Według Mirosławy Kowalczuk, dyrektora w Hay Group, trudno wskazać jednoznaczną przyczynę, jednak ważnym czynnikiem sprzyjającym temu trendowi jest brak właściwego wsparcia ze strony firm. Ponad jedna trzecia polskich pracowników twierdzi, że nie jest w stanie wykonywać swojej pracy w sposób efektywny ze względu na warunki panujące w miejscu pracy, a prawie czterech na dziesięciu uważa, że organizacja wręcz tworzy bariery uniemożliwiające osiąganie wysokich wyników.
Bartosz Kozłowski, konsultant w Hay Group, zwraca uwagę, że problemem jest nie tylko spadek zaangażowania, ale również frustracja, która dotyka części z 58 proc. przejmujących się swą pracą Polaków. Część z nich, niestety niewielka, stara się na własną rękę odnaleźć sposób, aby przełamać bariery występujące w ich środowisku pracy. Inni przestają próbować – ograniczą swoje wysiłki (w rezultacie zwiększając odsetek niezaangażowanych). Pozostali odchodzą, poszukując miejsca pracy, gdzie ich zaangażowanie napotka większe wsparcie ze strony organizacji.
– W rezultacie firma traci najlepszych, najbardziej zaangażowanych ludzi – ocenia Bartosz Kozłowski.
Jak przypomina Mirosława Kowalczuk, już w 2009 roku wielu pracowników oddziałów globalnych korporacji frustrowała świadomość, iż mimo ich zaangażowania i dobrych wyników w Polsce firma ma problemy. Teraz często frustruje ich rozrost procedur, które zwłaszcza w dużych firmach mają ograniczyć ryzyko. – Coraz drobniejsze decyzje muszą być akceptowane gdzieś w centrali przez ludzi, którzy nie mają pojęcia o realiach biznesu w Polsce – irytuje się proszący o anonimowość kierownik działu w jednej z międzynarodowych spółek.
Z badania wynika też, że firmy niekiedy nie zapewniają pracownikom szkoleń niezbędnych do właściwego wykonywania obowiązków; a jeśli nawet to robią, to ludzie nie mają czasu, by z nich korzystać...
Siła pochwały szefa
Jak ostrzegają eksperci Hay Group, malejące zaangażowanie pracowników grozi spadkiem efektywności firm. Co więcej, wraz z jego spadkiem maleje też lojalność ludzi, którzy tylko czekają na poprawę koniunktury, by opuścić swego pracodawcę – prawie co drugi pracownik chce to zrobić w ciągu pięciu lat, a co piąty – w ciągu dwóch lat.