pracy, ale również oszczędność czasu. 32,5 proc. ankietowanych w badaniu Firma 2000 stwierdziło, że telepraca w znacznym stopniu oszczędziłaby ich czas, który tracą na dojazdy i nieefektywną organizację dnia pracy.