Reklama
Rozwiń

Zarządy powinny zadbać o kompetencje społeczne

Siłą zarządów polskich firm są kompetencje bezpośrednio przekładające się na wyniki finansowe. Słabiej top menedżerowie wypadają pod względem umiejętności przywódczych.

Publikacja: 24.07.2014 16:36

Zarządy powinny zadbać o kompetencje społeczne

Foto: Bloomberg

Kierowanie się perspektywą finansową, nastawienie na wzrost wartości firmy i elastyczność w działaniu – to najwyżej ocenione kompetencje polskich zarządów w badaniu, które firma Deloitte przeprowadziła w kwietniu tego roku wśród 172 menedżerów z największych krajowych  firm. Dużo gorzej ocenili oni polskie zarządy pod względem tzw. miękkich kompetencji – związanych m.in. z rozwijaniem talentów i  z budowaniem relacji. Do niedawna w wielu firmach pomijano je jako mało istotne – tym bardziej że spowolnienie gospodarcze zwiększyło wagę kompetencji mających bezpośredni wpływ na wyniki finansowe.

Teraz jednak wymagania wobec top menedżerów rosną – także w Polsce. Jak wynika z badania Deloitte (i opracowanego przez nią modelu dziesięciu kompetencji przywódczych ważnych w zarządzaniu firmą), choć umiejętności związane z  nastawieniem na wzrost wartości firmy nadal będą ważne, to same już nie wystarczą. Trzeba je będzie uzupełnić o  te związane z kapitałem społecznym.

– Chodzi o nowy sposób komunikowania się z ludźmi, budowania relacji, o branie osobistej odpowiedzialności. Nawet jeśli szefowie są dobrzy w budowaniu strategii, wizji rozwoju firmy, to bez dobrej komunikacji nie zdołają zaangażować pracowników w realizację tej wizji – wyjaśnia Iwona Georgijew, partner w Deloitte i szefowa działającego przy firmie Klubu SheXO, w którym regularnie spotyka się ponad 500 menedżerek z całej Polski.

Zwraca też uwagę, że bardzo poprawił się wizerunek kobiet-menedżerek. Widać to zarówno w opiniach badanych mężczyzn, jak i  pań.

– Co prawda kobiety nadal oceniają się bardzo surowo, ale teraz częściej twierdzą, że są dobrze przygotowane, a co więcej, że potrafią łączyć różne role. Częściej też niż mężczyźni mają cechy, które są atrybutami przyszłych liderów – podkreśla szefowa Klubu SheXO.

Reklama
Reklama

Według niej, atuty kobiet związane z kapitałem społecznym będą sprzyjać ich karierom w firmach lepiej niż obowiązkowe kwoty czy polityczna poprawność. – Jeśli firmy mają promować kobiety, musi się to wiązać z  konkretnymi korzyściami biznesowymi – twierdzi Georgijew.    —a.b.

Kierowanie się perspektywą finansową, nastawienie na wzrost wartości firmy i elastyczność w działaniu – to najwyżej ocenione kompetencje polskich zarządów w badaniu, które firma Deloitte przeprowadziła w kwietniu tego roku wśród 172 menedżerów z największych krajowych  firm. Dużo gorzej ocenili oni polskie zarządy pod względem tzw. miękkich kompetencji – związanych m.in. z rozwijaniem talentów i  z budowaniem relacji. Do niedawna w wielu firmach pomijano je jako mało istotne – tym bardziej że spowolnienie gospodarcze zwiększyło wagę kompetencji mających bezpośredni wpływ na wyniki finansowe.

Reklama
Praca
Sportowe wakacje zapracowanych Polaków
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Praca
Na sen poświęcamy więcej czasu niż na pracę zawodową? Nowe dane GUS
Praca
Wojna handlowa Donalda Trumpa hamuje wzrost zatrudnienia na świecie
Praca
Grupa Pracuj chce podwoić przychody w ciągu pięciu lat
Praca
Polskim firmom nie będzie łatwo odkrywać płacowe karty
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama