Zarządy powinny zadbać o kompetencje społeczne

Siłą zarządów polskich firm są kompetencje bezpośrednio przekładające się na wyniki finansowe. Słabiej top menedżerowie wypadają pod względem umiejętności przywódczych.

Publikacja: 24.07.2014 16:36

Zarządy powinny zadbać o kompetencje społeczne

Foto: Bloomberg

Kierowanie się perspektywą finansową, nastawienie na wzrost wartości firmy i elastyczność w działaniu – to najwyżej ocenione kompetencje polskich zarządów w badaniu, które firma Deloitte przeprowadziła w kwietniu tego roku wśród 172 menedżerów z największych krajowych  firm. Dużo gorzej ocenili oni polskie zarządy pod względem tzw. miękkich kompetencji – związanych m.in. z rozwijaniem talentów i  z budowaniem relacji. Do niedawna w wielu firmach pomijano je jako mało istotne – tym bardziej że spowolnienie gospodarcze zwiększyło wagę kompetencji mających bezpośredni wpływ na wyniki finansowe.

Teraz jednak wymagania wobec top menedżerów rosną – także w Polsce. Jak wynika z badania Deloitte (i opracowanego przez nią modelu dziesięciu kompetencji przywódczych ważnych w zarządzaniu firmą), choć umiejętności związane z  nastawieniem na wzrost wartości firmy nadal będą ważne, to same już nie wystarczą. Trzeba je będzie uzupełnić o  te związane z kapitałem społecznym.

– Chodzi o nowy sposób komunikowania się z ludźmi, budowania relacji, o branie osobistej odpowiedzialności. Nawet jeśli szefowie są dobrzy w budowaniu strategii, wizji rozwoju firmy, to bez dobrej komunikacji nie zdołają zaangażować pracowników w realizację tej wizji – wyjaśnia Iwona Georgijew, partner w Deloitte i szefowa działającego przy firmie Klubu SheXO, w którym regularnie spotyka się ponad 500 menedżerek z całej Polski.

Zwraca też uwagę, że bardzo poprawił się wizerunek kobiet-menedżerek. Widać to zarówno w opiniach badanych mężczyzn, jak i  pań.

– Co prawda kobiety nadal oceniają się bardzo surowo, ale teraz częściej twierdzą, że są dobrze przygotowane, a co więcej, że potrafią łączyć różne role. Częściej też niż mężczyźni mają cechy, które są atrybutami przyszłych liderów – podkreśla szefowa Klubu SheXO.

Według niej, atuty kobiet związane z kapitałem społecznym będą sprzyjać ich karierom w firmach lepiej niż obowiązkowe kwoty czy polityczna poprawność. – Jeśli firmy mają promować kobiety, musi się to wiązać z  konkretnymi korzyściami biznesowymi – twierdzi Georgijew.    —a.b.

Kierowanie się perspektywą finansową, nastawienie na wzrost wartości firmy i elastyczność w działaniu – to najwyżej ocenione kompetencje polskich zarządów w badaniu, które firma Deloitte przeprowadziła w kwietniu tego roku wśród 172 menedżerów z największych krajowych  firm. Dużo gorzej ocenili oni polskie zarządy pod względem tzw. miękkich kompetencji – związanych m.in. z rozwijaniem talentów i  z budowaniem relacji. Do niedawna w wielu firmach pomijano je jako mało istotne – tym bardziej że spowolnienie gospodarcze zwiększyło wagę kompetencji mających bezpośredni wpływ na wyniki finansowe.

Praca
Polscy seniorzy są chętni do dłuższej pracy. Jak im to ułatwić?
Praca
Polacy będą pracować krócej? Wkrótce ruszy pilotaż
Praca
Amerykanie wertują oferty pracy w Wielkiej Brytanii
Praca
Cyfrowe przyspieszenie w obsłudze pracowników z zagranicy
Praca
Jak przetrwać zwolnienie: rady dla zwalnianych i zwalniających