Wiemy, jaka jest praca marzeń Polaka

Motoryzację i branżę medyczną badani uznają za najbardziej atrakcyjne sektory do zatrudnienia.

Aktualizacja: 26.05.2023 06:12 Publikacja: 22.05.2023 03:00

Wiemy, jaka jest praca marzeń Polaka

Foto: Adobe Stock

Aż 54 proc. Polaków chętnie zatrudniłoby się w branży motoryzacyjnej, która zajęła w tym roku pierwsze miejsce w zestawieniu atrakcyjności pracodawców – wynika z badania agencji zatrudnienia Randstad, które „Rzeczpospolita” opisuje jako pierwsza. Kolejne miejsca zajęły branża medyczna i drzewno-papiernicza, w tym meblarska.

O dziwo, szybko rosnący po pandemii sektor telekomunikacji i IT (ICT) znalazł się dopiero na ósmym miejscu. – Chociaż wynagrodzenia, szczególnie w sektorze IT, należą do najwyższych, to jednocześnie na postrzeganie atrakcyjności sektorów wpływa nie tylko aspekt finansowy – tłumaczy Mateusz Żydek, ekspert rynku pracy i rzecznik Randstad Polska.

Czytaj więcej

Krzysztof Adam Kowalczyk: Świat w lusterku wstecznym

Bariera kompetencji

– Często pojawia się bariera związana z oceną tego, czy mielibyśmy szanse pracować w takim sektorze ze względu na swoje kompetencje – mówi Żydek. I dodaje, że branża motoryzacyjna jest doceniana nie tylko za stabilność zatrudnienia, ale również za poziom wynagrodzeń, często konkurencyjnych na lokalnych rynkach pracy. Atrakcyjność wzmacnia też napływ zagranicznych inwestycji związanych z rozwojem elektromobilności, co oznacza dalszy wzrost zatrudnienia.

Nie bez znaczenia są też znane na co dzień marki dużych pracodawców z branży automotive, w tym Volvo, Toyoty, Volkswagena czy Mercedesa. – Branże, w których działa kilka dużych znanych firm, są zwykle lepiej kojarzone także jako pracodawcy – zaznacza dr Hanna Kinowska z Kolegium Nauk o Przedsiębiorstwie Szkoły Głównej Handlowej. Zwraca też uwagę na tzw. efekt halo znanych marek rynkowych – te atrakcyjne i cenione za dobrą jakość kojarzą się też z dobrym pracodawcą.

Czytaj więcej

Polaka ciągnie do motoryzacji i do branży medycznej

Kwestia reputacji

Ten efekt widać również w badaniach studentów, którzy od lat w rankingu Universum wskazują (także w Polsce) najatrakcyjniejszych pracodawców. Jak zauważa dr Kinowska, wysokie miejsca zajmują tam firmy, które mają mocno rozpoznawalne produkty albo usługi. Z kolei wśród branż te, które oferują zatrudnienie w różnych zawodach i na różnym poziomie kwalifikacji (jak motoryzacja, branża medyczna) lepiej mogą wypaść w badaniach atrakcyjności niż sektory kojarzone z zaawansowaną specjalizacją, jak IT.

Czytaj więcej

Koniec gorączki informatycznej. Firmy już nie biją się o programistów

Zdaniem Joanny Kolasy, ekspertki HR w Randstad Polska, w ocenie sektorów bierzemy pod uwagę również ich reputację oraz rolę społeczną. Dlatego też po pandemii, która znacząco poprawiła postrzeganie roli branży medycznej, plasuje się ona w czołówce zestawienia atrakcyjności pracodawców. Jej wartość na rynku pracy mogą też zwiększać problemy z dostępem do publicznej służby zdrowia.

Aż 54 proc. Polaków chętnie zatrudniłoby się w branży motoryzacyjnej, która zajęła w tym roku pierwsze miejsce w zestawieniu atrakcyjności pracodawców – wynika z badania agencji zatrudnienia Randstad, które „Rzeczpospolita” opisuje jako pierwsza. Kolejne miejsca zajęły branża medyczna i drzewno-papiernicza, w tym meblarska.

O dziwo, szybko rosnący po pandemii sektor telekomunikacji i IT (ICT) znalazł się dopiero na ósmym miejscu. – Chociaż wynagrodzenia, szczególnie w sektorze IT, należą do najwyższych, to jednocześnie na postrzeganie atrakcyjności sektorów wpływa nie tylko aspekt finansowy – tłumaczy Mateusz Żydek, ekspert rynku pracy i rzecznik Randstad Polska.

Pozostało 80% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Praca
W kogo najczęściej uderza toksyczny stres? Nie w szefów firm
Praca
Firmy tną koszty i nie chcą zatrudniać, ale wydają miliardy na benefity pracownicze
Praca
Trudno dzisiaj zagonić pracownika do biura. Szczególnie w piątek
Praca
Rząd odpowiada na plany masowych zwolnień w firmach. 50 mln zł wsparcia
Praca
Tego powinni się uczyć przyszli menedżerowie AI
Praca
Depresja pracowników kosztuje firmy miliardy złotych. Straty są coraz większe