Reklama
Rozwiń

Mocna marka w cenie

Co roku na polskim rynku pojawia się ok. 20 nowych, dużych brandów.

Publikacja: 06.08.2013 00:53

Rada Polskich Marek wybierze Młodą markę sukcesu

Rada Polskich Marek wybierze Młodą markę sukcesu

Foto: Fotorzepa, Raf Rafał Guz

Firmy, które chcą i potrafią tworzyć dynamiczne rodzime znaki towarowe, warto wspierać. Ich promocja jest głównym celem konkursu „Rzeczpospolitej" Młoda Marka Sukcesu, w którym główną nagrodą jest ufundowana przez PKO Bank Polski kampania reklamowa o wartości 400 tys. zł.

Każdego roku na polski rynek wchodzą nowe produkty. Każdego roku firmy tworzą nowe marki, by ze swoimi towarami i usługami łatwiej trafić do konsumentów.

Zatłoczony rynek

A ile właściwie mamy na rynku marek? Okazuje się, że nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie.

– Mówi się, że liczba marek na polskim rynku przerasta liczbę słów w słowniku, ale tak naprawdę zależy, co bierzemy pod uwagę. Jeżeli wszystkie marki produktowe, nawet te raczkujące, to szacunki mówią o tysiącach takich znaków towarowych. Jeżeli jednak skupimy się wyłącznie na tych większych markach korporacyjnych czy parasolowych, to ich liczba wynosi kilkaset – mówi Marcin Anklewicz, ekspert z zakresu wycen z firmy Acropolis Advisory.

W zestawieniu najcenniejszych polskich marek, które co rok prezentuje „Rz", bierzemy pod uwagę tylko te z obrotami wynoszącymi co najmniej 30 mln zł. Jest ich ponad 300.

– Co rok na rynek wchodzi ok. 20 takich dużych brandów. Niestety, nie ma żadnych szacunków, ile z nich pozostaje na rynku, a ile nie wytrzymuje silnej konkurencji – zaznacza Marcin Anklewicz. – Jednak jestem zwolennikiem pesymistycznej teorii, że tylko nieliczni są w stanie przetrwać. Zwłaszcza owym podmiotom jest ciężko. O ile są w stanie zabłysnąć jednym produktem to utrzymanie się w dłuższej perspektywie czasu się jest bardzo trudne – dodaje.

Łączna wartość marek w ostatnim rankingu „Rz" (za 2012 r., zestawienie opublikowaliśmy w grudniu) wyniosła ok. 57 mld zł. Co ciekawe, mimo znacznych spadków na GPW w 2012 r. marki z zestawienia nie straciły na wartości, a nawet (choć minimalnie) zyskały w stosunku do edycji poprzedniej. – Można stąd wysnuć wniosek, że marki są w czasach zawirowań i niepewności aktywem dużo bardziej stabilnym niż akcje – dodaje Marcin Anklewicz.

Droga do sukcesu

Swoją markę można i warto budować nie tylko na rynkach, które od lat kojarzą się z markowymi produktami. Mocny brand jest istotny również w przypadku chociażby sieci aptek czy funduszy inwestycyjnych.

Praktyka pokazuje, że nie opłaca się stawiać na prowizoryczne rozwiązania, które potem mogą utrudniać rozwój marki i zmuszać właściciela do kosztownych przeróbek i rebrandingów. Ważne jest, by już na początku znaleźć odpowiednią nazwę i logo, przywołujące oczekiwane i oczywiście pozytywne skojarzenia. Dzięki temu wzrośnie wartość znaku towarowego. – Silniejsza marka będzie więcej warta. O wartości marki decyduje również wielkość i rodzaj rynku, na którym funkcjonuje – mówi prof. Grzegorz Urbanek z Katedry Zarządzania Przedsiębiorstwem na Uniwersytecie Łódzkim. – Stąd słabsza marka na większym rynku, gdzie marki mają duży wpływ na decyzje konsumentów, będzie warta więcej niż silna marka na rynku niszowym – dodaje.

Nawet przy ograniczonych środkach na reklamę można skutecznie budować swój wizerunek, sięgając po tańsze rozwiązania takie jak product placement, programy lojalnościowe czy obecność w mediach społecznościowych.

Dlatego do naszego plebiscytu zapraszamy firmy, które rozumieją, iż marka to siła, która sama w sobie stanowi biznesowy kapitał.

Więcej informacji o konkursie Młoda Marka Sukcesu można znaleźć na stronie: www.rp.pl/markasukcesu

Praca
Sportowe wakacje zapracowanych Polaków
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Praca
Na sen poświęcamy więcej czasu niż na pracę zawodową? Nowe dane GUS
Praca
Wojna handlowa Donalda Trumpa hamuje wzrost zatrudnienia na świecie
Praca
Grupa Pracuj chce podwoić przychody w ciągu pięciu lat
Praca
Polskim firmom nie będzie łatwo odkrywać płacowe karty