Nie jest łatwo bronić się przed PIT od nieujawnionych źródeł

Podatnik nie może skutecznie zaskarżyć wyników kontroli, nawet jeśli pokazują one jego wydatki oraz przychody, co może być wykorzystane w postępowaniu o nieujawnione źródła

Publikacja: 09.11.2012 18:41

Naczelny Sąd Administracyjny podtrzymał korzystne dla organów podatkowych stanowisko o braku podstaw do zaskarżenie do sądu administracyjnego wyniku kontroli (sygn. akt II FSK 532/11). Przypomniał, że kontrolą sądu administracyjnego objęte są tylko akty bądź czynności służące realizacji uprawnień albo obowiązków powstających z mocy prawa, czyli nie wymagających dalszej konkretyzacji w procesie jego stosowania. Wynik kontroli skarbowej, jeśli wskazuje wyłącznie stwierdzone uchybienia oraz dokonuje ustaleń faktycznych, a tym samym nie dotyczy przyznania, stwierdzenia albo uznania uprawnień bądź obowiązków wynikających z przepisów prawa, nie podlega zaskarżeniu do sądu administracyjnego.

Wydatki i zyski

W sprawie chodziło o wyniki kontroli urzędu kontroli skarbowej (UKS) u małżonków, którym później naliczono sankcyjny podatek od nieujawnionych źródeł. Małżonkowie domagali się ich weryfikacji.

Urzędnicy odpowiedzieli, że wyniki kontroli, nie będąc ani decyzjami, ani aktami lub czynnościami z zakresu administracji publicznej dotyczącymi uprawnień lub obowiązków wynikających z przepisów prawa nie podlegały zaskarżeniu. Przedstawiały tylko różnicę w wysokości wydatków i przychodów podatników.

Ingerencja w prawa

Oni sami byli jednak innego zdania. Uważali, że w trakcie kontroli błędnie ustalono stan faktyczny tj. nieprawidłowo określono wysokość poniesionych w 2003 r. przez nich wydatków oraz uzyskanych przychodów. Wyniki kontroli bezpośrednio oddziaływały na sytuację prawną, ponieważ stały się podstawą do wydania decyzji ustalającej wysokość zobowiązania podatkowego od nieujawnionych źródeł.

Argumenty małżonków nie przekonały jednak Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie. Oddalając ich skargi  WSA wyjaśnił, że wynik kontroli podatkowej nie mieści się w zakresie kognicji sądów administracyjnych. Wynik kontroli należy traktować jako czynność materialno-techniczną i środek dowodowy, który może zostać wykorzystany w innym postępowaniu.

Dowód można podważyć

W opinii I instancji, fakt, że wyniki kontroli podatkowej oddziaływały pośrednio na sytuację prawną skarżących pozostawało bez znaczenia. Każde bowiem ustalenia faktyczne, dokonane przez organy podatkowe, wpływają na sytuację prawną podatników. Ponadto wyniki kontroli nie mają wiążącego charakteru również w kwestii przedstawionych w nim ustaleń stanu faktycznego. W trakcie późniejszego postępowania dowodowego można przecież doprowadzić do zmienienia zawartych w nich ustaleń faktycznych. Bezskuteczna okazała się też skarga kasacyjna podatników. Wyrok jest prawomocny.

Naczelny Sąd Administracyjny podtrzymał korzystne dla organów podatkowych stanowisko o braku podstaw do zaskarżenie do sądu administracyjnego wyniku kontroli (sygn. akt II FSK 532/11). Przypomniał, że kontrolą sądu administracyjnego objęte są tylko akty bądź czynności służące realizacji uprawnień albo obowiązków powstających z mocy prawa, czyli nie wymagających dalszej konkretyzacji w procesie jego stosowania. Wynik kontroli skarbowej, jeśli wskazuje wyłącznie stwierdzone uchybienia oraz dokonuje ustaleń faktycznych, a tym samym nie dotyczy przyznania, stwierdzenia albo uznania uprawnień bądź obowiązków wynikających z przepisów prawa, nie podlega zaskarżeniu do sądu administracyjnego.

Prawo karne
Morderstwo na Uniwersytecie Warszawskim. Obrońca podejrzanego: nie przyznał się
Ubezpieczenia i odszkodowania
Rekordowe odszkodowanie dla pacjenta. Miał operację kolana, wypisano go bez nogi
Prawo dla Ciebie
Jest decyzja SN ws. wytycznych PKW. Czy wstrząśnie wyborami?
Prawo karne
Mieszkanie Nawrockiego. Nieprawdziwe oświadczenia w akcie notarialnym – co na to prawo karne?
Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura i egzamin ósmoklasisty 2025 z "Rzeczpospolitą" i WSiP
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem