Reklama
Rozwiń

Szef nie zazna spokoju

Prezes musi szybko osiągać sukcesy, bo inaczej rychło pożegna się z posadą.

Publikacja: 02.04.2014 16:00

Szef nie zazna spokoju

Foto: Bloomberg

Długoterminowe strategie? Jak najbardziej, ale trzeba je na bieżąco dopasowywać do bieżących potrzeb, no i tempa zmian otoczenia rynkowego, które przyspieszyło wraz z rozwojem technologii cyfrowych. To one są dziś jednym z największych wyzwań menedżerów – przyznają zgodnie sami zainteresowani, eksperci od zarządzania oraz łowcy menedżerskich głów.

Pracownicy przed prasą

– Wymagania stawiane dziś szefowi przekraczają często ludzkie możliwości – oceniał Marek Zdziech, partner zarządzający w firmie doradczej OC&C, podczas debaty o wyzwaniach przywództwa. Towarzyszyła ona spotkaniu AltoPartners, aliansu firm Executive Search z kilkudziesięciu krajów, w tym Polski (Accord Group Poland). Jak przypominał Zdziech, inwestorzy i właściciele firm oczekują dziś, że prezes obok umiejętności menedżerskich opanuje język ciała i będzie umiał poruszać się w mediach społecznościowych, radząc sobie też z komunikacją w cyfrowym świecie.

Nie chodzi tu jednak o korzystanie z modnych gadżetów – obeznanie z tabletem czy smartfonem to za mało. – Trzeba się nauczyć działać w świecie, gdzie nawet duże firmy nie są już w stanie kontrolować komunikacji z konsumentami czy pozycji swej marki. To bardzo duże wyzwanie dla współczesnych szefów, w większości przedstawicieli z pokolenia analogowego – podkreślał Marek Zdziech.

O tym, jak to wygląda w praktyce, mówił Sebastian Mikosz, prezes LOT, podkreślając, że internet, a zwłaszcza media społecznościowe, wymusza na firmach natychmiastową reakcję. Wspominał swoje zdziwienie, gdy podane podczas spotkania z dziennikarzami prasowymi informacje od razu trafiły do sieci.

On sam zaś tuż po zakończeniu spotkania musiał się odnieść do zamieszczanych tam komentarzy. A potem do krytycznych opinii pracowników – rozczarowanych, że o ważnych informacjach dowiadują się z mediów. Sebastian Mikosz znalazł rozwiązanie – teraz w dniu konferencji prasowej najpierw spotyka się z pracownikami.

Z kolei dla inwestorów i właścicieli liczą się głównie efekty działań menedżera.

– Dziś nikt nie chce długo czekać na rezultaty działań. Nie liczą się już obietnice. Od menedżerów wymaga się szybkich rozwiązań i szybkich efektów. Trzeba pokazać inwestorom i radzie nadzorczej, że potrafi się skutecznie działać – podkreślała Beata Pawłowska, wiceprezes giełdowej Seleny. Tę opinię potwierdza Wojciech Soszyński, współwłaściciel Oceanic, jednej z czołowych firm kosmetycznych, która ostatnio wymieniła kilku dyrektorów. – Dziś liczy się skuteczność menedżera. Nie ma miejsca dla ludzi, którzy snują wspaniałe wizje, a są mało skuteczni – zaznacza Soszyński.

Zdobywcy zaufania

Nacisk na skuteczność oznacza gotowość do szybkich decyzji. – Skończył się czas kompromisów, trzeba umieć podejmować odważne, również trudne decyzje – podkreślał Maciej Tomaszewski, prezes Podravki.

Zdaniem Denisa Arnaud, prezesa Eurobanku, jednym z największych wyzwań dla top menedżerów jest dziś zarządzanie talentami – zarówno ich wyłowienie (w firmie i poza nią), jak i budowanie silnych, utalentowanych zespołów.

Nie bez powodu w tegorocznym badaniu The Conference Board na liście głównych wyzwań szefów znalazł się kapitał ludzki. Dlatego też na liście niezbędnych dziś kompetencji top menedżerów jest inteligencja społeczna, umiejętność zdobywania zaufania ludzi.

– Nawet najwyższe kompetencje menedżerskie niewiele dadzą, jeśli menedżer nie ma inteligencji społecznej – zaznacza Corinne Klajda, partner zarządzająca Accord Group Poland.

Długoterminowe strategie? Jak najbardziej, ale trzeba je na bieżąco dopasowywać do bieżących potrzeb, no i tempa zmian otoczenia rynkowego, które przyspieszyło wraz z rozwojem technologii cyfrowych. To one są dziś jednym z największych wyzwań menedżerów – przyznają zgodnie sami zainteresowani, eksperci od zarządzania oraz łowcy menedżerskich głów.

Pracownicy przed prasą

Pozostało jeszcze 90% artykułu
Praca
Sportowe wakacje zapracowanych Polaków
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Praca
Na sen poświęcamy więcej czasu niż na pracę zawodową? Nowe dane GUS
Praca
Wojna handlowa Donalda Trumpa hamuje wzrost zatrudnienia na świecie
Praca
Grupa Pracuj chce podwoić przychody w ciągu pięciu lat
Praca
Polskim firmom nie będzie łatwo odkrywać płacowe karty