Literatura pomoże w biznesie

Polskie uczelnie rozwijają ofertę dla menedżerów i przedsiębiorców chcących poszerzyć swoje horyzonty.

Publikacja: 22.09.2015 22:00

Literatura pomoże w biznesie

Foto: 123RF

Zasady funkcjonowania współczesnego rynku kultury, zasady etykiety językowej i warunki efektywnej komunikacji marketingowej oraz podstawy retoryki – to niektóre z punktów programu nowego kierunku studiów podyplomowych literatura – kultura – biznes, które Instytut Literatury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego kieruje teraz do przedstawicieli szerokorozumianej sfery biznesu.

Jak wyjaśnia dyrektor ILP UW, prof. Ewa Paczoska, nowe studia mają za zadanie nie tylko kształcić kreatywność zawodową i prywatną słuchaczy, zapoznawać osoby mające wykształcenie niepolonistyczne z najnowszą literaturą oraz sztuką polską i obcą czy pokazywać możliwości wykorzystania wiedzy o literaturze oraz kontaktu ze światem sztuki jako środków umacniających markę firmy, ale także przyczyniać się do tworzenia nowych płaszczyzn porozumienia i wymiany doświadczeń pomiędzy sferą biznesu oraz kultury.

Zadbać o wizerunek

Dr Karol Hryniewicz z ILP UW, twierdzi, że profesjonaliści i przedsiębiorcy, którzy osiągnęli już sukces zawodowy, mogą teraz odczuwać potrzebę poszerzenia swoich horyzontów i zdobycia podstaw wiedzy o literaturze, poezji, sztuce, a także podwyższenia kompetencji językowych. Zarówno dla własnej satysfakcji, jak również z uwagi na swój wizerunek w świecie biznesu, gdzie na spotkaniach porusza się nie tylko kwestie biznesowe, ale także tematy związane ze sztuką czy literaturą. (W programie rocznych dwusemestralnych studiów literatura – kultura – biznes znajdą się zresztą specjalne warsztaty z kreowania wizerunku i retoryki).

Wprawdzie podyplomowe studia humanistyczne skierowane do ludzi biznesu są w Polsce nowością (i jak przyznają organizatorzy, także eksperymentem), ale na Zachodzie od dłuższego czasu widać tendencję do uzupełniania edukacji menedżerskiej o tematy związane z kulturą, psychologią oraz filozofią.

Coraz częściej zwracają na to również organizatorzy studiów podyplomowych w Polsce. Organizatorzy Podyplomowego Studium Retoryki na Uniwersytecie Jagiellońskim podkreślają, że studia te kierują przede wszystkim do prawników, lekarzy i biznesmenów. Z kolei Instytut Filozofii Uniwersytetu Jagiellońskiego przedstawiając program swoich studiów podyplomowych wiedza o kulturze i filozofii podkreśla, że pogłębianie wiedzy humanistycznej staje się źródłem większej kreatywności w różnych dziedzinach i pozwala lepiej przystosować się zmieniających się warunków pracy zawodowej.

Nauka z powieści

Potwierdzają to także menedżerowie. Shelly Lazarus, jedna z najbardziej znanych kobiet biznesu w USA, wieloletnia prezes jednej z największych w świecie agencji reklamowych Ogilvy & Mather Worldwide nie kryła w wywiadach, że woli powieści od poradników biznesowych. Jak tłumaczyła w rozmowie z „Rzeczpospolitą", w większości książek biznesowych wystarczy przeczytać pierwszy rozdział, gdyż reszta to zazwyczaj analizy przypadków. Natomiast w prowadzeniu biznesu, kierowaniu firmą bardzo ważna jest znajomość relacji między ludźmi. – A o to właśnie chodzi w powieściach. Pomagają mi zrozumieć przyczyny ludzkich zachowań, czyli to, czemu poświęcam wiele uwagi na co dzień – mówiła Lazarus.

„Miękkich" tematów przybywa także w programach szkół biznesu. Prof. Bodo Schlegelmilch, dziekan wiedeńskiej WU Executive Academy, która jesienią zeszłego roku wprowadziła do swojej oferty warsztaty „Filozofia i zarządzanie" podkreśla, że filozofia zawsze zachęcała do krytycznego myślenia, co w połączeniu z zarządzaniem pozwala menedżerom odkrywać zupełnie nową perspektywę w podejmowaniu decyzji.

Opinia

prof. Krzysztof Obłój, ekspert zarządzania, Wydział Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego

Na świecie popularne stają się kursy przywództwa, zarządzania strategicznego realizowane w oparciu o ważne dzieła literatury pięknej, w tym „Moby Dicka", „Otello" czy „Don Kichota". Najbardziej znany jest kurs na Uniwersytecie Stanforda, gdzie przez semestr menedżerowie dyskutują nad dylematami, przed którymi stają znane postacie literackie, i zastanawiają się, jak przetłumaczyć to na język biznesu i trudnych wyborów, przed jakimi stają firmy. Takie kursy są innowacją, która dotyczy głównie wyższej klasy menedżerskiej i są związane z faktem, że tradycyjne formy nauczania zaczynają się nudzić. Sięga się więc do czegoś, co zwiększy atrakcyjność dyskusji, pomoże odejść od ściśle technokratycznego sposobu myślenia. Biznes to przecież nie tylko fachowa wiedza i technokracja, ale także społeczeństwo, psychologia oraz polityka.

Zasady funkcjonowania współczesnego rynku kultury, zasady etykiety językowej i warunki efektywnej komunikacji marketingowej oraz podstawy retoryki – to niektóre z punktów programu nowego kierunku studiów podyplomowych literatura – kultura – biznes, które Instytut Literatury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego kieruje teraz do przedstawicieli szerokorozumianej sfery biznesu.

Jak wyjaśnia dyrektor ILP UW, prof. Ewa Paczoska, nowe studia mają za zadanie nie tylko kształcić kreatywność zawodową i prywatną słuchaczy, zapoznawać osoby mające wykształcenie niepolonistyczne z najnowszą literaturą oraz sztuką polską i obcą czy pokazywać możliwości wykorzystania wiedzy o literaturze oraz kontaktu ze światem sztuki jako środków umacniających markę firmy, ale także przyczyniać się do tworzenia nowych płaszczyzn porozumienia i wymiany doświadczeń pomiędzy sferą biznesu oraz kultury.

Pozostało 82% artykułu
Praca
Firmowy Mikołaj częściej zaprosi pracowników na świąteczną imprezę
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Praca
AI ułatwi pracę menedżera i przyspieszy karierę juniora
Praca
Przybywa doświadczonych specjalistów wśród freelancerów
Praca
Europejski kraj podnosi wiek emerytalny. Zmiany już od 1 stycznia 2025
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Praca
Kobieta pracująca żadnej pracy się nie boi!