Nierealistyczne wymagania finansowe, brak wiedzy o wykonywanej pracy, brak entuzjazmu to dzisiaj główne przyczyny odrzucania kandydatów – wynika z badania firmy rekrutacyjnej HRK, które objęło ponad 50 specjalistów działów HR w firmach.
Według Katarzyny Prażanowskiej z HRK często popełnianym przez kandydatów błędem jest masowa wysyłka tego samego CV do różnych pracodawców, niekiedy nawet bez dokładnego przeczytania ofert pracy. Tymczasem zawodowy biogram nie jest dokumentem uniwersalnym, który można wykorzystać w kilku różnych procesach rekrutacyjnych; należy go modyfikować w zależności od tego, na jakie stanowisko i do jakiej firmy aplikujemy. Warto dopasować np. sekcje CV, które dotyczą doświadczenia zawodowego i umiejętności, do konkretnego pracodawcy.
Umieć się wycenić
Zdaniem ekspertki HRK CV przede wszystkim powinno być przejrzyste, aby rekruter w ciągu kilku chwil mógł dostrzec najważniejsze informacje dotyczące życia zawodowego kandydata. A brak odzewu może wynikać z faktu, że wysłane przez kandydata CV nie odpowiada wymaganiom danego stanowiska. Warto też pamiętać o tym, że 87 proc. HR-owców szuka informacji o kandydatach w mediach społecznościowych, sprawdzając m.in. ich CV i dopasowanie do kultury organizacyjnej firmy.
Anna Piotrowska-Banasiak, dyrektor w firmie rekrutacyjnej Antal, zwraca uwagę, że jeśli ogłoszenie o pracę spotka się z dużym zainteresowaniem, pracodawca może pozwolić sobie na selekcję najlepszych kandydatów. Strategia rekrutacji wielu firm opiera się na poszukiwaniu kandydatów, którzy szybko wdrożą się w nowe obowiązki.
– Wciąż w mniejszości są pracodawcy, którzy nieprzymuszeni brakiem lub niewystarczającą liczbą aplikacji decydują się na zatrudnienie osób o profilu odbiegającym od profilu idealnego pracownika – twierdzi Piotrowska-Banasiak.