Polska Federacja Rynku Nieruchomości i serwis Domiporta.pl przeprowadzili ogólnopolską ankietę wśród pośredników nieruchomości. Wynika z niej, że pozytywne emocje w związku ze swoim zawodem wyraża 88,67 proc. respondentów. Większość zadowolonych (56 proc.) stanowią kobiety. Zaledwie 7,4 proc. ankietowanych pośredników deklaruje całkowity brak zadowolenia z wykonywanego zawodu. Obojętnie do swojej pracy podchodzi 3,45 proc. respondentów.
Co w swoim zawodzie najbardziej cenią sobie pośrednicy? Prawie 42 proc. ankietowanych odpowiedziało, że kontakt z ludźmi. Dobrze oceniane są także mobilność wykonywanego zawodu (28 proc.) oraz elastyczne godziny pracy (23 proc.). Jednak ta ostatnia cecha nie jest powszechnie dobrze oceniana - przez prawie 18 proc. badanych została uznana za negatywną.
Najmniej cenionym przez pośredników nieruchomości elementem ich pracy są zarobki. Na ten mankament narzeka prawie co drugi pracownik (44,8 proc.). Mężczyźni dodatkowo wśród wad zawodu pośrednika punktują niejasne procedury, uciążliwe kontakty z urzędami i brak nadzoru nad wykonywaniem zawodu. Natomiast kobietom zdarza się wymieniać w tej kategorii ogólny brak szacunku ze strony klienta, złą renomę zawodu i nieregularne oraz często problematyczne kwestie wynagrodzeń za swoją pracę.
Zdecydowana większość pośredników (93,6 proc.) pracuje głównie na rynku wtórnym. Mężczyźni średnio prezentują swoim klientom 7 mieszkań tygodniowo, a kobiety o jedno mniej. Wśród pokazywanych mieszkań aż 81 proc. stanowią lokale dwupokojowe. Mieszkania z trzema pokojami prezentuje 13 proc. respondentów, a kawalerki 4 proc. Najmniejszym zainteresowaniem cieszą się mieszkania z czterema i więcej pokojami (łącznie 2 proc.).
- Większa eksploracja rynku wtórnego przez pośredników jest odzwierciedleniem potrzeb klientów, zarówno sprzedających jak i kupujących. Klienci ci nie mają wiedzy i doświadczenia pozwalającego na pewne i bezpieczne przeprowadzenie transakcji. Developerzy w zdecydowanej większości posiadają swoje własne działy handlowe, które zajmują się pełną obsługą transakcji – tłumaczy Agnieszka Grotkowska, dyrektor ds. projektów specjalnych serwisu Domiporta.pl. - Ale i tu coraz częściej zdarza się, że zadania działu handlowego przejmuje agencja nieruchomości - dodaje.