Zarządy powinny zadbać o kompetencje społeczne

Siłą zarządów polskich firm są kompetencje bezpośrednio przekładające się na wyniki finansowe. Słabiej top menedżerowie wypadają pod względem umiejętności przywódczych.

Publikacja: 24.07.2014 16:36

Zarządy powinny zadbać o kompetencje społeczne

Foto: Bloomberg

Kierowanie się perspektywą finansową, nastawienie na wzrost wartości firmy i elastyczność w działaniu – to najwyżej ocenione kompetencje polskich zarządów w badaniu, które firma Deloitte przeprowadziła w kwietniu tego roku wśród 172 menedżerów z największych krajowych  firm. Dużo gorzej ocenili oni polskie zarządy pod względem tzw. miękkich kompetencji – związanych m.in. z rozwijaniem talentów i  z budowaniem relacji. Do niedawna w wielu firmach pomijano je jako mało istotne – tym bardziej że spowolnienie gospodarcze zwiększyło wagę kompetencji mających bezpośredni wpływ na wyniki finansowe.

Teraz jednak wymagania wobec top menedżerów rosną – także w Polsce. Jak wynika z badania Deloitte (i opracowanego przez nią modelu dziesięciu kompetencji przywódczych ważnych w zarządzaniu firmą), choć umiejętności związane z  nastawieniem na wzrost wartości firmy nadal będą ważne, to same już nie wystarczą. Trzeba je będzie uzupełnić o  te związane z kapitałem społecznym.

– Chodzi o nowy sposób komunikowania się z ludźmi, budowania relacji, o branie osobistej odpowiedzialności. Nawet jeśli szefowie są dobrzy w budowaniu strategii, wizji rozwoju firmy, to bez dobrej komunikacji nie zdołają zaangażować pracowników w realizację tej wizji – wyjaśnia Iwona Georgijew, partner w Deloitte i szefowa działającego przy firmie Klubu SheXO, w którym regularnie spotyka się ponad 500 menedżerek z całej Polski.

Zwraca też uwagę, że bardzo poprawił się wizerunek kobiet-menedżerek. Widać to zarówno w opiniach badanych mężczyzn, jak i  pań.

– Co prawda kobiety nadal oceniają się bardzo surowo, ale teraz częściej twierdzą, że są dobrze przygotowane, a co więcej, że potrafią łączyć różne role. Częściej też niż mężczyźni mają cechy, które są atrybutami przyszłych liderów – podkreśla szefowa Klubu SheXO.

Według niej, atuty kobiet związane z kapitałem społecznym będą sprzyjać ich karierom w firmach lepiej niż obowiązkowe kwoty czy polityczna poprawność. – Jeśli firmy mają promować kobiety, musi się to wiązać z  konkretnymi korzyściami biznesowymi – twierdzi Georgijew.    —a.b.

Kierowanie się perspektywą finansową, nastawienie na wzrost wartości firmy i elastyczność w działaniu – to najwyżej ocenione kompetencje polskich zarządów w badaniu, które firma Deloitte przeprowadziła w kwietniu tego roku wśród 172 menedżerów z największych krajowych  firm. Dużo gorzej ocenili oni polskie zarządy pod względem tzw. miękkich kompetencji – związanych m.in. z rozwijaniem talentów i  z budowaniem relacji. Do niedawna w wielu firmach pomijano je jako mało istotne – tym bardziej że spowolnienie gospodarcze zwiększyło wagę kompetencji mających bezpośredni wpływ na wyniki finansowe.

Praca
Firmowy Mikołaj częściej zaprosi pracowników na świąteczną imprezę
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Praca
AI ułatwi pracę menedżera i przyspieszy karierę juniora
Praca
Przybywa doświadczonych specjalistów wśród freelancerów
Praca
Europejski kraj podnosi wiek emerytalny. Zmiany już od 1 stycznia 2025
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Praca
Kobieta pracująca żadnej pracy się nie boi!