Rada Gminy Abramów podjęła uchwałę w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości na 2011 r. W § 2 uchwały określiła wysokość stawki podatkowej stosowanej wobec przedsiębiorcy, któremu gmina zdecydowała się udzielić pomocy publicznej (de minimis).
Uchwała trafiła w trybie nadzorczym do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Lublinie.
W trakcie jej badania Kolegium RIO stwierdziło jednak, że wynikająca z § 2 uchwały stawka de minimis (15 zł od 1 mkw. powierzchni użytkowej) jest wyższa od określonej w tej samej uchwale stawki podstawowej podatku od nieruchomości pobieranego od budynków lub ich części związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz od budynków mieszkalnych lub ich części zajętych na prowadzenie takiej działalności (11,58 zł od 1 mkw. powierzchni użytkowej).
Oznacza to, że zastosowanie tej stawki nie przysporzy przedsiębiorcy żadnych korzyści ekonomicznych, a uzyskanie takiej korzyści jest jednym z elementów definiujących pomoc publiczną.
W konsekwencji [b]Kolegium RIO w Lublinie stwierdziło (sygnatura akt 167/2010), że określone w § 2 uchwały rady gminy Abramów zróżnicowanie stawek nie stanowi pomocy publicznej de minimis,[/b] o której mowa w art. 20c [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=93BA09E00901E324AEA9673085E65C6E?id=356400]ustawy o podatkach i opłatach lokalnych[/link], i przepis ten uchyliło jako sprzeczny z ustawą.