Trybunał Konstytucyjny ma ocenić, czy obecne przepisy regulujące zasady wymiaru 75-proc. podatku od ukrytych dochodów są zgodne z konstytucją. Ma też wyjaśnić wątpliwości co do wyroku dotyczącego lat 1998–2006. A co z wcześniejszymi? Zdaniem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie obowiązujące wtedy przepisy też są niekonstytucyjne.
– To pierwszy po orzeczeniu Trybunału wyrok dotyczący lat 1992–1997 (czyli okresu, kiedy obowiązywała pierwotna wersja przepisów o nieujawnionych źródłach) – wskazuje doradca podatkowy Grzegorz Gębka. – Daje nadzieje tym, którzy kwestionują decyzje fiskusa wydane na podstawie przepisów o 75-proc. sankcyjnym podatku obowiązujących do 31 grudnia 1997 r. – zauważa.
Spór dotyczył rozliczeń kobiety, która w 1997 r. wpłaciła 200 tys. dolarów na swój rachunek. Skarbówka uznała, że jej wyjaśnienia co do źródeł pochodzenia tej kwoty są nieprzekonujące. I wymierzyła sankcyjny podatek. WSA stwierdził, że zrobiła to bezprawnie. Powołał się na orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego z 18 lipca 2013 r. (sygn. SK 18/09), który podważył zgodność z ustawą zasadniczą większości przepisów regulujących zasady opodatkowania dochodów z tzw. nieujawnionych źródeł w latach 1998–2006.
WSA podkreślił, że przepisy obowiązujące przed 1998 r. miały podobną konstrukcję i treść. Zmiana obowiązująca od 1 stycznia 1998 r. polegała na korektach niemających znaczenia dla wniosków w sprawie oceny ich konstytucyjności. Istota przyjętego w nich rozwiązania pozostała ta sama.
W rezultacie WSA odmówił zastosowania przepisów obowiązujących w 1997 r. Uznał, że nie ma podstaw do ustalania sankcyjnego podatku, uchylił decyzje skarbówki i nakazał jej umorzyć postępowanie.