Firmy, które chcą i potrafią tworzyć dynamiczne rodzime znaki towarowe, warto wspierać. Ich promocja jest głównym celem konkursu „Rzeczpospolitej" Młoda Marka Sukcesu, w którym główną nagrodą jest ufundowana przez PKO Bank Polski kampania reklamowa o wartości 400 tys. zł.
Każdego roku na polski rynek wchodzą nowe produkty. Każdego roku firmy tworzą nowe marki, by ze swoimi towarami i usługami łatwiej trafić do konsumentów.
Zatłoczony rynek
A ile właściwie mamy na rynku marek? Okazuje się, że nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie.
– Mówi się, że liczba marek na polskim rynku przerasta liczbę słów w słowniku, ale tak naprawdę zależy, co bierzemy pod uwagę. Jeżeli wszystkie marki produktowe, nawet te raczkujące, to szacunki mówią o tysiącach takich znaków towarowych. Jeżeli jednak skupimy się wyłącznie na tych większych markach korporacyjnych czy parasolowych, to ich liczba wynosi kilkaset – mówi Marcin Anklewicz, ekspert z zakresu wycen z firmy Acropolis Advisory.
W zestawieniu najcenniejszych polskich marek, które co rok prezentuje „Rz", bierzemy pod uwagę tylko te z obrotami wynoszącymi co najmniej 30 mln zł. Jest ich ponad 300.