Reklama

Przedsiębiorca w mediach i oczach opinii publicznej

Kreatywny, pracowity, ale nieuczciwy – taki obraz pracodawcy wyłania się z badania Kantar TNS przedstawionego podczas konferencji Pracodawców RP na temat wizerunku przedsiębiorców w Polsce.

Publikacja: 16.11.2016 20:16

Przedsiębiorca w mediach i oczach opinii publicznej

Foto: 123RF

W konferencji „Wizerunek przedsiębiorcy w Polsce – odbiór społeczny i obraz medialny" uczestniczyli przedstawiciele organizacji pozarządowych, instytutów badawczych oraz małych i dużych firm. Dyskutowano m.in. o tym, jakie jest postrzeganie przedsiębiorców przez opinię publiczną.

Jak podkreślił wiceprezydent Pracodawców RP Piotr Kamiński, w mediach prezentowane są dwa typy przedsiębiorców: pierwszy to wyzyskiwacz, a drugi to człowiek sukcesu, którego zniszczył system.

Podobna charakterystyka polskiego pracodawcy wynika z badania przeprowadzonych przez Kantar TNS. Według raportu spośród 14 cech polskich przedsiębiorców, które mogli wskazać ankietowani, najczęściej wymieniano: pracowity (61 proc.), kreatywny (50 proc.) oraz niedbający o pracowników (46 proc.). „By dopełnić obraz polskiego przedsiębiorcy w odbiorze społecznym, należy dodatkowo zauważyć, że częściej są oni postrzegani jako profesjonalni niż nieprofesjonalni (27 proc. wobec 12 proc.), innowacyjni niż nieinnowacyjni (26 proc. wobec 12 proc.), rzetelni niż nierzetelni (23 proc. wobec 14 proc.), a także nieuczciwi niż uczciwi (22 proc. wobec 13 proc.)" – napisano w raporcie.

Natomiast im większe ankietowany ma pojęcie o przedsiębiorczości (tzn. działalność gospodarczą prowadzi on sam lub ktoś z jego znajomych), tym lepszą ma też opinię o przedsiębiorcach. 46 proc. badanych uważa, że wizerunek przedsiębiorców w mediach jest lepszy niż w rzeczywistości. Odmiennego zdania jest 26 proc.

Według raportów Forum Obywatelskiego Rozwoju (FOR) wskaźnik zaufania do przedsiębiorstw wynosi 56 proc. – co jest piątym od końca wynikiem w UE. Na czele rankingu jest Dania – 79 proc. Jak zaznacza Agata Stremecka, prezes zarządu FOR, na polskim przedsiębiorcy ciąży spora presja tworzenia wzrostu, miejsc pracy czy nowej klasy średniej.

Reklama
Reklama

Według Urszuli Krassowskiej z Kantar TNS przyszłość wizerunku naszych firm zależy od tego, która droga zarządzania zwycięży – sumienna i etyczna czy skrótowa i nieuczciwa. Dla Agaty Stremeckiej z FOR ważne jest, aby pracodawcom „nie przeszkadzać" oraz nie psuć prawa – zwłaszcza podatkowego. Patronem medialnym konferencji był dziennik „Rzeczpospolita".

Praca
Sportowe wakacje zapracowanych Polaków
Praca
Na sen poświęcamy więcej czasu niż na pracę zawodową? Nowe dane GUS
Praca
Wojna handlowa Donalda Trumpa hamuje wzrost zatrudnienia na świecie
Praca
Grupa Pracuj chce podwoić przychody w ciągu pięciu lat
Praca
Polskim firmom nie będzie łatwo odkrywać płacowe karty
Reklama
Reklama