Inaczej skarga zostanie odrzucona z powodu niewyczerpania dwuinstancyjnego trybu.
Działający przy ministrze zdrowia Zespół ds. Gospodarki Lekami, do którego w pierwszej kolejności trafia wniosek o wpis na listę leków refundowanych, nie jest bowiem organem I instancji, a jego uchwały nie są decyzjami administracyjnymi.
Tak orzekł [b]Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie (VI SA/Wa 2230/09 oraz VI SA/Wa 2231/09 z 13 kwietnia 2010 r.)[/b], odrzucając skargi brytyjskiej firmy farmaceutycznej Convatec Limited.
Spółka ta produkuje m.in. plastry Granuflex Signal w różnych rozmiarach do leczenia trudno gojących się ran. Złożyła do ministra zdrowia wniosek o umieszczenie ich na wykazie leków refundowanych i ustalenie ceny urzędowej. Wymaga to określonej procedury wynikającej z art. 39 ustawy z 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanej ze środków publicznych oraz z rozporządzenia ministra zdrowia z 2002 r. w sprawie zakresu informacji niezbędnych do ustalenia cen urzędowych.
Jednym z warunków jest spełnienie kryteriów z art. 7 ust. 3 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=162528]ustawy z 2001 r. o cenach[/link]. Te kryteria to m.in. poziom cen w krajach o zbliżonej wysokości dochodu narodowego na jednego mieszkańca, konkurencyjność cenowa, wpływ leku na bezpośrednie koszty leczenia, wielkość realizowanych dostaw, koszty produkcji, udowodniona skuteczność leku i jego znaczenie, wysokość marży detalicznej i hurtowej.