Reklama
Rozwiń

Polscy pracownicy oczekują dzisiaj nie tylko dobrych zarobków

Chociaż do zmiany pracy najczęściej skłania nas wyższe wynagrodzenie, to na poczucie zadowolenia z pracy bardzo duży wpływ mają inne benefity, także te niematerialne. W tym możliwość rozwoju czy elastyczny czas pracy.

Publikacja: 19.12.2021 21:00

Benefity pracownicze – należą do nich m.in. służbowe auto, telefon i laptop.

Benefity pracownicze – należą do nich m.in. służbowe auto, telefon i laptop.

Foto: Pexels

Poziom satysfakcji Polaków ze swoich wynagrodzeń wyraźnie wzrósł po pandemii – wynika z cyklicznych badań CBOS „Zadowolenie z pracy oraz oceny jej wpływu na inne sfery życia". O ile w 2018 r., i to przy bardzo dobrej sytuacji na rynku pracy, zaledwie 39 proc. badanych uważało, że ich praca zapewnia dobre zarobki, o tyle teraz, pod koniec 2021 r., odsetek ten sięgnął już 47 proc.

Porównanie z Europą

Niemniej jednak 47 proc. zadowolonych ze swoich płac to wciąż niewiele. I może to wyjaśniać, dlaczego poziom wynagrodzeń jest jednym z głównych powodów zmiany pracy dla Polaków. – Polski rynek jest w specyficznej sytuacji. U nas wynagrodzenie nie dość, że jest najważniejszym bodźcem do pozostania w pracy i kluczowym kryterium przy poszukiwaniu zatrudnienia, to jego wpływ jest też znacznie silniejszy niż w krajach zachodniej Europy i przekłada się na zawodową satysfakcję – zauważa Mateusz Żydek, ekspert agencji zatrudnienia Randstad Polska.

Może to być efektem wciąż widocznej przepaści w poziomie płac między zachodnią a wschodnią częścią kontynentu, ale też doświadczeń z początku transformacji, gdy warunki finansowe oferowane pracownikom długo nie były satysfakcjonujące.

– Dlatego nie ma czynnika, który wynagrodzenie jest w stanie zastąpić w percepcji Polaków. Ale coraz częściej pojawiają się dodatkowe oczekiwania. I co ważne, ich znaczenie rośnie – zaznacza Mateusz Żydek.

Czytaj więcej

Fala rotacji kadr może mocno podbić płace

O co pyta kandydat

– Pieniądze to nie wszystko i jest to już dostrzegalne w rekrutacjach – twierdzi Maciej Zaradkiewicz, menedżer w firmie rekrutacyjnej Hays Poland. – Istotne z perspektywy kandydatów są aspekty wpływające na to, jak w firmie się pracuje. Liczy się marka pracodawcy, poparta m.in. opiniami innych osób zatrudnionych w organizacji, dopasowanie zakresu obowiązków do indywidualnych preferencji, a także czytelna ścieżka awansu i rozwoju kariery. Ważną rolę odgrywa również kultura organizacyjna oraz bezpośredni przełożony – wylicza Zaradkiewicz.

Dla pracowników coraz bardziej liczą się też różnego rodzaju benefity, przy czym chodzi tu zarówno o benefity materialne, jak i te niematerialne. – W tej drugiej grupie rosną oczekiwania w zakresie stabilności zatrudnienia, właściwej równowagi między życiem prywatnym i zawodowym, dobrej atmosfery zbudowanej w miejscu pracy czy możliwości rozwoju – zaznacza Mateusz Żydek.

Z badań CBOS wynika, że Polacy, oceniając swoje życie zawodowe, są najbardziej zadowoleni właśnie z tego, że praca daje im poczucie wykonywania zadań, które są ważne i mają sens.

Czas jako benefit

W dobie pandemii mocno wzrosło zaś znaczenie benefitów związanych z czasem pracy. Według Raportu Płacowego Antal 2021 pracownicy najbardziej oczekują elastycznego czasu pracy oraz możliwości pracy zdalnej (po ok. 67 proc. wskazań).

– Opcja home office dla wielu osób jest w tych czasach kluczowa. Pracownicy zaczęli bardzo doceniać elastyczność pracodawców w tym względzie – komentuje Iwo Paliszewski, menedżer w Antalu. I dodaje, że nawet co trzecia firma chce zakupić lub już zakupiła dodatkowe narzędzia biurowe, a co dziesiąta decyduje się na zakup wyposażenia biurowego dla pracowników wykonujących pracę zdalnie, np. ergonomicznych krzeseł czy biurek.

– W pandemicznej rzeczywistości dla wielu pracowników praca zdalna to już standard, zaś wymóg pracy wyłącznie w biurze zaczyna być czynnikiem postrzeganym jako negatywne odstępstwo od normy – dodaje Maciej Zaradkiewicz. – Jak wynika z naszych badań, aż 96 proc. specjalistów chciałoby pracować w modelu czterodniowego tygodnia pracy, jeśli nie wpłynie to na wynagrodzenie – zaznacza ekspert Hays Poland.

Dla wielu pracowników bardzo istotne są benefity związane z korzyściami materialnymi, w tym różne premie i bonusy. Bardzo cenionym dodatkiem jest też samochód służbowy z dodatkiem paliwowym, choć zależy to od stanowiska i branży.

– Coraz częściej firmy oferują też dodatkowe dofinansowanie na dojazdy do pracy, dochodzące nawet do 1000 zł – zauważa Pawliszewski. Często też firmy, zamiast podwyżki płac, oferują opłacenie studiów bądź interesujących kursów, co przekłada się na lojalność pracownika w dłuższej perspektywie.

Wsparcie domowego budżetu

– Widzimy wyraźnie, że w związku z rosnącymi kosztami życia pracownicy zwracają większą uwagę na benefity, które wspierają budżety pracowników i ich rodzin, w tym na przykład bony towarowe i premie okolicznościowe, ale także darmowe posiłki w pracy. Bardziej doceniane stają się też obecne w niektórych firmach tradycyjne świadczenia, jak nisko oprocentowane kredyty, np. na remont mieszkania, czy możliwość korzystania z kasy pożyczkowo-zapomogowej – wylicza Żydek.

– Oczywiście poziom płac jest niezwykle ważny dla pracownika – zaznacza Krzysztof Fiłonowicz z firmy rekrutacyjnej HRK. Tym bardziej że w ciągu ostatnich dwóch lat nastąpił znaczny wzrost wynagrodzeń – średnio o 15 proc., a oczekiwania płacowe rosną. Wzmacnia je wysoka inflacja. – Moje doświadczenia w rekrutacjach w branży medycznej wskazują, że dla wielu pracowników możliwość rozwoju jest ważniejsze niż podwyżka. Choć nie dla wszystkich – podsumowuje Fiłonowicz.

Marian Sepesi dyrektor regionalny ds. operacji Amazon na region Europy Środkowo-Wschodniej

Wynagrodzenie jest jednym z najważniejszych aspektów pracowniczych, ale – jak dowodzą badania rynkowe – nie stanowi kluczowego elementu. Rekrutowani pracownicy weryfikują w ofertach również dodatkowe, pozapłacowe benefity oraz możliwości rozwoju zawodowego, co w Amazon jest standardem. Aktualnie wynagrodzenie pracowników centrów logistycznych Amazon wynosi 24,3 zł/h brutto wraz z premią frekwencyjną. Do 25 grudnia 2021 włącznie Amazon oferuje również 4 zł/h brutto dodatku świątecznego. Pracownicy Amazon poza wynagrodzeniem otrzymują prywatną opiekę medyczną, ciepłe posiłki za „złotówkę", darmowy dojazd do pracy na wybranych trasach czy kartę Multisport. Osoby pracujące w centrach logistycznych szczególnie chwalą sobie czterodniowy tydzień pracy na określonych stanowiskach i zmianach. Ponadto, przy stażu dłuższym niż rok mogą skorzystać z programu „Postaw na Swój Rozwój", w ramach którego Amazon oferuje pokrycie 95 proc. kosztów edukacji, kursów czy materiałów edukacyjnych do wysokości 26 000 zł w ciągu czterech lat, bez podpisywania umowy lojalnościowej o kształcenie. Do przykładowych obszarów objętych programem należy m.in.: mechanika i elektryka, w tym np. kurs na mechanika samochodowego czy technika elektryka. Osoby zatrudnione w Amazon mogą też liczyć na szkolenia z zakresu budownictwa, w tym np. na zdobycie uprawnień spawacza. Szczególną popularnością wśród pracowników cieszą się kursy związane z branżą transportową i logistyczną, pozwalające chociażby na zdobycie prawa jazdy na samochody ciężarowe. Projekt obejmuje jeszcze inne dziedziny, które pasjonują pracowników – niezależnie od tego, czy są związane z działalnością Amazon.

Poziom satysfakcji Polaków ze swoich wynagrodzeń wyraźnie wzrósł po pandemii – wynika z cyklicznych badań CBOS „Zadowolenie z pracy oraz oceny jej wpływu na inne sfery życia". O ile w 2018 r., i to przy bardzo dobrej sytuacji na rynku pracy, zaledwie 39 proc. badanych uważało, że ich praca zapewnia dobre zarobki, o tyle teraz, pod koniec 2021 r., odsetek ten sięgnął już 47 proc.

Porównanie z Europą

Pozostało jeszcze 94% artykułu
Praca
Sportowe wakacje zapracowanych Polaków
Praca
Na sen poświęcamy więcej czasu niż na pracę zawodową? Nowe dane GUS
Praca
Wojna handlowa Donalda Trumpa hamuje wzrost zatrudnienia na świecie
Praca
Grupa Pracuj chce podwoić przychody w ciągu pięciu lat
Praca
Polskim firmom nie będzie łatwo odkrywać płacowe karty