Polaka ciągnie do motoryzacji i do branży medycznej

W sektorach najbardziej atrakcyjnych dla pracowników działają nie tylko spółki z silnymi markami, ale też z dobrymi perspektywami rozwoju.

Publikacja: 22.05.2023 03:00

Polaka ciągnie do motoryzacji i do branży medycznej

Foto: Adobe Stock

Atrakcyjne wynagrodzenie wraz z benefitami, przyjazna atmosfera pracy i stabilność zatrudnienia – to najczęściej wskazywane przez Polaków czynniki, które decydują dziś o wyborze pracodawcy. Tak wynika z raportu Randstad Employer Brand Research 2023, który „Rzeczpospolita” opisuje jako pierwsza. Raport podsumowuje wyniki globalnego badania, które w Polsce objęło ponad 4,7 tys. dorosłych oceniających atrakcyjność dużych firm i branż jako pracodawców. Wśród sektorów liderem popularności okazała się motoryzacja, odbijająca po pandemicznych zaburzeniach łańcuchów dostaw.

Branżę tę, określaną terminem automotive, jako najbardziej atrakcyjne miejsce pracy wskazało 54 proc. badanych. To pozwoliło jej wyprzedzić sektor medyczny, który znacząco zyskał na popularności w czasie pandemii i był liderem zestawienia w 2022 r.

Rola silnej marki

Jak zaznacza Mateusz Żydek, ekspert Randstad Polska, firmy motoryzacyjne, nawet w czasie niedawnych trudności, starały się chronić swoje załogi w obawie, że w przypadku redukcji będzie potem trudno skompletować załogę złożoną z fachowców. Teraz widać już odbicie w branży, a dodatkowy napęd daje jej sektor elektromobilności, który oferuje jeszcze bardziej atrakcyjne warunki zatrudnienia. To zasługa inwestorów z zagranicy, którzy uruchamiają fabryki z tysiącami nowych miejsc pracy. Według danych PAiH w ubiegłym roku zagraniczne firmy zainwestowały w elektromobilność ponad 1,4 mld euro.

Czytaj więcej

Tych zawodowych wyborów Polacy żałują najczęściej

Przemysł motoryzacyjny pobił też w ubiegłym roku rekord produkcji sprzedanej (ponad 203 mld zł ) i eksportu, który sięgnął 39,7 mld euro. To głównie zasługa części i komponentów dla fabryk aut, w czym pomógł silny wzrost produkcji baterii do elektryków. W tym roku na dalszą poprawę wyników branży wpłyną m.in. nowe uruchomienia w fabrykach Stellantis w Tychach i w Gliwicach.

Atrakcyjności branży jako miejsca pracy sprzyja też popularność i prestiż marek automotive, które – jak np. Toyota, VW, Fiat czy Mercedes – są dużymi pracodawcami w Polsce. Dr Hanna Kinowska z Kolegium Nauk o Przedsiębiorstwie SGH mówi o tzw. efekcie halo znanych marek rynkowych: te atrakcyjne i cenione za dobrą jakość kojarzą się też z dobrym pracodawcą.

Znane marki prywatnych firm (jak Medicover, Lux Med) mogą być atutem branży medycznej. Liczy się też oferowana przez nią stabilność zatrudnienia, bo przy starzejącym się społeczeństwie pracy tam nie zabraknie, a nasili się niedobór lekarzy i pielęgniarek, o których pracodawcy z branży medycznej muszą już dziś mocno zabiegać.

Wyróżnić się na rynku

Joanna Kolasa, ekspertka HR w Randstad Polska, przyznaje, że biorąc pod uwagę aspekt finansowy, duża atrakcyjność branży medycznej może zaskakiwać, choć w sektorze prywatnym wynagrodzenia są atrakcyjniejsze. Z ubiegłorocznego badania Ogólnopolskiego Związku Zawodowego Lekarzy wynika, że oczach medyków poziom płac to bardzo duży atut prywatnego sektora, ale wysoko oceniano też organizację pracy i stosunek do pracowników.

Nieco dziwić może trzecia pozycja branży drzewno-papierniczej (wraz z producentami mebli), w którą mocno uderzyła inflacja, kryzys energetyczny i spowolnienie na rynku mieszkań. Ich skutki odczuwa też branża AGD, która spadła na piąte miejsce (z drugiego w 2022 r.), choć jej popularności sprzyjają marki dużych pracodawców Bosch, Electrolux czy Whirlpool.

W przypadku branży meblarskiej liczą się nie tylko znane marki rynkowe firm (Ikea, Nowy Styl czy Forte), ale też fakt, że ich zakłady działają nierzadko w regionach z wyższym bezrobociem. Jak zauważa dr Hanna Kinowska z SGH, na takich rynkach duże korporacyjne spółki są bardzo atrakcyjnym pracodawcą – wyróżniając się benefitami i regularnością wypłat.

Rozwój w mniejszych miastach zwiększa też popularność sektora usług dla biznesu. Przy konkurencyjnych płacach zajmuje on jednak dopiero siódme miejsce w rankingu Randstad. Zdaniem Mateusza Żydka w ocenie atrakcyjności pracy w centrach usług czy w branży IT często pojawia się bariera związana z oceną szans na zatrudnienie w takim sektorze ze względu na kompetencje. Także dlatego branża IT, wskazywana często jako bardzo przyszłościowa, z przeciętnymi zarobkami (13,6 tys. zł brutto w marcu br.) niemal dwukrotnie powyżej krajowej średniej, w rankingu atrakcyjności pracodawców jest dopiero ósma.

– wsp. ADW.MK

Atrakcyjne wynagrodzenie wraz z benefitami, przyjazna atmosfera pracy i stabilność zatrudnienia – to najczęściej wskazywane przez Polaków czynniki, które decydują dziś o wyborze pracodawcy. Tak wynika z raportu Randstad Employer Brand Research 2023, który „Rzeczpospolita” opisuje jako pierwsza. Raport podsumowuje wyniki globalnego badania, które w Polsce objęło ponad 4,7 tys. dorosłych oceniających atrakcyjność dużych firm i branż jako pracodawców. Wśród sektorów liderem popularności okazała się motoryzacja, odbijająca po pandemicznych zaburzeniach łańcuchów dostaw.

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Praca
W kogo najczęściej uderza toksyczny stres? Nie w szefów firm
Praca
Firmy tną koszty i nie chcą zatrudniać, ale wydają miliardy na benefity pracownicze
Praca
Trudno dzisiaj zagonić pracownika do biura. Szczególnie w piątek
Praca
Rząd odpowiada na plany masowych zwolnień w firmach. 50 mln zł wsparcia
Praca
Tego powinni się uczyć przyszli menedżerowie AI
Praca
Depresja pracowników kosztuje firmy miliardy złotych. Straty są coraz większe