Oczywiście wydatki możemy rozliczać, jeśli jesteśmy opodatkowani według skali lub stawką liniową. Nie ma tej możliwości przy ryczałcie i karcie podatkowej.
Koszty uzyskania przychodów wpisujemy do zeznania rocznego na podstawie danych z podatkowej księgi przychodów i rozchodów (albo ksiąg rachunkowych).
Zalicza się do nich koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania i zabezpieczenia jego źródła. Mówiąc prościej – odliczymy wydatki na działalność gospodarczą, zarówno takie, które bezpośrednio przyczyniają się do zawarcia transakcji, jak i związane z codziennym funkcjonowaniem firmy.
Trzeba też pamiętać o art. 23 ust. 1 ustawy o PIT. Tam znajduje się tzw. negatywny katalog kosztów, czyli wydatków, których nie odliczymy.
Jakie wydatki zaliczymy do podatkowych kosztów? Przede wszystkim na podstawową działalność, czyli zakup towarów, którymi handlujemy oraz związane z usługami, które świadczymy. Ale każda firma ponosi też szereg kosztów ogólnych. Są to najczęściej: