Prowadzę działalność gospodarczą, mam dwie kasy fiskalne. Co to znaczy, że mają one spełniać określone kryteria? Dowiedziałem się też, że powinienem prowadzić ewidencje na zwroty i reklamacje oraz ewidencje dotyczące pomyłek. Jak takie ewidencje wyglądają? Co należy w nich zamieścić? – pyta czytelnik.
Nawet jeśli podatnikowi nie zdarzają się pomyłki lub nie ma tzw. zwrotów towarów czy reklamacji świadczonych usług, to musi założyć dwie odrębne ewidencje służące ujmowaniu takich zdarzeń. Nie ma znaczenia, że nie będzie w nich żadnych zapisów.
Zgodnie z § 3 ust. 1 rozporządzenia ministra finansów z 14 marca 2013 r. w sprawie kas rejestrujących (DzU nr 363) podatnicy prowadzą ewidencję każdej sprzedaży, w tym sprzedaży zwolnionej, wyłącznie przy użyciu kas spełniających ustawowo wskazane warunki. Podatnik musi mieć potwierdzenie, że kasa spełnia funkcje wymienione w art. 111 ust. 6a ustawy o VAT, czyli:
- zapewnia prawidłowe zaewidencjonowanie podstawowych danych dotyczących zawieranych transakcji, w tym wysokości uzyskiwanego przez podatnika obrotu i kwot podatku należnego,
- przechowuje te dane lub też zapewnia bezpieczny ich przekaz na zewnętrzne nośniki danych,