Co najmniej kilkanaście tysięcy osób pracuje dziś w Polsce w branży internetowej. Precyzyjne wyliczenia utrudnia dynamiczny rozwój tej dziedziny gospodarki. Stale rośnie też liczba nowych specjalizacji zawodowych dotyczących Internetu. Część z nich jeszcze kilka miesięcy temu w ogóle nie istniała.
Największe możliwości pracy związane są z rozwojem mediów społecznościowych (social media) oraz interaktywnych agencji marketingowych i reklamowych. – Brakuje wykwalifikowanych specjalistów, dlatego uruchomiliśmy program staży i sami uczymy kandydatów z którymi chcemy się związać na dłużej – mówi Agnieszka Rzemińska z VanguardPR, firmy która specjalizuje się w internetowym PR.
Rozpiętość zarobków w agencjach interaktywnych w zależności od działu i stanowiska jest bardzo duża. W Warszawie pracownicy dużych agencji w dziale obsługi klienta mogą liczyć na 3 – 4 tys. zł brutto miesięcznie, doświadczeni specjaliści z działów technicznych na ok. 10 tys. , a kadra menedżerska na 15 – 20 tys. zł brutto miesięcznie.
Specjalista social media to zawód, który w związku z szybkim rozwojem sieci, serwisów społecznościowych oraz platform blogowych pojawił się u nas zaledwie kilka miesięcy temu. Odpowiada za wizerunek danej marki w takich mediach jak: Facebook, NK, Twitter czy Blip. Jego zadaniem jest budowanie relacji z konsumentami i łączenie PR z marketingiem i reklamą.
Zdaniem Sabiny Stodolak, HR menedżera z agencji interaktywnej Adweb, w pracy internetowej świetnie radzą sobie humaniści. Menedżerka zwraca też uwagę na konieczność pracy zespołowej. – Kiedyś, by powstał sklep internetowy, wystarczył jeden webmaster. Dziś do stworzenia wirtualnej placówki handlowej, która odniesie sukces, potrzebny jest webdesigner, architekt informacji, e-marketingowiec, programista webowy, seocopywiter, e-piarowiec, specjalista od social media i SEO – wylicza Sabina Stodolak. O dynamice rozwoju zawodów internetowych świadczyć może to, że specjalista social media, który funkcjonuje na rynku pracy od niedawna, już doczekał się zawodowej hierarchii – od content designera (czyli osoby piszącej posty) poprzez stratega komunikacji społecznościowej aż po menedżera.