Reklama
Rozwiń
Reklama

Zarządy powinny zadbać o kompetencje społeczne

Siłą zarządów polskich firm są kompetencje bezpośrednio przekładające się na wyniki finansowe. Słabiej top menedżerowie wypadają pod względem umiejętności przywódczych.

Publikacja: 24.07.2014 16:36

Zarządy powinny zadbać o kompetencje społeczne

Foto: Bloomberg

Kierowanie się perspektywą finansową, nastawienie na wzrost wartości firmy i elastyczność w działaniu – to najwyżej ocenione kompetencje polskich zarządów w badaniu, które firma Deloitte przeprowadziła w kwietniu tego roku wśród 172 menedżerów z największych krajowych  firm. Dużo gorzej ocenili oni polskie zarządy pod względem tzw. miękkich kompetencji – związanych m.in. z rozwijaniem talentów i  z budowaniem relacji. Do niedawna w wielu firmach pomijano je jako mało istotne – tym bardziej że spowolnienie gospodarcze zwiększyło wagę kompetencji mających bezpośredni wpływ na wyniki finansowe.

Teraz jednak wymagania wobec top menedżerów rosną – także w Polsce. Jak wynika z badania Deloitte (i opracowanego przez nią modelu dziesięciu kompetencji przywódczych ważnych w zarządzaniu firmą), choć umiejętności związane z  nastawieniem na wzrost wartości firmy nadal będą ważne, to same już nie wystarczą. Trzeba je będzie uzupełnić o  te związane z kapitałem społecznym.

– Chodzi o nowy sposób komunikowania się z ludźmi, budowania relacji, o branie osobistej odpowiedzialności. Nawet jeśli szefowie są dobrzy w budowaniu strategii, wizji rozwoju firmy, to bez dobrej komunikacji nie zdołają zaangażować pracowników w realizację tej wizji – wyjaśnia Iwona Georgijew, partner w Deloitte i szefowa działającego przy firmie Klubu SheXO, w którym regularnie spotyka się ponad 500 menedżerek z całej Polski.

Zwraca też uwagę, że bardzo poprawił się wizerunek kobiet-menedżerek. Widać to zarówno w opiniach badanych mężczyzn, jak i  pań.

– Co prawda kobiety nadal oceniają się bardzo surowo, ale teraz częściej twierdzą, że są dobrze przygotowane, a co więcej, że potrafią łączyć różne role. Częściej też niż mężczyźni mają cechy, które są atrybutami przyszłych liderów – podkreśla szefowa Klubu SheXO.

Reklama
Reklama

Według niej, atuty kobiet związane z kapitałem społecznym będą sprzyjać ich karierom w firmach lepiej niż obowiązkowe kwoty czy polityczna poprawność. – Jeśli firmy mają promować kobiety, musi się to wiązać z  konkretnymi korzyściami biznesowymi – twierdzi Georgijew.    —a.b.

Kierowanie się perspektywą finansową, nastawienie na wzrost wartości firmy i elastyczność w działaniu – to najwyżej ocenione kompetencje polskich zarządów w badaniu, które firma Deloitte przeprowadziła w kwietniu tego roku wśród 172 menedżerów z największych krajowych  firm. Dużo gorzej ocenili oni polskie zarządy pod względem tzw. miękkich kompetencji – związanych m.in. z rozwijaniem talentów i  z budowaniem relacji. Do niedawna w wielu firmach pomijano je jako mało istotne – tym bardziej że spowolnienie gospodarcze zwiększyło wagę kompetencji mających bezpośredni wpływ na wyniki finansowe.

Reklama
Praca
Szefowie zachodnich firm stawiają na inwestycje w AI
Materiał Promocyjny
Czy polskie banki zbudują wspólne AI? Eksperci widzą potencjał, ale też bariery
Praca
AI zmienia już pracę specjalistów i menedżerów
Praca
Samotność niszczy gospodarkę po cichu. Pracownicy dotknięci poczuciem izolacji
Praca
Zbyt rzadko czujemy się w pracy doceniani, zbyt często dyskryminowani
Materiał Promocyjny
Urząd Patentowy teraz bardziej internetowy
Praca
Wyższe normy etyczne firm nie zawsze chronią pracowników
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama