„Przekazanie kodów klientowi banku stanowi realne przysporzenie majątkowe klienta banku, którego efekt jest uchwytny w jego majątku. (...) Otrzymując kody, klient otrzymuje określoną wartość pieniężną, dzięki której częściowo (lub w ogóle) nie zapłaci za nabyty program komputerowy" – tłumaczy Izba Skarbowa w Katowicach (nr interpretacji: IBPBII/1/415- 834/14/JP). Twierdzi, że bank musi pobrać z tego powodu od klienta 19 proc. podatku.
Tak samo izba odpowiada na pytanie o inne nieodpłatne w pełni lub częściowo świadczenia otrzymywane za kody. Bank wydaje je niektórym klientom, korzystającym z jego usług aktywniej od innych.
Koszt w opłatach
Do 1 stycznia kwestia opodatkowania świadczeń otrzymywanych od banków organizujących promocje nie była odrębnie regulowana. Banki zwracające część wydatków klientom aktywnie korzystającym z kart płatniczych wystawiały im PIT-8C, na podstawie którego trzeba było rozliczyć się z fiskusem we własnym zakresie. Promocje polegające na udzielaniu rabatów klientom banków przez współpracujących z nimi sprzedawców były neutralne podatkowo.
Nowe przepisy opodatkowują świadczenia otrzymane od banków w związku z oferowanymi przez nie promocjami ryczałtem 19 proc.
Nie ma jeszcze ukształtowanego stanowiska organów podatkowych co do wykładni tych przepisów, ale pierwsze wyjaśnienia są bardzo niekorzystne.