Reklama
Rozwiń
Reklama

Bezbarwni idole nastolatków

Ubiegły rok był w globalnej fonografii rokiem rewolucji. Najchętniej kupowane albumy wydali dwudziestokilkuletni wykonawcy: Taylor Swift, One Direction i Ed Sheeran. Wraz z nimi triumfują mdławy pop, polityczna poprawność, tematy gender.

Aktualizacja: 08.03.2015 19:39 Publikacja: 08.03.2015 00:01

Ed Sheeran ma świetny głos, jego debiutancki album kupiło na Wyspach ponad milion fanów

Foto: AFP

Opublikowany w zeszłym tygodniu raport Międzynarodowego Stowarzyszenia Przemysłu Fonograficznego jest jak dekret potwierdzający nowy porządek w płytowym biznesie. Kolejne punkty powinny brzmieć następująco: muzyczka ma być grzeczna, dla nastolatków, a także politycznie poprawna. Afery, jeśli się zdarzają, trzeba tuszować.

Można powiedzieć, że znaleźliśmy się w nowym wspaniałym świecie. Wspaniałym, aczkolwiek banalnym i przewidywalnym. Trudno będzie się spodziewać takich albumów jak „The Dark Side of the Moon" Pink Floyd, które krytykują konsumeryzm, opowiadają o strachu i depresji. Albo jak „Wish You Were Here" – szydzących z wydawców, producentów i przemysłu rozrywkowego. Nie spodziewajmy się też na szczytach list przebojów pieprznych rockandrollowych albumów o blaskach i cieniach miłości – takich, jakie zwykło nagrywać AC/DC. Takie płyty są zbyt seksistowskie. Za ostre. A ma być niekontrowersyjnie.

Blondynka o kocim spojrzeniu


Ikoną muzycznej przyszłości stała się Taylor Swift, 26-letnia amerykańska wokalistka okrzyknięta najzdolniejszą i najlepiej sprzedającą się artystką od czasu Britney Spears. Wydała album „1989" inspirowany, rzekomo, muzyką z roku, w którym się urodziła – na przykład Petera Gabriela. Każdy, kto wysłucha nowych nagrań Swift i choć raz słyszał byłego wokalistę Genesis, nie będzie miał wątpliwości: Swift coś się pomyliło, bo jej muzyczka jest nijaka.

A jednak nastolatki ruszyły do sklepów, w tym internetowych. Łączna sprzedaż płyty w pierwszym weekendzie wyniosła 1,3 mln egzemplarzy. Takiego wyniku nie było od dekady. Właśnie od czasów największych sukcesów Britney Spears. W przeciwieństwie do niej Taylor Swift nie jest jednak produktem wydawców, lecz sformatowanych czasów, które Britney Spears zapowiadała.

Pozostało jeszcze 89% artykułu

RP.PL i The New York Times w pakiecie za 199zł!

Kup roczną subskrypcję w promocji Black Month - duet idealny i korzystaj podwójnie!

Zyskujesz:

- Roczny dostęp do The New York Times, w tym do- News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

- RP.PL- twoje rzetelne i obiektywne źródło najważniejszych informacji z Polski i świata z dodatkową weekendową porcją błyskotliwych tekstów, wnikliwych analiz i inspirujących rozmów w ramach magazynu PLUS MINUS.

Reklama
Plus Minus
Jerzy Haszczyński: Pojednanie, jak to łatwo powiedzieć
Materiał Promocyjny
eSIM w podróży: łatwy dostęp do internetu za granicą, bez opłat roamingowych
Plus Minus
Jan Maciejewski: Ona
Plus Minus
Cisza wokół grobów Franco – jak przeszłość wpływa na przyszłość Hiszpanii
Plus Minus
Andrej Babiš – Słowak, który podzielił Czechy. Fenomen polityczny i kontrowersje wobec oligarchy
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Plus Minus
Jak Donald Trump zmienił Amerykę po swoim pierwszym zwycięstwie
Materiał Promocyjny
Wiedza, która trafia w punkt. Prosto do Ciebie. Zamów już dziś!
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama