Okret podwodny Noworosyjsk
Noworosyjsk to okręt podwodny projektu 636.3. Zwodowano go w 2013 roku, rok później wszedł do służby. Jednostka wchodzi w skład rosyjskiej Floty Czarnomorskiej.
Noworosyjsk napędzany jest silnikiem spalinowo-elektrycznym. Jego maksymalna prędkość pod wodą wynosi ok. 20 węzłów. W zanurzeniu może spędzić do 45 dni. Zasięg jednostki to ok. 7 tys. mil morskich na silnikach spalinowych oraz 400 mil morskich pod wodą na silnikach elektrycznych.
Załoga okrętu liczy 52 osoby. Maksymalna głębokość zanurzenia to ok. 300 metrów.
Okręt może przenosić 18 torped, a także cztery pociski manewrujące Kalibr, zdolnych do rażenia celów na lądzie.
Kanał WCzK-OGPU w serwisie Telegram, który publikuje nieoficjalne informacje związane m.in. z rosyjską armią podawał 27 września, że na pokładzie okrętu Noworosyjsk wykryto wyciek paliwa do ładowni, gdy jednostka znajdowała się w rejonie Cieśniny Gibraltarskiej. Groziło to eksplozją na pokładzie.
Co za zmiana w porównaniu z powieścią Toma Clancy'ego z 1984 roku „Polowanie na Czerwony Październik”. Dziś wygląda to bardziej jak polowanie na najbliższego mechanika
Mark Rutte, sekretarz generalny NATO
Na wodach Kanału La Manche okręt pojawił się nieco ponad tydzień później. Brytyjska Marynarka Wojenna obserwowała go od 7 do 9 października. Aktywność Noworosyjska na wodach Kanału La Manche była obserwowana przez załogę fregaty „Iron Duke”. Okrętowi podwodnemu Noworosyjsk, który wypłynął na powierzchnię, towarzyszył holownik.
11 października Ministerstwo Obrony Holandii podało, że również holenderskie okręty monitorowały ruchy Noworosyjska i towarzyszącego mu holownika.
Rosyjska Flota Czarnomorska: To nie awaria, wszystko zgodnie z planem
Rosyjska Flota Czarnomorska wydała w poniedziałek komunikat, że okręt podwodny Noworosyjsk odbywał zaplanowany rejs, a „informacje rozpowszechniane przez niektóre media o domniemanej usterce, która skutkowała awaryjnym wynurzeniem się u wybrzeży Francji, nie odpowiadają rzeczywistości”.