W konferencji „Wizerunek przedsiębiorcy w Polsce – odbiór społeczny i obraz medialny" uczestniczyli przedstawiciele organizacji pozarządowych, instytutów badawczych oraz małych i dużych firm. Dyskutowano m.in. o tym, jakie jest postrzeganie przedsiębiorców przez opinię publiczną.
Jak podkreślił wiceprezydent Pracodawców RP Piotr Kamiński, w mediach prezentowane są dwa typy przedsiębiorców: pierwszy to wyzyskiwacz, a drugi to człowiek sukcesu, którego zniszczył system.
Podobna charakterystyka polskiego pracodawcy wynika z badania przeprowadzonych przez Kantar TNS. Według raportu spośród 14 cech polskich przedsiębiorców, które mogli wskazać ankietowani, najczęściej wymieniano: pracowity (61 proc.), kreatywny (50 proc.) oraz niedbający o pracowników (46 proc.). „By dopełnić obraz polskiego przedsiębiorcy w odbiorze społecznym, należy dodatkowo zauważyć, że częściej są oni postrzegani jako profesjonalni niż nieprofesjonalni (27 proc. wobec 12 proc.), innowacyjni niż nieinnowacyjni (26 proc. wobec 12 proc.), rzetelni niż nierzetelni (23 proc. wobec 14 proc.), a także nieuczciwi niż uczciwi (22 proc. wobec 13 proc.)" – napisano w raporcie.
Natomiast im większe ankietowany ma pojęcie o przedsiębiorczości (tzn. działalność gospodarczą prowadzi on sam lub ktoś z jego znajomych), tym lepszą ma też opinię o przedsiębiorcach. 46 proc. badanych uważa, że wizerunek przedsiębiorców w mediach jest lepszy niż w rzeczywistości. Odmiennego zdania jest 26 proc.
Według raportów Forum Obywatelskiego Rozwoju (FOR) wskaźnik zaufania do przedsiębiorstw wynosi 56 proc. – co jest piątym od końca wynikiem w UE. Na czele rankingu jest Dania – 79 proc. Jak zaznacza Agata Stremecka, prezes zarządu FOR, na polskim przedsiębiorcy ciąży spora presja tworzenia wzrostu, miejsc pracy czy nowej klasy średniej.