Ponad trzy czwarte dużych firm w Europie oferuje swoim pracownikom możliwość telepracy, czyli poza biurem, w tym także w domu. W Polsce – tylko 45 proc., chociaż niemal sześciu na dziesięciu pracowników jest przekonanych, że większość swoich obowiązków służbowych mogłoby wykonywać zdalnie za pośrednictwem internetu – wynika z tegorocznego badania firmy IDC przeprowadzonego w 16 krajach Europy.
Z takim wynikiem plasujemy się na końcu badanych państw. Średnią podwyższa Skandynawia, gdzie 87 proc. dużych firm oferuje telepracę. Nie bez powodu, bo jak potwierdza raport IDC – stosowanie elastycznych systemów pracy (w tym pracy zdalnej i elastycznego czasu pracy) wyraźnie zwiększa zaangażowanie i lojalność pracowników.
Atut dla informatyka
Nic więc dziwnego, że możliwość zdalnej pracy oferują często pracodawcy z branż, w których nasila się konkurencja o pracowników – w tym w spółkach informatycznych, gdzie nie ma też bariery technologicznej. – Obecnie ok. 80 proc. naszych pracowników korzysta z telepracy i posiada zdalny dostęp do zasobów firmowych. Korzystamy z komunikatorów, rozbudowanego kalendarza firmowego, zdalnych spotkań – twierdzi Jarosław Witwicki, członek zarządu giełdowej Macrologic, która wdrożyła telepracę już dobrych kilka lat temu. Było to tym łatwiejsze, że spółka działająca w 14 lokalizacjach w Polsce już wcześniej stosowała zdalne spotkania, uzgodnienia czy wspólną pracę nad dokumentami.
– Jako firma z branży IT posiadamy sprawną i bezpieczną infrastrukturę techniczną umożliwiającą taki model pracy, a większość naszych pracowników ma laptopy z dostępem do internetu. Dlatego też w większości przypadków nie ma różnicy, czy pracownik, pracując na firmowym komputerze, fizycznie znajduje się w biurze czy poza nim – dodaje Witwicki.
Dzięki telepracy spółka oszczędza ponad 150 tys. zł na wynajmie powierzchni biurowej. Możliwość elastycznego łączenia obowiązków zawodowych z życiem prywatnym ma wpływ na niską rotację zatrudnienia, która w Macrologic nie przekracza 5 proc. rocznie. – Otrzymujemy również sygnały od osób, które rekrutują do naszej firmy, że możliwość pracy zdalnej jest ważnym elementem wyróżniającym nas jako pracodawcę – dodaje Witwicki.