Trudno zastosować zwolnienie dla charytatywnych SMS

Jeszcze przez kilka miesięcy, pomagając potrzebującym za pośrednictwem telefonu, będziemy też wspierać fiskusa

Publikacja: 17.08.2010 04:48

Trudno zastosować zwolnienie dla charytatywnych SMS

Foto: Fotorzepa, Raf Rafał Guz

Na początku sierpnia weszło w życie [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=356516]rozporządzenie wprowadzające zwolnienie z VAT usług związanych z przekazywaniem środków na cele charytatywne za pomocą SMS[/link].

Osoby, które chcą dziś wesprzeć w ten sposób np. poszkodowanych w powodzi, są więc zdziwione, gdy z ekranów telewizorów i innych ogłoszeń dowiadują się, że podatek ten nadal jest odprowadzany. Okazuje się, że będzie tak jeszcze co najmniej przez kilka miesięcy.

– Operatorzy telefonii dostali tylko dwa miesiące na modyfikację swoich systemów billingowych. Biorąc pod uwagę stopień ich skomplikowania, to zdecydowanie za mało czasu. Tym bardziej że w co najmniej kilku punktach nowe przepisy są niejasne – mówi Wojciech Śliż, doradca podatkowy w PricewaterhouseCoopers.

Podkreśla, że przed ich wprowadzeniem firmy telekomunikacyjne musiały wystąpić do ministra finansów z prośbą o wyjaśnienie istniejących wątpliwości. Dopiero otrzymanie odpowiedzi umożliwi operatorom przygotowanie właściwych rozwiązań technicznych. W jego ocenie potrzeba będzie na to co najmniej pół roku. Tak wynika z doświadczeń innych krajów, gdzie wprowadzano podobne rozwiązania.

To niejedyne problemy, które ujawniły się podczas stosowania przepisów. [b]Już teraz widać, że fundacje i stowarzyszenia, które będą chciały w przyszłości skorzystać ze zwolnienia SMS od VAT, mogą mieć kłopoty z uzyskaniem zezwolenia na zbiórkę publiczną i rozliczeniem uzyskanych środków. [/b]

– To dlatego, że powinny określić, jaka część pieniędzy trafi do nich. Będzie to bowiem zależeć od tego, kto wysyła wiadomość. Jeśli będzie to właściciel telefonu na kartę, to SMS będzie obciążony VAT. Jeżeli wyśle ją osoba, która wykupiła abonament, to SMS będzie zwolniony. Ale nie zawsze. Okazuje się bowiem, że ze względów technicznych będą obciążone podatkiem wiadomości od osób z abonamentem, które wykupiły pakiety wiadomości SMS – mówi Wojciech Śliż.

Wskazuje on, że powoduje to wiele wątpliwości. Jak w takiej sytuacji z góry określić, ile pieniędzy trafi do organizacji, a ile do budżetu państwa? Jak poinformować o tym darczyńcę: w spocie telewizyjnym czy ogłoszeniu prasowym? Wobec tak skomplikowanych zasad przygotowanie komunikatu, który byłby dla niego zrozumiały, jest w praktyce niemożliwe.

Dlatego resort finansów oraz Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji powinny szybko wspólnie zastanowić się, jak poprawić przepisy dotyczące zbiórek publicznych, aby rozwiązać te problemy.

Internet i prawo autorskie
Bruksela pozwała Polskę do TSUE. Jest szybka reakcja rządu Donalda Tuska
Prawnicy
Prokurator z Radomia ma poważne kłopoty. W tle sprawa katastrofy smoleńskiej
Sądy i trybunały
Nagły zwrot w sprawie tzw. neosędziów. Resort Bodnara zmienia swój projekt
Prawo drogowe
Ten wyrok ucieszy osoby, które oblały egzamin na prawo jazdy
Dobra osobiste
Karol Nawrocki pozwany za książkę, którą napisał jako Tadeusz Batyr