Reklama

Udział kobiet we władzach firm rośnie, ale zbyt wolno

Choć już 90 proc. czo­ło­wych firm w Europie wspiera kariery kobiet, ich średni udział w zarządach to tylko 10 proc.

Publikacja: 08.03.2012 02:39

Obowiązki domowe, niechęć do promowania swych sukcesów - te oraz inne czynniki sprawiają, że kariery

Obowiązki domowe, niechęć do promowania swych sukcesów - te oraz inne czynniki sprawiają, że kariery kobiet nie zawsze przebiegają dynamicznie

Foto: DAREK GOLIK, Sławomir Mielnik SM Sławomir Mielnik

Przy do­tych­cza­so­wym po­stę­pie za dzie­sięć lat udział ko­biet w za­rzą­dach du­żych firm nie prze­kro­czy 20 proc. – oce­nia­ją eks­per­ci fir­my do­rad­czej McKin­sey & Com­pa­ny w te­go­rocz­nej, pią­tej już edy­cji swe­go ra­por­tu „Wo­men mat­ter".

Jak wy­ni­ka z ana­li­zy 235 firm z eu­ro­pej­skiej czo­łów­ki, już 90 proc. z nich ma pro­gra­my wspie­ra­ją­ce różno­rod­ność płci i ka­rie­ry ko­biet. Sześć na dzie­sięć re­ali­zu­je co naj­mniej 20 różnych ini­cja­tyw, któ­re ma­ją wy­rów­nać dys­pro­por­cje na nie­ko­rzyść ko­biet, jed­nak mi­mo to udział pań we wła­dzach du­żych spół­ek na­dal jest nie­wiel­ki, szcze­gól­nie w za­rzą­dach, któ­re ma­ją naj­więk­szy wpływ na de­cy­zje.

Co praw­da w po­rów­na­niu z 2007 rokiem, gdy uka­za­ła się pierw­sza edy­cja ra­por­tu „Wo­men mat­ter", w więk­szo­ści kra­jów wi­dać po­stęp (w czym nie­kie­dy po­mo­gły też pa­ry­te­ty w ra­dach nad­zor­czych).

Tak by­ło np. we Fran­cji, gdzie w 2007 roku ko­bie­ty sta­no­wi­ły 8 proc. rad nad­zor­czych, w 2011 roku ich udział wzrósł do 20 proc., czy Ho­lan­dii, gdzie na­stą­pił po­dob­ny wzrost. W re­zul­ta­cie śred­ni udział ko­biet w ra­dach dzie­wię­ciu ana­li­zo­wa­nych państw (nie­ste­ty, nie ma wśród nich Pol­ski) wzrósł do 17 proc., o 5 pkt w po­rów­na­niu z 2007 rokiem.

Jak pod­kre­śla­ją au­to­rzy ba­da­nia, więk­szość ana­liz i pu­blicz­nych dys­ku­sji o udzia­le ko­biet w biz­ne­sie kon­cen­tru­je się na ich udzia­le w ra­dach nad­zor­czych al­bo w za­rzą­dach. Na­to­miast ­czę­sto po­mi­ja się kwe­stię zbyt ma­łej re­pre­zen­ta­cji ko­biet na sta­no­wi­skach, z któ­rych awan­su­je się na czo­ło­we po­zy­cje. A to jest de­cy­du­ją­ce dla póź­niej­sze­go udzia­łu ko­biet na szczy­tach fir­mo­wych władz. O ile znacz­na część firm re­kru­tu­je po­dob­ną licz­bę ko­biet i męż­czyzn, o tyle na ko­lej­nych szcze­blach fir­mo­wej dra­bi­ny ko­biet uby­wa. Eks­per­ci McKin­sey & Com­pa­ny pod­kre­śla­ją, że nie jest to kwe­stia bra­ku am­bi­cji. Za to wspo­mi­na­ją in­ne ba­rie­ry tkwią­ce w sa­mych ko­bie­tach, któ­re czę­sto od­rzu­ca­ją szan­se na awans ze wzglę­du na po­za­za­wo­do­we zo­bo­wią­za­nia i ma­ją opo­ry przed pro­mo­cją swych suk­ce­sów.

Reklama
Reklama

Jak wy­ni­ka z ra­por­tu, du­ży udział ko­biet wśród pra­cow­ni­ków nie za­wsze prze­kła­da się na ich od­se­tek we wła­dzach, np. w sek­to­rze fi­nan­sów – jed­nym z naj­bar­dziej sfe­mi­ni­zo­wa­nych, gdzie pra­wie po­ło­wa pra­cow­ni­ków to ko­bie­ty – udział pań w za­rzą­dach czo­ło­wych eu­ro­pej­skich firm wy­no­si 9 proc. Więk­szy (11 proc.) udział ko­biet jest w za­rzą­dach spół­ek wy­do­byw­czych ener­ge­tycz­nych, gdzie trzy czwar­te pra­cow­ni­ków to męż­czyź­ni.

Więcej o karierze kobiet w raporcie "Kobieta w pracy"

Praca
Sportowe wakacje zapracowanych Polaków
Praca
Na sen poświęcamy więcej czasu niż na pracę zawodową? Nowe dane GUS
Praca
Wojna handlowa Donalda Trumpa hamuje wzrost zatrudnienia na świecie
Praca
Grupa Pracuj chce podwoić przychody w ciągu pięciu lat
Materiał Promocyjny
Sprzedaż motocykli mocno się rozpędza
Praca
Polskim firmom nie będzie łatwo odkrywać płacowe karty
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama