Zasady funkcjonowania współczesnego rynku kultury, zasady etykiety językowej i warunki efektywnej komunikacji marketingowej oraz podstawy retoryki – to niektóre z punktów programu nowego kierunku studiów podyplomowych literatura – kultura – biznes, które Instytut Literatury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego kieruje teraz do przedstawicieli szerokorozumianej sfery biznesu.
Jak wyjaśnia dyrektor ILP UW, prof. Ewa Paczoska, nowe studia mają za zadanie nie tylko kształcić kreatywność zawodową i prywatną słuchaczy, zapoznawać osoby mające wykształcenie niepolonistyczne z najnowszą literaturą oraz sztuką polską i obcą czy pokazywać możliwości wykorzystania wiedzy o literaturze oraz kontaktu ze światem sztuki jako środków umacniających markę firmy, ale także przyczyniać się do tworzenia nowych płaszczyzn porozumienia i wymiany doświadczeń pomiędzy sferą biznesu oraz kultury.
Zadbać o wizerunek
Dr Karol Hryniewicz z ILP UW, twierdzi, że profesjonaliści i przedsiębiorcy, którzy osiągnęli już sukces zawodowy, mogą teraz odczuwać potrzebę poszerzenia swoich horyzontów i zdobycia podstaw wiedzy o literaturze, poezji, sztuce, a także podwyższenia kompetencji językowych. Zarówno dla własnej satysfakcji, jak również z uwagi na swój wizerunek w świecie biznesu, gdzie na spotkaniach porusza się nie tylko kwestie biznesowe, ale także tematy związane ze sztuką czy literaturą. (W programie rocznych dwusemestralnych studiów literatura – kultura – biznes znajdą się zresztą specjalne warsztaty z kreowania wizerunku i retoryki).
Wprawdzie podyplomowe studia humanistyczne skierowane do ludzi biznesu są w Polsce nowością (i jak przyznają organizatorzy, także eksperymentem), ale na Zachodzie od dłuższego czasu widać tendencję do uzupełniania edukacji menedżerskiej o tematy związane z kulturą, psychologią oraz filozofią.
Coraz częściej zwracają na to również organizatorzy studiów podyplomowych w Polsce. Organizatorzy Podyplomowego Studium Retoryki na Uniwersytecie Jagiellońskim podkreślają, że studia te kierują przede wszystkim do prawników, lekarzy i biznesmenów. Z kolei Instytut Filozofii Uniwersytetu Jagiellońskiego przedstawiając program swoich studiów podyplomowych wiedza o kulturze i filozofii podkreśla, że pogłębianie wiedzy humanistycznej staje się źródłem większej kreatywności w różnych dziedzinach i pozwala lepiej przystosować się zmieniających się warunków pracy zawodowej.