Reklama
Rozwiń
Reklama

Szef nie zazna spokoju

Prezes musi szybko osiągać sukcesy, bo inaczej rychło pożegna się z posadą.

Publikacja: 02.04.2014 16:00

Szef nie zazna spokoju

Foto: Bloomberg

Długoterminowe strategie? Jak najbardziej, ale trzeba je na bieżąco dopasowywać do bieżących potrzeb, no i tempa zmian otoczenia rynkowego, które przyspieszyło wraz z rozwojem technologii cyfrowych. To one są dziś jednym z największych wyzwań menedżerów – przyznają zgodnie sami zainteresowani, eksperci od zarządzania oraz łowcy menedżerskich głów.

Pracownicy przed prasą

– Wymagania stawiane dziś szefowi przekraczają często ludzkie możliwości – oceniał Marek Zdziech, partner zarządzający w firmie doradczej OC&C, podczas debaty o wyzwaniach przywództwa. Towarzyszyła ona spotkaniu AltoPartners, aliansu firm Executive Search z kilkudziesięciu krajów, w tym Polski (Accord Group Poland). Jak przypominał Zdziech, inwestorzy i właściciele firm oczekują dziś, że prezes obok umiejętności menedżerskich opanuje język ciała i będzie umiał poruszać się w mediach społecznościowych, radząc sobie też z komunikacją w cyfrowym świecie.

Nie chodzi tu jednak o korzystanie z modnych gadżetów – obeznanie z tabletem czy smartfonem to za mało. – Trzeba się nauczyć działać w świecie, gdzie nawet duże firmy nie są już w stanie kontrolować komunikacji z konsumentami czy pozycji swej marki. To bardzo duże wyzwanie dla współczesnych szefów, w większości przedstawicieli z pokolenia analogowego – podkreślał Marek Zdziech.

O tym, jak to wygląda w praktyce, mówił Sebastian Mikosz, prezes LOT, podkreślając, że internet, a zwłaszcza media społecznościowe, wymusza na firmach natychmiastową reakcję. Wspominał swoje zdziwienie, gdy podane podczas spotkania z dziennikarzami prasowymi informacje od razu trafiły do sieci.

On sam zaś tuż po zakończeniu spotkania musiał się odnieść do zamieszczanych tam komentarzy. A potem do krytycznych opinii pracowników – rozczarowanych, że o ważnych informacjach dowiadują się z mediów. Sebastian Mikosz znalazł rozwiązanie – teraz w dniu konferencji prasowej najpierw spotyka się z pracownikami.

Reklama
Reklama

Z kolei dla inwestorów i właścicieli liczą się głównie efekty działań menedżera.

– Dziś nikt nie chce długo czekać na rezultaty działań. Nie liczą się już obietnice. Od menedżerów wymaga się szybkich rozwiązań i szybkich efektów. Trzeba pokazać inwestorom i radzie nadzorczej, że potrafi się skutecznie działać – podkreślała Beata Pawłowska, wiceprezes giełdowej Seleny. Tę opinię potwierdza Wojciech Soszyński, współwłaściciel Oceanic, jednej z czołowych firm kosmetycznych, która ostatnio wymieniła kilku dyrektorów. – Dziś liczy się skuteczność menedżera. Nie ma miejsca dla ludzi, którzy snują wspaniałe wizje, a są mało skuteczni – zaznacza Soszyński.

Zdobywcy zaufania

Nacisk na skuteczność oznacza gotowość do szybkich decyzji. – Skończył się czas kompromisów, trzeba umieć podejmować odważne, również trudne decyzje – podkreślał Maciej Tomaszewski, prezes Podravki.

Zdaniem Denisa Arnaud, prezesa Eurobanku, jednym z największych wyzwań dla top menedżerów jest dziś zarządzanie talentami – zarówno ich wyłowienie (w firmie i poza nią), jak i budowanie silnych, utalentowanych zespołów.

Nie bez powodu w tegorocznym badaniu The Conference Board na liście głównych wyzwań szefów znalazł się kapitał ludzki. Dlatego też na liście niezbędnych dziś kompetencji top menedżerów jest inteligencja społeczna, umiejętność zdobywania zaufania ludzi.

– Nawet najwyższe kompetencje menedżerskie niewiele dadzą, jeśli menedżer nie ma inteligencji społecznej – zaznacza Corinne Klajda, partner zarządzająca Accord Group Poland.

Długoterminowe strategie? Jak najbardziej, ale trzeba je na bieżąco dopasowywać do bieżących potrzeb, no i tempa zmian otoczenia rynkowego, które przyspieszyło wraz z rozwojem technologii cyfrowych. To one są dziś jednym z największych wyzwań menedżerów – przyznają zgodnie sami zainteresowani, eksperci od zarządzania oraz łowcy menedżerskich głów.

Pracownicy przed prasą

Pozostało jeszcze 90% artykułu
Reklama
Praca
Szefowie zachodnich firm stawiają na inwestycje w AI
Materiał Promocyjny
Czy polskie banki zbudują wspólne AI? Eksperci widzą potencjał, ale też bariery
Praca
AI zmienia już pracę specjalistów i menedżerów
Praca
Samotność niszczy gospodarkę po cichu. Pracownicy dotknięci poczuciem izolacji
Praca
Zbyt rzadko czujemy się w pracy doceniani, zbyt często dyskryminowani
Materiał Promocyjny
Urząd Patentowy teraz bardziej internetowy
Praca
Wyższe normy etyczne firm nie zawsze chronią pracowników
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama