Ranking pracodawców przydatny dla firm

Przybywa zestawień, porównujących politykę personalną firm i ich wizerunek na rynku pracy. To cenne źródło informacji dla kandydatów i samych przedsiębiorstw.

Publikacja: 26.03.2013 23:50

Ranking pracodawców przydatny dla firm

Foto: Flickr

Co roku przełom zimy i wiosny przynosi pierwszy wysyp wyników rankingów i badań pracodawców. W sam raz, by laureaci mogli dłużej chwalić się sukcesami, zwiększając swe szanse w konkurencji o najlepszych kandydatów.

W ostatnich tygodniach ogłoszono listę firm, które zdobyły certyfikat Top Employers  potwierdzający wysoką jakość ich polityki HR. Nagrodzono też laureatów piątej edycji konkursu Great Place To  Work (GPTW), który wyróżnia Najlepsze Miejsca Pracy w Polsce, opublikowano listę Firm najlepszych dla inżynierów oraz zwycięzców w Randstad Award, rankingu najbardziej atrakcyjnych pracodawców.

Konkurs piękności

Wkrótce  będzie można sprawdzić, które firmy są najbardziej cenione przez studentów, a które – jako „Pracodawcy Jutra" – swymi działaniami edukacyjnymi najlepiej wspierają młodych ludzi w starcie na rynku pracy. Ponad 80 firm zgłosiło się w zakończonym niedawno naborze do pierwszej edycji tego konkursu, który organizuje Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wraz z Polskim Stowarzyszeniem Zarządzania Kadrami (PSZK).  Jesienią dowiemy się, kto został „Pracodawcą Godnym Zaufania", oraz w których firmach chcą pracować specjaliści  i menedżerowie.

W sumie dorobiliśmy się już kilkunastu ogólnokrajowych rankingów i badań pracodawców, nie licząc regionalnych zestawień. Jedne bazują na analizie polityki HR i audycie, oraz opiniach samych pracowników, a drugie można porównać do  konkursów piękności, gdzie wizerunek firmy oceniają osoby z zewnątrz – np. studenci czy specjaliści. Dla kandydatów do pracy szczególnie przydatne mogą być te pierwsze, które oceniają politykę i praktyki HR – na ich podstawie można wyszukać firmę przyjazną młodym mamom czy mocno stawiającą na rozwój  zawodowy swych kadr.

Jak twierdzi Piotr Palikowski, prezes PSZK, rozwój rankingów, badań pracodawców to korzyść dla firm i dla pracowników. – Pomagają popularyzować dobre praktyki i mobilizują firmy do podwyższana standardów HR – wyjaśnia szef PSZK, które niedawno wprowadziło dla swych członków bezpłatny certyfikat HR Najwyższej Jakości – wyróżniający firmy z najlepszymi praktykami i narzędziami zarządzania ludźmi.

– Fakt, że firma angażuje się w badania, potwierdza, że chce być dobrze postrzegana, że zależy jej na pracownikach – twierdzi Barbara Zych z firmy doradczej Employer Branding Institute.   Radzi kandydatom, by zwracali uwagę na jakość rankingu, metodologię; n.p. w rankingach bazujących na badaniach opinii społecznej wpływ na wyniki pracodawcy ma często marka jego produktu.

Artur Skiba, dyrektor zarządzający Antal International, zaznacza, że wnioski z badania studentów będą się znacząco różnić od tych z ankiet przeprowadzonych wśród pracowników ocenianych firm czy osób z branży. Dlatego tak ważne jest, jaka grupa społeczna decydowała o pozycji firmy na liście. – Kadra średniego i wyższego szczebla przeważnie dysponuje dużą wiedzą o firmach z ich branży – podkreśla szef Antal International, która od 2010 r. przygotowuje ranking najbardziej pożądanych pracodawców przez specjalistów i menedżerów.

Sposób na promocję

Łowcy głów twierdzą, że rankingi są  ważnym  źródłem wiedzy dla samych firm, które mogą n.p. sprawdzić swą popularność w wybranej grupie.

Zdaniem Joanny Kotzian z firmy rekrutacyjnej HRK, rankingi są dobrym narzędziem promocji firm, choć ich znaczenie słabnie, jeśli większość pracodawców w danej branży może się pochwalić tym samym godłem...

Barbara Zych twierdzi, że udział w rankingach jest cenny zwłaszcza dla pracodawców o mało rozpoznawalnej marce. – Cenione godło pomaga ją zbudować. Przy czym nawet w najlepszych rankingach liczy się aktualność – firma może więcej stracić niż zyskać, gdy w ogłoszeniach chwali się nagrodami sprzed kilku lat.

Sami pracodawcy twierdzą, że rankingi są przydatne, ale trzeba zwrócić uwagę na ich dobór. – Najważniejsza jest jakość takich badań, metodologia i grupa, której zadano pytania – twierdzi Andrzej Borczyk, dyrektor HR w spółce Microsoft, która już po raz czwarty została laureatką w konkursie GPTW. Zaznacza, że liczy się nie tylko miejsce w rankingu, ale też zestaw informacji, dlaczego tak się dzieje.

Na jakość towarzyszących rankingom badań pracowników zwraca też uwagę Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris. – Na rynku jest kilka tego typu badań, my podchodzimy do udziału w nich w sposób bardzo selektywny – podkreśla Joanna Łodygowska, rzecznik rodzinnej firmy wyróżnionej w tegorocznym konkursie GPTW.

Sylwia Winiarek, rzecznik prasowy grupy ArcelorMittal Poland, która po raz trzeci uzyskała   certyfikat Top Employers, podkreśla, że firma wybiera rankingi, w których staje w szranki z dużymi, uznanymi pracodawcami, i poddawana jest ocenie niezależnych ekspertów. – Nie zawsze kierujemy się chęcią znalezienia się w gronie laureatów. Cenne jest również porównanie się do najlepszych i uczenie się od nich – dodaje Sylwia Winiarek. Zaznacza, że certyfikaty są też dobrą okazją, aby pokazać pracownikom, że ich firma wyróżnia się wśród innych.  Pomaga to zwiększyć lojalność i motywację załogi.

– Tak naprawdę   to nie rankingi, a jakość aplikacji, a później ocena pracowników świadczy o tym, czy nasza strategia budowania wizerunku marki jest skuteczna – dodaje Andrzej Borczyk.

Ważne dla kandydata

1.

Wiarygodność rankingu. Warto sprawdzić metodologię badania, jego zakres (w tym próbę ankietowanych) i renomę organizatora.

2.

Badana grupa społeczna. Ważne jest, czy ranking jest odzwierciedleniem opinii ogółu Polaków (wtedy bliżej mu do plebiscytu popularności firmy), studentów czy specjalistów. Dla kandydatów pomocne mogą być zestawienia bazujące na badaniu pracowników firm i opiniach ekspertów.

3.

Możliwość porównania.  Najlepiej, gdy ranking pozwala ocenić pracodawcę na tle branży, dając też  więcej informacji o jego działaniach HR. Warto też sprawdzić, jak to wygląda w  praktyce np. poprzez portale społecznościowe.

Ważne dla pracodawcy

1.

Prestiż rankingu/badania i jego organizatora.

Jeśli konkurs pracodawców ma pomóc w budowie marki firmy na rynku pracy, musi cieszyć się prestiżem i rozpoznawalnością. Tak by jego godło zachęcało do aplikacji.

2.

Grupa odniesienia.

Warto zwrócić uwagę na metodologię badania, to, z kim firma jest porównywana. Najlepiej, gdy ranking pokazuje firmę na tle jej branży, w gronie znanych, poważanych spółek.

3.

Analiza wyniku i trend.  Ważniejsza niż pozycja w zestawieniu bywa towarzysząca mu analiza czynników, które zdecydowały o wyniku. Liczy się też trend – warto porównywać wyniki firmy w tym samym badaniu.

Wybrane rankingi

1.

Lista Najlepszych Miejsc Pracy w Polsce. .Organizator:  Instytut Great Place to Work.

www.greatplacetowork.pl

2.

Najlepsi pracodawcy w Polsce. Organizator: Instytut CRF. www.topemployers.pl

3.

Mama w pracy. Organizator Wydawca „Rz" i Fundacja Świętego Mikołaja.

www.mikolaj.org.pl/konkurs-mama-w-pracy-3/

4.

Pracodawca Godny Zaufania. Organizatorzy: KIG , Fundacja Polskiego Godła Promocyjnego „Teraz Polska".

www.pracodawcagodny zaufania.pl/PL/

5.

Pracodawca Jutra. Organizatorzy: PARP i PSZK.

http://biznesdlaedukacji.parp.gov.pl/

Praca
Firmowy Mikołaj częściej zaprosi pracowników na świąteczną imprezę
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Praca
AI ułatwi pracę menedżera i przyspieszy karierę juniora
Praca
Przybywa doświadczonych specjalistów wśród freelancerów
Praca
Europejski kraj podnosi wiek emerytalny. Zmiany już od 1 stycznia 2025
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Praca
Kobieta pracująca żadnej pracy się nie boi!