Reklama

Promocja towarów innego podatnika nie podlega VAT

Wspólne działania marketingowe dwóch firm, które mają zwiększyć ich sprzedaż, nie są świadczeniem usług

Publikacja: 02.08.2011 04:50

Promocja towarów innego podatnika nie podlega VAT

Foto: Fotorzepa, Przemek Wierzchowski

Takie stanowisko potwierdził ostatnio Naczelny Sąd Administracyjny w sprawie dotyczącej interpretacji VAT (sygnatura akt I FSK 1452/10).

Z pytaniem wystąpiła spółka paliwowa. We wniosku wyjaśniła m.in., że na podstawie zawartego porozumienia przekazuje kontrahentowi do ekspozycji kasetony reklamowe, totemy reklamowe wraz z usługą graficzną montażu i przystosowaniem do potrzeb miejsca montażu. Obowiązkiem odbiorcy jest pomoc w montażu, bieżąca konserwacja, ponoszenie bieżących kosztów utrzymania i eksploatacji oraz zgłaszanie spółce wszelkich istotnych uszkodzeń.

Podatniczka podkreśliła, że przekazane elementy wyposażenia podnoszą walory estetyczne warsztatu i mają zachęcić potencjalnych klientów do skorzystania z usług placówki wykorzystującej jej produkty (np. olej napędowy). W jej ocenie te wspólne działania, których celem jest zachęcenie klientów do zakupu usług u jednego z nich z wykorzystaniem produktu drugiego, nie stanowią wzajemnego świadczenia usług o charakterze odpłatnym w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

Organ podatkowy nie podzielił stanowiska podatniczki. Jego zdaniem między nią a kontrahentami dochodzi do wzajemnych świadczeń. Nie można bowiem uznać, że udostępnienie kontrahentom kasetonów czy totemów reklamowych stanowi jednocześnie świadczenie nieodpłatne. Czynność ta będzie podlegać opodatkowaniu VAT na zasadach ogólnych.

Ostatecznie spór trafił na wokandę i sąd pierwszej instancji przyznał rację podatniczce. Podkreślił, że celem kooperacji (współpracy, współdziałania) jest uzyskanie poprzez oddzielne, lecz skoordynowane i wspólne działania partnerów określonego rezultatu, o korzystnym dla nich wymiarze ekonomicznym. Jeżeli współdziałanie dotyczy wspólnego programu marketingowego, to między jego uczestnikami nie dochodzi do wzajemnego świadczenia usług.

Reklama
Reklama

To stanowisko w pełni zaakceptował też Naczelny Sąd Administracyjny. Jak podkreślił sędzia Ryszard Mikosz, wspólnego działania marketingowego dwóch firm, których celem jest zachęcenie ich klientów do dokonania zakupów u jednego z nich z wykorzystaniem produktu drugiego, nie można uznać za wzajemne świadczenie usług.

Wyrok jest prawomocny.

Zobacz więcej w serwisie:

Dobra Firma

»

Podatki i księgi

Reklama
Reklama
Prawo drogowe
Kiedy na skrzyżowaniu działa zasada „prawej ręki"? Sąd rozstrzygnął spór
Prawo karne
Ponad 300 km/h przez Warszawę. Niespodziewany zwrot ws. pirata drogowego
Edukacja i wychowanie
Prywatne uczelnie przejmują studentów psychologii. Alarmujący raport
Sądy i trybunały
Prof. Piotr Tuleja: Ustrój Polski się zmienił, wróciliśmy do XIX wieku
Spadki i darowizny
Ile razy można zmienić testament notarialny i w jakim trybie? Zasady są jasne
Reklama
Reklama