1 lipca 2020 r. weszła w życie nowa matryca stawek VAT

Mimo trwającej epidemii fiskus dołożył firmom pracy. Muszą zmienić zasady opodatkowania towarów.

Aktualizacja: 01.07.2020 09:44 Publikacja: 30.06.2020 19:41

1 lipca 2020 r. weszła w życie nowa matryca stawek VAT

Foto: Adobe Stock

1 lipca weszła w życie nowa matryca stawek VAT.

– Dla firm to rewolucja i sporo pracy – mówi Paweł Satkiewicz, główny konsultant w Biurze Rzecznika MŚP.

– Przedsiębiorcy muszą zmienić klasyfikację towarów, systemy księgowe i magazynowe, przeprogramować kasy fiskalne, uaktualnić umowy i cenniki – wylicza Cezary Szymaś, współwłaściciel biura rachunkowego ASCS-Consulting.

Czy epidemia koronawirusa to dobry moment na takie zmiany?

– Firmy powinny mieć teraz jak najmniej obowiązków administracyjnych, dlatego proponowaliśmy Ministerstwu Finansów przesunięcie nowych przepisów o kilka miesięcy – mówi Maciej Ptaszyński, wiceprezes Polskiej Izby Handlu.

Fiskus nie zamierza jednak czekać z reformą.

– Nowa matryca stawek VAT ułatwi życie przedsiębiorcom. Klasyfikowanie towarów będzie prostsze, maksymalnie ograniczyliśmy wyjątki i dodatkowe warunki stosowania obniżonych stawek – argumentuje Zbigniew Makowski, zastępca dyrektora Departamentu VAT w Ministerstwie Finansów. Dodaje, że nowa matryca rozwiązuje wiele dylematów, z którymi przez lata borykali się przedsiębiorcy i które powodowały spory ze skarbówką. Sztandarowy przykład to pieczywo i wyroby cukiernicze. Były na nie trzy różne stawki podatku (23, 8 i 5 proc.), uzależnione od różnych niuansów, takich jak termin przydatności do spożycia czy zawartość tłuszczu. Teraz zostanie jedna, ta najniższa.

Czytaj także:

Koronawirus: nowa matryca stawek VAT później o trzy miesiące

Makowski podkreśla, że skutkiem reformy jest też zmniejszenie podatku na podstawowe produkty, co wiąże się z polityką prorodzinną. Dlatego oprócz pieczywa i ciastek obniżono do 5 proc. stawkę na owoce, zupy, żywność dla niemowląt i dzieci. Niższy 5-proc. VAT będzie też na pieluchy, smoczki, foteliki samochodowe czy artykuły higieniczne dla kobiet.

– Wiele sklepów kusi już obniżkami cen, przede wszystkim na żywność – mówi Cezary Szymaś.

Niestety, fiskus nie tylko daje, ale też zabiera.

– Podwyższamy do 23 proc. VAT na towary uważane za luksusowe, np. ośmiorniczki, homary, krewetki czy kawior. Zwiększa się też stawka podatku na lód do drinków i drewno kominkowe – informuje Zbigniew Makowski. – Zrezygnowaliśmy natomiast z wyższego opodatkowania napojów owocowych.

– Matryca stawek VAT to dobry krok. Nowe zasady klasyfikowania towarów są bardziej klarowne, faktycznie przedsiębiorcom powinno być łatwiej. Pomyłki mogą się jednak zdarzać, dlatego apeluję do fiskusa o wyrozumiałość – mówi Paweł Satkiewicz.

Co zrobić, jeśli nie wiemy, jak zaklasyfikować sprzedawane towary? Wystąpić o wiążącą informację stawkową. Zbigniew Makowski podaje, że złożono już prawie 8,5 tys. takich wniosków i wydano prawie 3,5 tys. informacji. WIS kosztuje 40 zł i trzeba czekać na nią góra trzy miesiące.

1 lipca weszła w życie nowa matryca stawek VAT.

– Dla firm to rewolucja i sporo pracy – mówi Paweł Satkiewicz, główny konsultant w Biurze Rzecznika MŚP.

Pozostało 94% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Podatki
Nierealna darowizna nie uwolni od drakońskiego podatku. Jest wyrok NSA
Samorząd
Lekcje religii po nowemu. Projekt MEiN pozwoli zaoszczędzić na katechetach
Dane osobowe
Wyciek danych klientów znanej platformy. Jest doniesienie do prokuratury
Cudzoziemcy
Rząd wprowadza nowe obowiązki dla uchodźców z Ukrainy
Sądy i trybunały
Prokurator krajowy zdecydował: będzie śledztwo ws. sędziego Nawackiego